Hej på er! Jag bor inte i tyskland - ännu. Men det kanske bär av dit senare och jag funderar redan på hur det kommer att gå.
Tråkigt för er som inte hittar vänner där
Det lär vara tungt, det kan jag tänka mig. Det är min stora rädsla för om vi flyttar dit, tänk om man känner sig ensam...?
Angående det här med språket. Jag har redan lärt mig hyfsad tyska, från att knappt kunnat nåt. Det funkar att hålla en konversation i alla fall, och det har jag lärt mig genom att kolla på TV faktiskt mest
(vi har parabol med massa tyska kanaler) och lyssna på min son och hans pappa när de pratar. Och så ser vi till att hamstra tyska-böcker och barnmusik och filmer när vi är i där nere så han (sonen) får så mycket intryck som möjligt av tyskland, och då får jag det på köpet. Vi lär oss tillsammans, och det utan att det blivit överjobbigt liksom.
Men nu till det jag funderat på nu på sistone, finns det inga sidor som denna, FL, i tyskland? Det är ju ett så otroligt mycket större land än sverige, så nåt liknande borde väl finnas? Jag skulle egärna joina en sån redan nu, för att få öva på min tyska och för att kanske t.o.m redan nu skaffa mig lite cybervänner där, som skulle kunna bli riktiga vänner kanske, om man hade tur, om man flyttar dit. Och för att liksom komma in i kulturen bättre också, så man känner sig mer hemma. Det är nog väldigt viktigt för att känna sig bra om man flyttar utomlands att man inte känner sig så "off" utan att man är delaktigt, att man hör hemma där. Känner man sig mer hemma blir man nog också trevligare att umgås med och får kanske lättare vänner och ja, det blir en god cirkel.