• Melsie

Blir avstängd pga ... godkänner FK ?

Hej! Har sökt runt lite på nätet om det här med avstängning pga graviditet.
    Min arbetsgivare vill stänga av mig när jag är i v. 28, om en månad.
    Jobbar som lastbilsförare och arbetsgivaren vill stänga av mig  för helkroppsvibrationer, fysiskt tungt arbete, får snart inte plats bakom ratten (lite svårt att knö sig in å ut ur hytten 100 ggr per dag)å kan inte klättra upp på släp, kan ej stänga o öppna alla dörrar då man ibland måste klättra å hålla sig med en hand osv...     Arbetsgivaren anser ju att jag inte kna klarar av mitt arbete om en månad då magen e ännu större å ´man e ännu klumpigare :)

Men
    när jag söker på avstängning står det ju att det är Förbjudet enligt lag att arbeta som gravid vid strålning, bly arbete osv. Kan då FK godkänna avstängningen trots att det "bara" är risker att jobba med vibrationer o tungt arbete osv. Är det någon kontrollant som kommer och kontrollerar och gör mätningar?

Är ju rädd att inte få  ersättning bara för att de inte "godkänner" avstängningen....

• Svar på tråden Blir avstängd pga ... godkänner FK ?
  • Louise 77

Okej, men det är ju inte fks ansvar det är ju arbetsgivarens. Känner en tjej som är flygvärdinna, hon är avstängd av sin arbetsgivare då de inte vill att gravida (efter v 13 tror jag) flyger. De kunde inte ge henne en marktjänst och därför är hon hemma med lön, tills v 34 då grav pengen påbörjas.

• Melsie

Fast i din väninnas fall kanske FK inte betalar för att det är arbetsgivaren som inte vill att hon ska flyga.
    för att det står ingenting om risker för gravida att flyga i Arbetsmiljöverket föreskrifter ... om de inte utsetts för nån sorts strålning?

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter står det att vibratioener, buller o fysiskt tungt arbete ska undvikas om man är gravid.
    Därför trodde jag att Fk betalade HP om man blev avstängd.

Förstår att de itne betalar HP om arbetsgivaren stänger av en för att man är "enbart klumpig" :P

• smultronstrå

Finns det risker i din arbetsmiljö så det är farligt för dej och/eller barnet om du fortsätter arbeta så har du rätt att ta ut graviditetspenning tidigare än 60 dagar innan bf, självklart gör man en utredning på om det finns möjlighet för din arbetsgivare att förflytta dig eller ge dig andra arbetsuppgifter, beroende på hur tidigt du blir "avstängd" från arbete så gör man regelbundna kontroller med arbetsgivaren och dig om det har dykt upp något arbete så du kan gå tillbaka några veckor till. Men annars har du rätt att vara hemma med ersättning från FK, det gäller både tunga arbeten, arbeten inom polis eller psykiatrin osv, samt de som jobbar med farligt gods, dykning, m.m.

• Melsie

Linder, Hot å våld bör man ju itne som gravid utsätta sig för, kolla upp det!

• mysgravid

Haha här är faktiskt något jag KAN :)

om din arbetsgivare stänger av dig från ditt arbete för att de anser att det är riskfyllt av någon anledning så betalas det ut graviditetspenning från första dagen du är avstängd!

detta med 60 dagar gäller inte när det är arbetsgivaren som stänger av dig!

jag är är påväg in i min 3e avstängning nu, har ett jobb där min arbetsgivare inte kan garantera att jag inte råkar illa ut!
    med första blev jag avstängd v 13 redan!
    med andra blev jag avstängd v 17-18, först då vi upptäckte grav!
    med tredje är jag avstängd från v13 igen!

Lycka till!

ja och naturligtvis påverkar inte detta din sgi, fp eller något annat!

du går hemma på i princip samma pengar som du vore föräldraledig! de brukar vara extremt snabba med att handlägga då de aldrig kan neka en avstängning! de drar igång det direkt, har tagit 2-3 dagaer bara efter mina papper varit inne som de har ringt och kollat så de har all info och sagt att det är fixat!         

• mysgravid
    mamma Linder skrev 2011-07-07 20:31:30 följande:

intressant fråga, visste jag inte att det fanns något som hette avstängning.

Om man arbetar under hot och våld och det inte finns något ställe att omplaceras till hur blir det då?

