• pseudonym1

Risk för framfall vid löpträning?

Födde en stor grabb (5 kg) för 3 månader sen och har fått två stycken kulor typ i underlivet....
    Mellan kulorna är själva hålet men det som jag inte känner igen är den kula som sitter längst ner, typ mot mellangården...
    Har iaf varit hos 2 st gynekologer som säger att det är bäckenbotten som är förslappad pga förlossningen men båda har sagt att man inte kan säga så här tidigt hurvida det är framfall och båda sa att jag ser "normal" ut därnere för en som fött sitt andra barn för 3 månader sen...

Gör knipövningar så ofta jag kan men vill gärna komma igång med min träning igen...!
    Jag har promenerat med barnvagnen hittills och även stått på min crosstrainer några ggr i v (ca 50 min/gång och med sonen i bärsele samtidigt).
    Det som jag alltid tränat mest och som jag har tokabstinens efter är löpträningen. Har en löparvagn och vill inget hellre än o börja köra några rundor/v men vet inte om jag vågar...
    En av gynekologerna sa att han inte kunde tänka sig att det skulle riskera ett framtida framfall och att det ist var bra att träna då det stärker bäckenbotten...
    Den andre sa att det går bra men tyckte jag skulle vänta några veckor till och träna bäckenbottenövningar ist...

Har googlat ämnet men hittar inte så mkt... Är det någon som vet om löpträning kan påverka så man får framfall?
    Tänker på att det är typ stötträning och att bäckenbotten tar stryk av det samtidigt så är ju löpning ngt som stärker hela kroppen...
    Någon som vet?

• Svar på tråden Risk för framfall vid löpträning?
  • Mrs West

Om du känner dessa kulor tror jag du ska vänta lite med löpträning. Tror inte heller att det är så bra att köra crosstrainer med sonen i bärsele. Det blir ju väldigt tungt för bäckenbotten. Jag var på efterkontroll idag och tycker oxå att jag fått en "kula". Bm sa att allt såg fint ut men jag behöver bli starkare. Jag kniper ca 30 ggr per dag och håller knipet i 15 sek. Har nu beställt geishakulor, bm tyckte jag skulle använda dessa samtidigt som jag promenerar. Hon sa att promenader är bra och stärkande men att löpträning kan vara lite för tufft om man är lite för svag i bäckenbotten.

• pseudonym1

Hmm... får väl vänta lite då *fan*
    Jag kan faktiskt känna att det känns lite "sämre" därnere när jag kört crosstrainer med honom på magen men han vill ju inte ligga själv så länge så det har inte funnits ngt annat val (är ensamstående med honom).
    Jag kniper oxå men inte så organiserat utan mer sådär när jag kommer på det vilket är ganska många ggr om dagen...

Ska försöka hålla mig tills han är 5 månader och sen ta en provjogg och se hur det känns!

• Trillingar på gång

Olga Rönnberg är personlig tränare med inriktning på mammor har en blogg . Kanske hon vet någonting om när bäckenbotten är stark nog för jogging? Skriv en fråga i hennes blogg!

• pseudonym1
    Trillingar på gång skrev 2011-08-14 22:17:52 följande:
    Olga Rönnberg är personlig tränare med inriktning på mammor har en blogg . Kanske hon vet någonting om när bäckenbotten är stark nog för jogging? Skriv en fråga i hennes blogg!
    Tack för tipset! Det ska jag göra!!
Svar på tråden Risk för framfall vid löpträning?