• Katjis

Ni mammor som bor i Tyskland...

...tycker ni att det är svårt att få kontakt med andra mammor? Jag tycker jag gjort ALLT sedan lillen föddes (för 8 månader sedan) för att "skaffa vänner" med barn men har ännu inte lyckats. Vet inte om det är mig det är fel på eller om tyskar bara är svåra att få kontakt med???

• Svar på tråden Ni mammor som bor i Tyskland...
  • Moniquilla

Jag bor vid Bodensee och jag tyckte att det var svart att lara kanna folk innan jag fick barn, nu har man mer en "ursakt" att ta kontakt med andra manniskor. Visst, man ska inte generalisera, men jag tycker att det ar svart att fa kontakt med tyskarna. Fast jag har hort utlanningar i Sverige saga samma sak om oss svenskar ...

• Utopia

Hej på er! Jag bor inte i tyskland - ännu. Men det kanske bär av dit senare och jag funderar redan på hur det kommer att gå.

Tråkigt för er som inte hittar vänner där Det lär vara tungt, det kan jag tänka mig. Det är min stora rädsla för om vi flyttar dit, tänk om man känner sig ensam...?

Angående det här med språket. Jag har redan lärt mig hyfsad tyska, från att knappt kunnat nåt. Det funkar att hålla en konversation i alla fall, och det har jag lärt mig genom att kolla på TV faktiskt mest (vi har parabol med massa tyska kanaler) och lyssna på min son och hans pappa när de pratar. Och så ser vi till att hamstra tyska-böcker och barnmusik och filmer när vi är i där nere så han (sonen) får så mycket intryck som möjligt av tyskland, och då får jag det på köpet. Vi lär oss tillsammans, och det utan att det blivit överjobbigt liksom.

Men nu till det jag funderat på nu på sistone, finns det inga sidor som denna, FL, i tyskland? Det är ju ett så otroligt mycket större land än sverige, så nåt liknande borde väl finnas? Jag skulle egärna joina en sån redan nu, för att få öva på min tyska och för att kanske t.o.m redan nu skaffa mig lite cybervänner där, som skulle kunna bli riktiga vänner kanske, om man hade tur, om man flyttar dit. Och för att liksom komma in i kulturen bättre också, så man känner sig mer hemma. Det är nog väldigt viktigt för att känna sig bra om man flyttar utomlands att man inte känner sig så "off" utan att man är delaktigt, att man hör hemma där. Känner man sig mer hemma blir man nog också trevligare att umgås med och får kanske lättare vänner och ja, det blir en god cirkel.

• katinka1

Kopf hoch! Jag tycker också det är lite svår att få kontakt , men har kontakt med en tjej ifrån Vorbereitungskurs. Dessutom lite kontakt med ett par gamla kollegor som har barn nu. Men dagarna är ganska långa. Det lockar inte jämt att gå ut och träffa alla bymammor som varit hemma i flera år och dessutom känner att de har sin livsuppgift uppfylld, vilket jag inte riktigt är övertygad om än.

Jag vet ju inte riktigt vart du bor, men bor du i närheten av Göttingen/Kassel så kan du väl träffa mig

• Utopia

Katinka, tack för tipset om urbia.de i tyskland! (i min gästbok, men jag tänkte jag skriver det här så kan de andra se också) Jag har kollat in en sväng. Det verkar i stor vara som FL - fast inte lika "fint" förstås...

Är du med där själv alltså, eller har du bara hört talas om det? Jag skulle gärna höra vad du tycker om det, lite mer. Är det kul att diskutera där också? Hur är stämningen? Vad har du diskuterat där? *nyfiken* Det verkar vara lite andra regler där, stämmer det? (Hann inte läsa igenom de än så länge)

• NovaUnique

Hej!

Jag ska flytta till Bremen eller Hamburg inom kort (slutet på februari eller början på mars). Har inga barn än, men vi är på väg dit, om allt går som det ska så har vi BF i september...

Hoppas innerligt att jag inte ska bli alldeles ensam därborta

(flyttar p g a att karln jobbat där sedan 1 augusti.. börjar bli dags att haka på nu.. vi orkar inte pendla längre)

• Utopia

Jag undrar, finns det nån tråd som heter typ "vi med kopplingar till tyskland" eller nåt, nån som vet?

• TyskMamma

nej men vi kan ju starta en!!

• Utopia

JA! Jag vill veta om nån följer "Deutschland sucht den Superstar" till exempel. Nån mer som som följer såna värdelösa men beroendeframkallande program?

• NovaUnique

*hehe* Utopia: jag kollade på det senast jag var i Tyskland...

• Utopia

Förra omgången, förra året? Eller den som går just nu?

Kanske vi ska starta en ny tråd och diskutera där, vad sägs om det? Nån frivillig att göra en..?

• NovaUnique

den som går nu
    satt mest och skrattade för jag tyckte knappt att nån var särskilt bra... men å andra sidan är jag ju ingen sångfågel själv heller så... *smäller mig själv på fingrarna*

• Jogobella

Jag såg lite i lördags, det var en kille som sjöng Purple rain som faktiskt var ruskigt bra

• TyskMamma

jag kollar bara i början när Dieter Bohlen krossar de stackars j*vlarna som tror att de kan sjunga! *ler brett* Fast å andra sidan så gick det ju åt pipan med Dieter Bohlens sångkarriär också! =)

• Anniele

Jag tyckte det var jättesvårt här i Dresden, på mammautbildningen pratade ingen med varann varken före eller efter och det kändes lite konstigt. Jag har gett upp med att försöka skaffa vänner här och kör på de få jag har genom jobbet. Tyvärr har nästan ingen barn eller så är de mycket äldre.
    Vi vill flytta hem i år och försöka få ett barn till hemma i Norden istället. Ser fram emot att få vara mammledig hemma på Åland. Iallafall kan jag prata obehindrat med folk hemma, min dåliga tyska ställer säkert till det en del för mig här.
    Man kan inte generalisera tyskar _men_ jag tror det är svårare att skaffa vänner om man är utlänning, man har ju inget kontaktnät att falla tillbaka på (dvs träffa vänner genom vänner).

• Tisdag

Bor i Tyskland sedan oktober och har inte hunnit skaffa sa mycket kompisar. Ska jobba nästa vecka ut sen är jag ledig - BF 8/5. Träffas gärna här i Hamburg!

• Blommorprinsessa

Jag bor i Tyskland. 
    I staden är det kanske svårare att hitta vänner. På landsbygden tror jag att det är lättare att få vänner eftersom man pratar med varandra oftare. 
    Men jag tänker att du behöver bara lite tid att hitta nya vänner. Det kommer bli bra. 

Svar på tråden Ni mammor som bor i Tyskland...