Är gravid nu i början men jag vill inte jobba kvar då det är stor risk för att bli överfallen (har redan blivit det)

vad händer då, kan ju inte gå till v 30 innan jag får havadeskap?

prata med din chef, jag blev misshandlad i jobbet, behövde inte ens gå tillbaka trots tidigt i grav!

kan arbetsgivaren inte garantera att du itne utsätts och itne kan placera om dig så har de skyldighet att stänga av dig!

ta hjälp av facket, de var till stor hjälp för mig!   
  • Melsie

Mysgravid, tack....Känns lite bättre =)
    Vill ju inte vara en belastning på företaget heller som sjukskriver sig bara för att man ej får plats på 
    sitt "kontor"!

Men då vet jag att jag ska söka grav. peng från avstängningsdagen! Sitter ju å tänker på
    kotten som skvalpar runt :)        

• Louise 77
    mysgravid skrev 2011-07-07 20:47:26 följande:
    Haha här är faktiskt något jag KAN :)

om din arbetsgivare stänger av dig från ditt arbete för att de anser att det är riskfyllt av någon anledning så betalas det ut graviditetspenning från första dagen du är avstängd!

detta med 60 dagar gäller inte när det är arbetsgivaren som stänger av dig!

jag är är påväg in i min 3e avstängning nu, har ett jobb där min arbetsgivare inte kan garantera att jag inte råkar illa ut!
    med första blev jag avstängd v 13 redan!
    med andra blev jag avstängd v 17-18, först då vi upptäckte grav!
    med tredje är jag avstängd från v13 igen!

Lycka till!

ja och naturligtvis påverkar inte detta din sgi, fp eller något annat!

du går hemma på i princip samma pengar som du vore föräldraledig! de brukar vara extremt snabba med att handlägga då de aldrig kan neka en avstängning! de drar igång det direkt, har tagit 2-3 dagaer bara efter mina papper varit inne som de har ringt och kollat så de har all info och sagt att det är fixat!         

Där ser man, alltid lär man sig nått nytt =)
  • Sthlm Cicci

Ni som verkar kunna detta med Graviditetspenning. vad händer om man blir uppsagd medans man går hemma? Eller om man har sin sista arbetsdag under den tiden? tex. om man bara haft en viss tidsanställning.

• mysgravid

vad jag vet så får du gravpeng efter hur du jobbar, om du skulle gått ner i tid hade du fått mindre, avstängningen borde upphöra samtidigt som din ansätlning- om jag förstår situationen rätt....

min arbetsgivare måste specificiera på pappren till fk exakt hur mycket jag skulle jobbat unde perioden nämnligen, lättast är ju alltid att ringa och fråga fk!  

• Mirella85

Mysgravid

vad jobbar du med?? jag fick neckat hp i med dom ansåg att jag hade inte fysiskt jobb nog vilker jag anser att jag har men nu har jag kräft att dom ska ompröva mig så jag hoppas jag får det godkännt och denna gången har min arbetsgivare förbjudit mig att jobba. i med har risker inom hot o våld inom jobbet..   

• mysgravid

jag jobbar som både civil och uniformeradväktare!

första grav jobbade jag även mycket i vanliga offentliga miljöer, större tillställningar och i princip allt där man behöver extra personal pga höjd hotbild av anledning... bankrån m.m...

andra grav jobbade jag mest civilt och åkte runt själv, gerp tjuvar på egen hand utan möjlighet till förstärkning av kollegor och liknande...

har blivit misshandlad i tjänsten handgripligen och under början av 2a grav även påkörd av tjuvar vid ett ingripande.. därav är det inte aktuellt för mig att jobba under grav.

därimot trivs jag med att komma tillbaka snabbt efter förlossningar så man inte tappar "tänket" om man säger så..           

• Mirella85
    mysgravid skrev 2011-08-10 23:23:57 följande:
    jag jobbar som både civil och uniformeradväktare!

första grav jobbade jag även mycket i vanliga offentliga miljöer, större tillställningar och i princip allt där man behöver extra personal pga höjd hotbild av anledning... bankrån m.m...

andra grav jobbade jag mest civilt och åkte runt själv, gerp tjuvar på egen hand utan möjlighet till förstärkning av kollegor och liknande...

har blivit misshandlad i tjänsten handgripligen och under början av 2a grav även påkörd av tjuvar vid ett ingripande.. därav är det inte aktuellt för mig att jobba under grav.

därimot trivs jag med att komma tillbaka snabbt efter förlossningar så man inte tappar "tänket" om man säger så..           
    okej då har jag klara mig fint under jobbet än så länge.. jobbar som ronderande väktare och nu har jag fått sitta stationärt och fått undvika dom ställen där vi har bråkiga folk men haft lite problem med mina chef som inte ville stänga av mig först men sen när jag gick till dom högre cheferna så fick jag avstäning

så nu väntar jag bara på svar för Fk om det så ska jag gå den 1sep   
Svar på tråden Blir avstängd pga ... godkänner FK ?