• Stinky

Behöver lite tips ang. potträning!

Sonen är snart 2½ år och går på pottan här hemma. Men på förskolan pottränar de honom enbart genom att ta av honom blöjan och han får sätta sig på pottan direkt efter lunch och efter sovstunden, sen sätter de på honom en blöja igen. Vi har inte vågat ta av honom blöjan när vi är ute på sta'n och gör ärenden p.g.a. rädsla för att det ska hända "olyckor". 
    Grabben har blivit rätt duktig på att tolka signalerna för när det är dags att gå på pottan. Ska vi ta steget ut nu att ta av honom blöja helt, eller ska man vänta ett tag till med det? Hur har ni andra gjort när ni pottränat era barn? Är det en massa extra ombyten som gäller ett tag framöver ifall vi sätter igång med noll blöja på dagarna, trots att han är duktig på att tolka signalerna?

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Svar på tråden Behöver lite tips ang. potträning!
  • Bollen82

Min dotter är visserligen 3 år och slutade med blöja nyligen.. Vi valde att ta bort blöjan när hon sa att hon skulle gå på toa istället. 
    Hon har tros-blöja på natten bara. Men den ska vi oxå sluta med nu.

Jag tror att det kan vara vilseledande att både ha blöja och gå på toa.. Vore jag du så skulle jag ta bort blöjan om han ändå inte kissar i blöjan och ha med extra ombyten ett tag framöver.. Olyckor kan hända, kommer mest troligt att hända och det e snabbt löst.. Man får nog gilla läget helt enkelt.  

• Stinky
    Bollen82 skrev 2011-07-08 10:20:20 följande:
    Min dotter är visserligen 3 år och slutade med blöja nyligen.. Vi valde att ta bort blöjan när hon sa att hon skulle gå på toa istället. 
    Hon har tros-blöja på natten bara. Men den ska vi oxå sluta med nu.

Jag tror att det kan vara vilseledande att både ha blöja och gå på toa.. Vore jag du så skulle jag ta bort blöjan om han ändå inte kissar i blöjan och ha med extra ombyten ett tag framöver.. Olyckor kan hända, kommer mest troligt att hända och det e snabbt löst.. Man får nog gilla läget helt enkelt.  
    Han kissar i blöjan om han har en sådan på sig, men när han inte har det, går han på pottan. Men det händer olyckor ibland. På senaste tiden har han velat upp på toalettstolen, men då får vi stå och hålla i honom. Vi har en sån där "barntoasits" nånstans, men har inte hittat den än. Det gick lite fort när han ville börja hoppa upp på toastolen, så jag måste börjar rota efter den. :-S
  • Bollen82
    Stinky skrev 2011-07-08 10:26:35 följande:
    Han kissar i blöjan om han har en sådan på sig, men när han inte har det, går han på pottan. Men det händer olyckor ibland. På senaste tiden har han velat upp på toalettstolen, men då får vi stå och hålla i honom. Vi har en sån där "barntoasits" nånstans, men har inte hittat den än. Det gick lite fort när han ville börja hoppa upp på toastolen, så jag måste börjar rota efter den. :-S
    Men om han kissar på toan om han inte har blöja så ta bort blöjan. Den kan ni ha på natten i början för säkerhets skull.. Jag tror inte man slipper undan olyckorna hur man än gör.. :-/ 
  • Stinky
    Bollen82 skrev 2011-07-08 10:33:22 följande:
    Men om han kissar på toan om han inte har blöja så ta bort blöjan. Den kan ni ha på natten i början för säkerhets skull.. Jag tror inte man slipper undan olyckorna hur man än gör.. :-/ 
    Tack för dina råd! Semestern drar igång nu, så då ska vi göra som du säger. Glad 
  • Tow2Mater

Vi använde Pull-ups. Slutade med dem här hemma dagtid för två veckor sen, på dagis har de fortsatt med dem, men han kunde själv dra dem upp och ner som en byxa och gå på toa där, det har han gjort ganska länge. I veckan började han nytt dagis, och jag slutade ta med Pull-Ups i samma veva. På fyra dar har det hänt en "olycka", i samband med att han sov för länge. Bara ta av den och prova, jag tycker det gått bättre än väntat.

• Stinky
    Tow2Mater skrev 2011-07-08 19:36:59 följande:
    Vi använde Pull-ups. Slutade med dem här hemma dagtid för två veckor sen, på dagis har de fortsatt med dem, men han kunde själv dra dem upp och ner som en byxa och gå på toa där, det har han gjort ganska länge. I veckan började han nytt dagis, och jag slutade ta med Pull-Ups i samma veva. På fyra dar har det hänt en "olycka", i samband med att han sov för länge. Bara ta av den och prova, jag tycker det gått bättre än väntat.
    Tack för ditt tips!
  • Återkommande gäst

Min erfarenhet (har två torra barn) är att olyckorna upphör ganska snabbt när man tar bort blöjan helt. För oss har det handlat om 2-3 veckor då man alltid måste ha med några extra ombyten vid utflykter. Men det har gått över förväntan med båda barnen. Har de väl fått kläm på signalerna och om man som föräldrar är snabba att hjälpa till när det är kris (samt ser till att fråga ofta om det är dags för kisspaus) så brukar det gå väldigt bra.

Svar på tråden Behöver lite tips ang. potträning!