• Lotten73

ang pottränningen

Läste nånstans att en mamma pappa hade jättestora problem med sin dotter som ej ville gå på pottan. Domm kämpade kämpade men sedan sa dom gör som du vill gå på pottan eller inte. Efter två dagar med lite olyckor så började barner gå på pottan. Tror ni det är en bra metod? Tänkte testa med min son. Han kissar på pottan men gör inte nr två det kommer överallt fast inte på pottan. Vad tror ni om det att man inte säger något utan låter barnet komma på själv vart det ska kissa /bajsa? Annars bra tips på att få honom bajsa på pottan?

• Svar på tråden ang pottränningen
  • kmp

Jag vet faktiskt inte....

Min dotter är drygt två och ett halvt och det går inget vidare för oss med potträningen.
    På direkt fråga vill hon alltid ha blöja, och sätter jag inte på blöja slutar det  med att hon står i en pöl och gråter.

Kanske jag skulle envisas mer, men min magkänsla säger att jag inte skall pressa henne.

Tar även jag gärna emot tips....

• Lotten73

Varför börja så tidigt med att pottränna? Vår son är redo nu med att kissa på pottan men det är bajsningen vi har problem med. Behöver tips på hur han ska vilja bajsa på pottan?

• Cahjo

Du ska nog inte tvinga honom att sitta på pottan men om du vet ungefär när han är bajsnödig (eller om det märks på honom) så kan du ju försöka locka honom att sitta lite längre på pottan. Du kan tex läsa för honom eller sitta och sjunga med honom eller något. Eftersom han är så stor kan du ju sätta pottan framför tv:n och sätta på någon film han gillar och sedan sitta där med honom. Om du bara har tålamodet att lägga ner ganska mycket tid och engagemang så han "råkar" bajsa en gång tror jag det är löst sedan. Då tror jag han förstår att han ska sätta sig på pottan och bajsa. 

Lotten73 skrev 2011-07-08 15:43:00 följande:
    Varför börja så tidigt med att pottränna? Vår son är redo nu med att kissa på pottan men det är bajsningen vi har problem med. Behöver tips på hur han ska vilja bajsa på pottan?

VI började med pottan till alla våra när de var 6 månader. Detta för att slippa det du är i nu. 1:an blev torr när han var 1 år och 11 månader, 2:an blev torr när han var 2 år och 2 veckor och 3:an blev torr när hon var 1 år och 9 månader. Då har vi inte ens "hårdtränat" utan bara satt dem när vi har haft ork. Men de har under hela tiden kissat någon gång i pottan eller bajsat i den så de visste att de skulle sätta sig på pottan. När de var redo sade de till för att sättas på pottan. Yngsta tar till och med av sig trosorna ibland så om någon månad klarar hon nog att kissa själv. Underbart, både för oss och henne. Min motfråga är snarare; Varför börja så sent med att potträna? 

• Lotten73

Hör och häpnad han bajsade själv idag på pottan. Visst kom det först i byxan kallingen men sedan en på pottan. Vad stolt han var och massa berömm fick han. Så nu hoppas jag han går dit igen.

• Lotten73

Han har bajsat nån gång nu på pottan. Tror inte det hjälper att tjata så vi ser till att inte säga nåt om det inte gått x antal timmar emellan. Tror att han kan vara riktigt blöjfri innan förskolan börjar igen. Jag är så glad stolt över min duktiga pojk. Visst händer det olyckor och han har blöja på natten oftas torr och blöja om vi vet att toa inte erbjuds på länge. Vilka barn man har.ler.

• Ova

Vi har erbjudit pottan för våra barn när de var 7 månader och båda två har nästan uteslutande bajsat på pottan från den åldern. Lilltjejen är nu 8,5 månad och hon gillar inte om vi missar att hon behöver gå på pottan och bajsar ner sig. Vi har inte gjort någon stor sak över pottan, utan de får styra det. Stora tjejen är 2,5 år, men har fortfarande blöja på natten.

