• Melsie

Blir avstängd pga ... godkänner FK ?

Hej! Har sökt runt lite på nätet om det här med avstängning pga graviditet.
    Min arbetsgivare vill stänga av mig när jag är i v. 28, om en månad.
    Jobbar som lastbilsförare och arbetsgivaren vill stänga av mig  för helkroppsvibrationer, fysiskt tungt arbete, får snart inte plats bakom ratten (lite svårt att knö sig in å ut ur hytten 100 ggr per dag)å kan inte klättra upp på släp, kan ej stänga o öppna alla dörrar då man ibland måste klättra å hålla sig med en hand osv...     Arbetsgivaren anser ju att jag inte kna klarar av mitt arbete om en månad då magen e ännu större å ´man e ännu klumpigare :)

Men
    när jag söker på avstängning står det ju att det är Förbjudet enligt lag att arbeta som gravid vid strålning, bly arbete osv. Kan då FK godkänna avstängningen trots att det "bara" är risker att jobba med vibrationer o tungt arbete osv. Är det någon kontrollant som kommer och kontrollerar och gör mätningar?

Är ju rädd att inte få  ersättning bara för att de inte "godkänner" avstängningen....

• Svar på tråden Blir avstängd pga ... godkänner FK ?
  • Louise 77

Okej, men det är ju inte fks ansvar det är ju arbetsgivarens. Känner en tjej som är flygvärdinna, hon är avstängd av sin arbetsgivare då de inte vill att gravida (efter v 13 tror jag) flyger. De kunde inte ge henne en marktjänst och därför är hon hemma med lön, tills v 34 då grav pengen påbörjas.

• Melsie

Fast i din väninnas fall kanske FK inte betalar för att det är arbetsgivaren som inte vill att hon ska flyga.
    för att det står ingenting om risker för gravida att flyga i Arbetsmiljöverket föreskrifter ... om de inte utsetts för nån sorts strålning?

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter står det att vibratioener, buller o fysiskt tungt arbete ska undvikas om man är gravid.
    Därför trodde jag att Fk betalade HP om man blev avstängd.

Förstår att de itne betalar HP om arbetsgivaren stänger av en för att man är "enbart klumpig" :P

• smultronstrå