• annvian

Vilket efternamn till barnet?

Är just nu gravid och vi börjar prata om namnfrågan. Sambon har sedan tidigare 2 barn som har hans namn, då han ansåg att mammans efternamn (2 st) inte hade någon stark koppling till henne (ingen kontakt med sin pappa, dvs barnens morfar, samt att det andra har hennes mor (mormor till sambons barn) gift sig in i.

Jag bytte efternamn till min pappas för ca 2 år sen från ett av de vanligaste namnen i Sverige. Dels pga att min mor för många år sedan gifte in sig till det (de är idag frånskiljda) samt av just den anledningen att det är ett av de vanligaste.

Då sambon och jag pratat om ev giftemål o vilket efternamn vi skulle ha säger han att han inte kan tänka sig att byta från sitt, som är ett "son"namn. Just för att han alltid varit en "son"-person och inte ser sig själv som något annat. Jag i mitt tycke vill inte byta tillbaka till ett "son"namn igen. Det var en av anledningarna till att jag bytte från början. Jag kom med förslag att man kan ta något gemensamt medan han menar att man inte måste ens ha samma. Helt enig i det. Där finns många möjligheter.

Så, till frågan då;

Som sagt väntar vi barn. Förnamn är vi både ense om räcker med ett samt gärna ett kort då ingen av oss gillar långa namn. Och där kommer kruxet med efternamnet in. Vilket efternamn ska barnet ha? Jag vill inte att barnet bara ska ha sambons namn och dubbelnamn blir långt. På samma sätt förstår jag att sambon vill att barnet ska ha hans efternamn.

Jag behöver hjälp med argument att resonera på ett bra sätt, så det inte blir att det är my way or the highway.

Kommentarer om att det bara är att köra över pappan eftersom mitt efternamn automatiskt är det som blir reggat om vi inte kommer överrens behövs inte, det känns inte fair.

Så, hur diskuterar man detta på ett fair sätt om båda vill ha sitt namn men man inte vill ha dubbelnamn? Är ett namn mer "rätt" än det andra, och i så fall, varför?

• Svar på tråden Vilket efternamn till barnet?
  • principessan

Lotta!? Vet ni vad det blir för kön på barnet? Bestäm annars att blir det en tjej får den heta ditt och blir det en kille får den heta pappans...

• annvian
    principessan skrev 2011-07-06 16:09:15 följande:
    Lotta!? Vet ni vad det blir för kön på barnet? Bestäm annars att blir det en tjej får den heta ditt och blir det en kille får den heta pappans...
    Lotta?? Glad Om du undrar om jag heter Lotta så nää...

Vi vet inte vad det blir men ska ta reda på det. De namn vi kommit fram till funkar på både killar och tjejer, det var vår ingång. Efternamnet...

Kanske kan vara en grej, dock har jag alltid sett mig som pojkmamma och därför skulle det kännas konstigt om bebbo inte har mitt efternamn.
  • Somsocker

Vi tog min sambos efternamn till vår dotter enbart för att det passade bättre till hennes förnamn. Jag gillar inte heller dubbla efternamn och dessutom går det ju alltid att ändra ett efternamn om man skulle ångra sig.

• clembke

Då både jag o min sambo ville ha våra resp namn på barnen så fick dom dubbelnamn. Är svårt att säga att det ena namnet är bättre än det andra.
    Jag kommer aldrig att släppa mitt namn då det är så pass ovanligt som det är (finns knappt 250 st i Sverige om jag minns rätt) så om vi en dag gifter oss kommer jag att ta sambons namn som mellannamn o då kommer jag heta som barnen.

Ta ett helt nytt gemensamt när ni gifter er? Gjorde min kusin o hennes man då både hade son-namn.

• annvian
    principessan skrev 2011-07-06 17:06:48 följande:
    Nej dra lott....
    Obestämd Ja men såklart, fasen vad blond!! hahaha
    clembke skrev 2011-07-06 18:58:09 följande:
    Då både jag o min sambo ville ha våra resp namn på barnen så fick dom dubbelnamn. Är svårt att säga att det ena namnet är bättre än det andra.
    Jag kommer aldrig att släppa mitt namn då det är så pass ovanligt som det är (finns knappt 250 st i Sverige om jag minns rätt) så om vi en dag gifter oss kommer jag att ta sambons namn som mellannamn o då kommer jag heta som barnen.