• Dieselmom

Min son blev 1 förra veckan, då tog jag fram pottan (lite sent kanske...) Men han vill inte sitta där, är lite "rädd" verkar det som  Obestämd Vad gör jag nu?? Tips tack!

• PrettyinPink
    Ova skrev 2011-07-10 18:36:50 följande:
    Vi har erbjudit pottan för våra barn när de var 7 månader och båda två har nästan uteslutande bajsat på pottan från den åldern. Lilltjejen är nu 8,5 månad och hon gillar inte om vi missar att hon behöver gå på pottan och bajsar ner sig. Vi har inte gjort någon stor sak över pottan, utan de får styra det. Stora tjejen är 2,5 år, men har fortfarande blöja på natten.
    Wow, hur lyckades ni med det om man får fråga? redan vid 7 månader??
  • anyXX

Jag gjorde så med vår dotter när hon var 2,5 MEN viktigt att poängtera då var att jag visste att hon var redo och att hon inte ville gå på pottan. Jag tog helt enkelt bort blöjan och sa att blöja har bebisar, barn går på potta eller toa. Först var hon arg och kissade på sig varje gång, max 3 dagar var detta. Jag tjatade inte eller tvingade inte henne att sätta sig på pottan, jag föreslog bara (viktig skillnad!). Efter 2 el 3 dagar gick hon själv på pottan och efter det har det varit max 3 olyckor, varav en var när hon slutade med blöja på natten (på eget initiativ.)

Jag tror det är viktigt att lyssna på ditt barn, är han/hon inte redo tror jag att det här sättet kan förstöra mer än vad det ger. Låter ju som det går bra för er! 

flicka 2008 & pojke 2010
  • Ova
    PrettyinPink skrev 2011-07-21 19:50:21 följande:
    Wow, hur lyckades ni med det om man får fråga? redan vid 7 månader??
    Det är faktiskt inte avancerat och vi är inga superföräldrar. Med första dottern visste jag inte att man kunde börja med potta så tidigt, men det syntes så tydligt på henne när hon skulle bajsa så vi tänkte varför inte sätta henne på pottan och det var inte så många gånger hon bajsade ner sig sen.
    Jag har inte kunnat se på någon av flickorna när de ska kissa, men det lär man sig kanske om de får gå utan blöja. När hon blev lite större så körde vi ungefär samma kisschema som när man har hundvalp (efter vila, lek och mat). Vi har inte ställt några krav utan det har fått gå som det går med olyckor då och då.
    Lilltjejen är mer för rutiner och nu bajsar hon gärna på morgonen. Hon släpper oftast en brakfis eller tar i och då vet man att det är dags att gå upp.
  • Maria123

Ja, det gäller ju att barnen har "kopplat" vad det handlar om och är mogna för det, det är ju därför det är så svårt att säga att det ska ske vid en viss ålder, det är ju inte åldern utan individuell mognad det handlar om. Alla barn är ju väldigt olika och reagerar olika på förändring, för det är ju en stor förändring, för vissa är ju blöjan en stor trygghet. Det är ju jättebra att ha en potta eller toasits stående, det gör ju barnet nyfiket och så är det ju inte så ovant och de kan själv påverka när det är dax.
    Våran dotter är 2 1/2 år och håller på att bli blöjfri nu. Hon kissar på sig ibland om hon druckit väldigt mycket på en gång men annars funkar både bajs och kissandet på toan. Hon vill vara stor, vill varken sitta på pottan eller toasits (vilket jag tycker är tråkigt för jag har köpt så söta och har på båda toaletterna ) Hon är ofta torr i blöjan när hon sovit middag. Nu är det bara att träna att vara ute och inte ha toaletten inom några meter som man får träna på.

• Tokern
    Dieselmom skrev 2011-07-15 22:37:55 följande:
    Min son blev 1 förra veckan, då tog jag fram pottan (lite sent kanske...) Men han vill inte sitta där, är lite "rädd" verkar det som  Obestämd Vad gör jag nu?? Tips tack!
    Vet inte om det fortfarande är ett problem för er? Så här gjortde vi iaf.

