• 1978

När "berättade" ditt barn att hen behövde kissa/bajsa?

Vi testade EC mest på skoj, men blev förvånade över hur lätt det gick och hur trevligt det var. Vi slipper bajsblöjor och det är ganska mysigt att sitta på toa och prutta med lilla V, som är två månader!

Vi håller henne över toan när hon behöver bajsa. Det går för det mesta bra. Vi ser på henne att hon snart kommer att bajsa genom att hon får "ta-i-uttrycket" i ansiktet eller varningspruttar lite. När hon ska kissa upptäcker vi aldrig, men hon har alltid blöja på sig så det gör inget. Tänker att det kanske kommer senare?

Nu undrar jag: när började era barn medvetet berätta för er att de behövde gå på toa? Och hur gör de det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 18:32
    Har ni något tecken eller ljud som ni själva gör vid besöken på pottan?

• Svar på tråden När "berättade" ditt barn att hen behövde kissa/bajsa?
  • sagofröken
    lilaemma: Skönt att höra att andra haft och kommit över liknande svackor Glad

Miljarden: Hon blir 9 månader idag, började för en vecka sedan. Det verkar MYCKET smartare att vänta. Utveckla lite balans och risktänk... Ja, jag har också hört att det brukar vara en svacka kring 12 månader, både vad gäller EC och annat (t ex sömn). Nu har vi inte hunnit så långt så har tyvärr inga råd. Det låter som precis en sådan period vi har. Men jag tror och hoppas att det är just svackor och att det går över. Även för större blöjfria barn brukar man väl räkna med tillbakagång/"olyckor" under utvecklingsperioder? Har jag för mig att jag läst. Hoppas du får råd av någon som vet bättre!

Alexe: Måste kännas jätteroligt att han kan sätta ord på det och förmedlar vad han behöver!

Vardagskvitter: tummen upp Glad
  • miljarden

Smultronmjölk: Jag förstår vad du menar, det verkar klart smartare att vänta. Min tjej började inte gå men springa innan hon var tio månader. Mycket farlig bebis var hon tydligen.
    vi har det inget vidare med sömnen nu heller faktiskt. så det är väl bara att härda ut. Och hoppas att det går över! Det är ju ingen jättekatastrof ännu, men man hör ju om många som liksom ger upp under den här fasen. Så långt vill jag ju inte att det ska gå!

• 1978
    Lilaemma. Kul att höra att det funkar hos er!

Hos oss är det ju vi som har svackan...

Intressant att läsa vad ni som har något äldre barn har erfarit. Nu kan vi förbereda oss på ett-års-svackan.

Ni som även lyckas med kissandet, hur många gånger om dagen går ni? Lilla V är 5 månader och det har känts som att om hon ska kissa på pottan gör jag inget annat än att springa fram o tillbaka dit.

På BVC är de impade av lilla Vs bajsvanor (en gång varje morgon). Vad har ni fått för respons på BVC?
  • lilaemma
    1978 skrev 2011-10-18 22:11:41 följande:
    Lilaemma. Kul att höra att det funkar hos er!

Hos oss är det ju vi som har svackan...

Intressant att läsa vad ni som har något äldre barn har erfarit. Nu kan vi förbereda oss på ett-års-svackan.

Ni som även lyckas med kissandet, hur många gånger om dagen går ni? Lilla V är 5 månader och det har känts som att om hon ska kissa på pottan gör jag inget annat än att springa fram o tillbaka dit.

På BVC är de impade av lilla Vs bajsvanor (en gång varje morgon). Vad har ni fått för respons på BVC?
    Med sonen sprang jag ihärdigt till toa var 20:e minut för att inte missa en kissning. Han kissade ändå i blöjan ofta ;) Med dottern har jag slappnat av lite mer. Hon kissar när hon stiger upp och sedan en gång till ganska tätt därefter. Sen kissar hon när hon säger till och när hon vaknar efter middagsvilan. Om vi ska gå ut eller åka nånstans erbjuder jag också pottan innan... Tror någon sa att varannan timme är bra i början. Nu börjar hon hålla sig längre och längre... Efter att hon har ätit verkar också vara ett återkommande tema... Med en 5månaders skulle jag nog rekommendera varje gång hen vaknar och sedan 20 min efter måltid och annars med ca 2h mellanrum om man inte ser någon signal däremellan. Men det är ju inte hela världen om man får kiss i en blöja eller 15 heller ;)
  • 1978
    lilaemma skrev 2011-10-19 07:43:29 följande:
    Med sonen sprang jag ihärdigt till toa var 20:e minut för att inte missa en kissning. Han kissade ändå i blöjan ofta ;) Med dottern har jag slappnat av lite mer. Hon kissar när hon stiger upp och sedan en gång till ganska tätt därefter. Sen kissar hon när hon säger till och när hon vaknar efter middagsvilan. Om vi ska gå ut eller åka nånstans erbjuder jag också pottan innan... Tror någon sa att varannan timme är bra i början. Nu börjar hon hålla sig längre och längre... Efter att hon har ätit verkar också vara ett återkommande tema... Med en 5månaders skulle jag nog rekommendera varje gång hen vaknar och sedan 20 min efter måltid och annars med ca 2h mellanrum om man inte ser någon signal däremellan. Men det är ju inte hela världen om man får kiss i en blöja eller 15 heller ;)
    Ska kanske börja med kisseriet igen. De kissar väl mer sällan ju äldre de är? Vi slutade med att hålla fram pottan för kiss när V var 4 månader. Är nu 5.

