F*n vad jag är less på att vara "The Bad Dad"
Är pappa till en 2,5-åring som på alla sätt och vis är välartad. Hon är snäll, omtänksam, men som alla barn tycker hon om att testa gränser, något som naturligtvis ingår i ett barns utveckling.
När jag och min sambo (tillika mamman till min dotter kan det kanske var på plats att tillägga i dagens moderna samhälle) väntade barn och när vår dotter var liten var vi överens om att vi skulle försöka i möjligaste mån vara konsekventa, detta för att jag (vi trodde jag då) ansåg att små barn mår bra av konsekvens då de har svårt att förstå nyanser, och varför man ibland får göra något, och ibland inte.
Jag är den första att erkänna, jag kan nog vara lite hård ibland. Jag tror att man kan vara konsekvent utan att vara hård. Detta jobbar jag med. Och gör framsteg.
Men. Och här kommer problemet. Min sambo har kommit in i en ond spiral. För något år sedan började hon få problem med att lägga henne, vår dotter testade henne, och hon blev nog lite ledsen när det inte gick, och började ge med sig mer och mer, började gå ifrån våra nattrutiner vi hade utarbetat tidigare, med effekten att hon efter ett tag inte kunde gå och lägga henne alls. Jag var konsekvent, följde våra rutiner, och vår dotter somnade utan problem.
Detta har nu på sistone eskalerat. Hon ger med sig i fler och fler fall, det delas ut godis på vardagar när vår dotter är på dåligt humör och min sambo inte orkar bråka. Hon är totalt inkonsekvent när det gäller alltifrån att gå i säng till måltider, där hon ena dagen säger att vår dotter ska åtminstone smaka, till att nästa dag inte orka ta diskussionen och vår dotter rör inte ens maten.
Var passar jag och mitt missnöje då in i detta? Problemet har blivit att min sambo numera saknar all auktoritet gentemot vår dotter, då hon genomskådar min sambo på en halv sekund. Min sambo orkar knappt säga ifrån längre, istället kapitulerar hon, låter vår dotter göra som hon vill, eller hoppas på att jag ska kliva in och ge en tillrättavisning.
Och detta har jag ledsnat på. För jag har blivit "The Bad Dad" som hela tiden är den som säger till, medan min sambo är den som är rolig. Detta är ganska tråkigt för mig. Jag och min dotter har hela tiden haft en oerhört fin kontakt från hennes första levnadsminut då jag följde henne till neo nathalen, jag gav henne mat i början etc. Men på sistone är jag den stränga magistern, för jag är den enda som säger till. Och det känns som att jag gör detta mest hela tiden.
När jag påtalar detta för min sambo säger hon två saker, i mina ögon motstridiga:
- Vår dotter är bara 2 år, vi kan inte ställa kravet på att hon ska förstå vad hon får och inte får
- Min sambo tycker att det för mig bara är svart eller vitt; att jag inte ser nyanser.
För mig handlar det om just detta. Jag tror att ett litet barn har svårt att se en massa olika nyanser, och därför tror jag att det är tryggt att veta att detta får hon göra, detta får hon inte göra. Inte att hon får äta godis varje lördag, samt de dagar då mamma haft en dålig dag på jobbet, dagispersonalen var snorkiga på morgonen, pappa kom hem sent från jobbet. För hur ska hon veta det? Hur ska hon se skillnaden?
Jag är naturligtvis inte anal i mina bedömningar. På ämnet godis exempelvis kan hon få det om vi ska på lång bilresa, eller om farmor och farfar kommer. Men det ska vara "speciella händelser", inte en vanlig dag för att mamma eller pappa är på dåligt humör.
I detta fall finns det två alternativ. Antingen kapitulerar jag och blir lika inkonsekvent som min sambo. Jag låter godtyckligheten och mitt humör styra om vår dotter ska äta upp på tallriken, om hon får godis innan maten, om hon lägger sig i tid etc.
Eller så fortsätter jag vara konsekvent, med effekten att vår dotter fortsätter prova nya saker, men där jag ibland säger att detta får du inte göra. Och gör hon samma sak får hon det fortfarande inte. För då har hon tidigare tydligt visat att hon förstått gentemot mig, genom att inte göra om det.
Men sen kommer min sambo hem, ger henne lite godis när jag inte ser (ja, hon döljer det för att hon vet att jag reagerar om jag ser det) för hon orkar inte laga mat på en gång, vilket resulterar i att jag, när jag får frågan av vår dotter om godis, och då säger nej, blir "dumma pappa".
Så jag är less. Jävligt less. Jag vill inte vara "dumma pappa". Jag vill inte vara den "stränga föräldern" på egen hand. Och igår kom pricken över i:et; min dotter sa "jag gillar inte pappa". Detta har hon aldrig sagt tidigare. Och det kom efter att jag fått "städa" efter min sambo som hotade med något i stil med att "om vår dotter inte gjorde som min sambo sa, då...." vilket inte inträffade, vilket gjorde att jag sa till henne istället (och då gjorde min dotter som hon blev tillsagd, om med med protester)
Och det gjorde dessutom ont. Förbannat ont. I hjärtat.
Så jag är less. Jävligt less. På att ha en sambo som bryr sig mer om att vara bästa kompis med vår dotter än att vara konsekvent. För varför ska hon säga till. Jag finns ju alltid i närheten. För då kan jag säga till. Så slipper hon.
The Bad Dad.
Så jävla less...
Vad ska jag göra?