Vilket efternamn till barnet?
Är just nu gravid och vi börjar prata om namnfrågan. Sambon har sedan tidigare 2 barn som har hans namn, då han ansåg att mammans efternamn (2 st) inte hade någon stark koppling till henne (ingen kontakt med sin pappa, dvs barnens morfar, samt att det andra har hennes mor (mormor till sambons barn) gift sig in i.
Jag bytte efternamn till min pappas för ca 2 år sen från ett av de vanligaste namnen i Sverige. Dels pga att min mor för många år sedan gifte in sig till det (de är idag frånskiljda) samt av just den anledningen att det är ett av de vanligaste.
Då sambon och jag pratat om ev giftemål o vilket efternamn vi skulle ha säger han att han inte kan tänka sig att byta från sitt, som är ett "son"namn. Just för att han alltid varit en "son"-person och inte ser sig själv som något annat. Jag i mitt tycke vill inte byta tillbaka till ett "son"namn igen. Det var en av anledningarna till att jag bytte från början. Jag kom med förslag att man kan ta något gemensamt medan han menar att man inte måste ens ha samma. Helt enig i det. Där finns många möjligheter.
Så, till frågan då;
Som sagt väntar vi barn. Förnamn är vi både ense om räcker med ett samt gärna ett kort då ingen av oss gillar långa namn. Och där kommer kruxet med efternamnet in. Vilket efternamn ska barnet ha? Jag vill inte att barnet bara ska ha sambons namn och dubbelnamn blir långt. På samma sätt förstår jag att sambon vill att barnet ska ha hans efternamn.
Jag behöver hjälp med argument att resonera på ett bra sätt, så det inte blir att det är my way or the highway.
Kommentarer om att det bara är att köra över pappan eftersom mitt efternamn automatiskt är det som blir reggat om vi inte kommer överrens behövs inte, det känns inte fair.
Så, hur diskuterar man detta på ett fair sätt om båda vill ha sitt namn men man inte vill ha dubbelnamn? Är ett namn mer "rätt" än det andra, och i så fall, varför?