Funkar det så för er att hon har lärt sig att pottan kommer, så att hon håller sig till dess?

V ligger och eftermiddags-snarkar nu. Jag ska prova när hon vaknar!
  • miljarden

Fast inte höll sig vår unge i två timmar när han var fyra-fem månader. Han är ett år nu men måste fortfarande gå ungefär en gång i timmen, och ännu lite oftare på morgonen. För bara några månader sedan kissade han oftare.

• lilaemma
    miljarden skrev 2011-10-19 15:25:15 följande:
    Fast inte höll sig vår unge i två timmar när han var fyra-fem månader. Han är ett år nu men måste fortfarande gå ungefär en gång i timmen, och ännu lite oftare på morgonen. För bara några månader sedan kissade han oftare.
    Tror att det har att göra med om de tömmer blåsan helt eller inte...  Det är nog först nu runt året som hon börjat hålla sig... innan dess var det nog mer så att om hon hade nått kiss så kissade hon när vi höll henne men om hon var kissnödig när vi inte höll henne så kissade hon ändå...
  • miljarden
    lilaemma skrev 2011-10-19 17:59:00 följande:
    Tror att det har att göra med om de tömmer blåsan helt eller inte...  Det är nog först nu runt året som hon börjat hålla sig... innan dess var det nog mer så att om hon hade nått kiss så kissade hon när vi höll henne men om hon var kissnödig när vi inte höll henne så kissade hon ändå...
    Vår håller sig inte utan kissar om han måste om vi inte tar honom till toa. Alltså steget från att rutinpottas till att välja att kissa på toa förstår jag mig inte på. Hur ska man få dem att själva vilja hålla sig tills de kommer till toa?

Vi har tack och lov inte haft bajsolyckor på ett par dagar nu, men jag vet inte om det mest bara beror på att vi är mer uppmärksamma. Samtidigt känns det som att han kollar på oss/söker kontakt när han börjar klämma. Ser vi det hinner vi ju ta honom till toa. Förut var det mer som att han passade på när han ändå var på toa och det täckte så att säga hans behov.
  • AnnaElizabeth

Blandat på BVC. En del förvånade, en del har hört det förut. Överlag tycker andra föräldrar osv att man är pretantiös - pressar barnet. Vill vara tidigast. De verkar inte tycka att barnet har några fördelar av det. 
    Medan jag tycker tvärtom nästan , att det är taskigt mot barnet att inte lära den gå på pottan innan 2 års ålder.

Men just nu går det inte jättebra. Han är lite över ett och har regresserat lite från tidigare pottvanor. Säger inte alls till. Jag rutinpottar. 

• 1978
    lilaemma skrev 2011-10-21 20:52:37 följande:
    Använder ni tygblöjor?
    Ja, på dagen. På natten vaknar hon oftare av att hon är blöt i tygisarna, så då kör vi plastisar.
  • miljarden

Det går bättre med lillkillen nu igen. Han har t o m haft magsjuka med diarré förra veckan utan att bajsa i byxan.

• 1978
    miljarden skrev 2011-10-28 21:02:15 följande:
    Det går bättre med lillkillen nu igen. Han har t o m haft magsjuka med diarré förra veckan utan att bajsa i byxan.
    Imponerande!
  • miljarden
    1978 skrev 2011-10-29 19:27:18 följande:
    Imponerande!
    Ja verkligen! Och idag promenerade han själv för första gången dessutom! Han lär sig så himla mycket nytt hela tiden just nu, så jag fattar att han inte orkar tänka på kiss och bajs men gud i himlen vad skönt det vore om han lade lite av sitt utvecklingskrut på att hitta ett sätt att säga till innan han behöver kissa eller bajsa, dvs ett mer kultiverat sätt som inte bara är allmänt gnäll för det är alltför lätt att missa om mammor är ofokuserade på liten son.
Svar på tråden När "berättade" ditt barn att hen behövde kissa/bajsa?