Ta ett helt nytt gemensamt när ni gifter er? Gjorde min kusin o hennes man då både hade son-namn.
    Precis, det var det jag tyckte oxå. Att vi kunde ta ett gemensamt, ett annat men sambon menar att han är en -sonperson och vill därför inte ändra.
    Somsocker skrev 2011-07-06 18:51:09 följande:
    Vi tog min sambos efternamn till vår dotter enbart för att det passade bättre till hennes förnamn. Jag gillar inte heller dubbla efternamn och dessutom går det ju alltid att ändra ett efternamn om man skulle ångra sig.
    Som sagt, dubbelnamn samt -sonnamn. Mitt efternamn är inget svårt, bara finare (i mitt tycke såklart). Tanken går i att mitt efternamn inte har så många kvar, medan sambons efternamn finns det många som kan föra vidare (om det nu skulle handla om det). Hans två barn har även namnet, därav hade jag tyckt det varit roligt om ett barn bar mitt efternamn.
  • Frila2

Dubbelnamn finns inte i Sverige längre men man kan ha på följande sätt:
    Förnamn, flera stycken om man vill varav ett som tilltalsnamn. Mellannamn, dvs ena förälderns efternamn men som då inte räknas som efternamn på barnet. Efternamn, dvs den andra förälderns efternamn som kommer räknas som efternamn.

Exempelvis Anna Lina Sanna Andersson Olsson = Anna är tilltalsnamn, Lina och Sanna förnamn, Andersson mellannamn och Olsson efternamn. Om man vill ha det så

Annars hade jag nog valt mitt namn om jag varit i din sits. Trist iof att syskonen inte får samma efternamn men vem vill ha ett son-namn om man inte måste?

• Eleator
    Frila2 skrev 2011-07-16 22:29:15 följande:
    Förnamn, flera stycken om man vill varav ett som tilltalsnamn. Mellannamn, dvs ena förälderns efternamn men som då inte räknas som efternamn på barnet. Efternamn, dvs den andra förälderns efternamn som kommer räknas som efternamn.

Exempelvis Anna Lina Sanna Andersson Olsson = Anna är tilltalsnamn, Lina och Sanna förnamn, Andersson mellannamn och Olsson efternamn. Om man vill ha det så

Annars hade jag nog valt mitt namn om jag varit i din sits. Trist iof att syskonen inte får samma efternamn men vem vill ha ett son-namn om man inte måste?
    Nej, så är det väl inte? Det är ingen skillnad på "förnamn" och "mellannamn". Alla namn utom efternamnet är förnamn, ett av dem är tilltalsnamn, de andra kan kallas mellannamn. Men du har helt rätt i att man bara kan ha ett efternamn och att det andra blir ett av förnamnen.
  • lillaknas

Både jag och min sambo har ovanliga släktnamn och egentligen ville väl båda ha sitt eget efternamn på dottern.

Men jag valde att inte tjafsa emot utan gå på tradition och låta henne ha pappans efternamn, men sa då även att då måste vi gifta oss för jag vill bära samma som mitt barn.
    Nu efter ångrar jag att vi inte la till mitt namn som mellannamn, men samtidigt vill jag inte ändra då det blir så långt.

• LinnaLi

Mellannamn är inte ett förnamn, utan ett namn som man lägger till för att visa "gemenskap" med ex en förälder. Finns att läsa om på www.skatteverket.se =)

...för evigt, för alltid...
  • Frila2
    Eleator skrev 2011-07-16 23:04:46 följande:
    Nej, så är det väl inte? Det är ingen skillnad på "förnamn" och "mellannamn". Alla namn utom efternamnet är förnamn, ett av dem är tilltalsnamn, de andra kan kallas mellannamn. Men du har helt rätt i att man bara kan ha ett efternamn och att det andra blir ett av förnamnen.
    Jo, det är skillnad på förnamn och mellannamn. Om jag heter tex Anna Kristina är båda dessa förnamn, inget är mellannamn. Jag har valt att ha mitt flicknamn som mellannamn och makens efternamn som efternamn. När jag får blanketter från typ skatteverket och liknande och alla namn ska preciseras så ska mina förnamn skrivas under förnamn och både mitt mellannamn och mitt efternamn ska stå under efternamn om det inte finns en ruta för mellannamn.
  • annvian

Det löste sig Glad. Sambon sa att det inte var så viktigt för honom så det blir mitt efternamn.

• AngelWithoutWings
    Frila2 skrev 2011-07-16 22:29:15 följande:

Men jag känner jätte många i min ålder som har två efternamn! :O Typ ***** Nielsen Johansson, **** Mörk Karlsson, ******* Karlsson Larsson, ***** Sköld Forsberg och osv :o
  • AngelWithoutWings
    AngelWithoutWings skrev 2011-07-25 11:23:25 följande:
    Men jag känner jätte många i min ålder som har två efternamn! :O Typ ***** Nielsen Johansson, **** Mörk Karlsson, ******* Karlsson Larsson, ***** Sköld Forsberg och osv :o
    Och båda efternamn står i skolkataloger och sånt..
  • spiral

Angel, lagen ändrades för kanske 10-15 år sedan och nu tillåts inga dubbla efternamn

Svar på tråden Vilket efternamn till barnet?