Vår var också lite kluven precis i början. Vi struntade totalt i vad som skulle uträttas utan la bara energi på att pottandet skulle bli en trevligt stund. Vi bjöd på lite russin och läste saga (om kiss och bajs såklart Flört) Reste han sig var mysstunden avslutad, men vi kunde återuppta den om han satte sig igen. Dessutom hade han fri tillgång till pottan som lekstol, ofta brevid ett lågt bord. När han  började gilla pottan började vi erbjuda den när vi gissade at det var dax för kiss eller bajs. Om det kom något i pottan gjorde vi stor affär av bedriften. Annars såg vi det som en lugn och mysig stund med lite lek eller saga. Russinen kunde vi plocka bort efter den absolut första tiden.
  • Dieselmom
    Tokern skrev 2011-07-24 20:49:25 följande:
    Vet inte om det fortfarande är ett problem för er? Så här gjortde vi iaf.

Vår var också lite kluven precis i början. Vi struntade totalt i vad som skulle uträttas utan la bara energi på att pottandet skulle bli en trevligt stund. Vi bjöd på lite russin och läste saga (om kiss och bajs såklart Flört) Reste han sig var mysstunden avslutad, men vi kunde återuppta den om han satte sig igen. Dessutom hade han fri tillgång till pottan som lekstol, ofta brevid ett lågt bord. När han  började gilla pottan började vi erbjuda den när vi gissade at det var dax för kiss eller bajs. Om det kom något i pottan gjorde vi stor affär av bedriften. Annars såg vi det som en lugn och mysig stund med lite lek eller saga. Russinen kunde vi plocka bort efter den absolut första tiden.
    Oh, tack för svaret!
    Tog det lång tid innan det kom ngt i pottan?

Vi har börjat sätta vår lille på WCstolen istället med ett sådant där extra "inlägg" eller vad det nu heter.. Han ser ju att både vi o storebror sitter på den o inte på pottan så då resonerade vi att det är väl självklart att han oxå ska sitta där! Flört han sitter där gärna o vi har precis som du skriver en mysstund med böcker etc. Doch har det kommit kiss en enda ggr bara :/ Har verkligen bad timing på det här!
  • Tokern
    Dieselmom skrev 2011-07-25 20:47:30 följande:
    Oh, tack för svaret!
    Tog det lång tid innan det kom ngt i pottan?

Vi har börjat sätta vår lille på WCstolen istället med ett sådant där extra "inlägg" eller vad det nu heter.. Han ser ju att både vi o storebror sitter på den o inte på pottan så då resonerade vi att det är väl självklart att han oxå ska sitta där! Flört han sitter där gärna o vi har precis som du skriver en mysstund med böcker etc. Doch har det kommit kiss en enda ggr bara :/ Har verkligen bad timing på det här!
    Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan det tog fart. Däremot minns jag att han skämdes när det kommit något i början, så vi fick jobba mycket på att bekräfta, förstärka och prata mycket om kiss och bajs. Sen tänker jag att det sora slaget är vunnet för er i och med att han gillar att sitta på toa, resten är bara att vänta in.
  • Tussebus

Jag har börjat sätta min femmånaders på toa varje morgon sen några veckor tillbaka eftersom jag vet att det är då hon brukar bajsa. Hon sitter framför mig och dinglar med benen och jollrar samt bajsar! Jag hoppas jag kan fortsätta tills hon förstår själv :) kissar gör hon ju inte så ofta på toan men jage glad över att slippa kletiga blöjor! :)

• Ova
    Tussebus skrev 2011-07-29 22:58:37 följande:
    Jag har börjat sätta min femmånaders på toa varje morgon sen några veckor tillbaka eftersom jag vet att det är då hon brukar bajsa. Hon sitter framför mig och dinglar med benen och jollrar samt bajsar! Jag hoppas jag kan fortsätta tills hon förstår själv :) kissar gör hon ju inte så ofta på toan men jage glad över att slippa kletiga blöjor! :)
    Man blir snabbt bortskämd och glömmer hur det är att byta bajsblöja.
Svar på tråden ang pottränningen