• beccagranen

3åring som blinkar ofta?

Min 3,5åring har under de senaste dagarna börjat blinka ofta. Precis som om det skulle vara ett tix. Det kan gå allt i från 20 min till 1min mellan blinkningarna, han gör det både i mörker och ljus. Vid varje tilfälle blinkar han snabbt 3-4ggr. Jag har frågat honom om han ser dåligt eller om han har ont, men han svara bara nej. frågar jag varför han gör så så ser han ut som ett frågetecken, precis som om han är omedveten om det. <det har hållt på under hela veckan, funderar på om han kanske har synfel? någon som känner igen det?

• Svar på tråden 3åring som blinkar ofta?
  • Loriyana

Min dotter gjorde likadant när hon var 3 år. Jag tog henne till läkaren som sa att det var helt normalt och om jag bara ignorerar det så kommer det försvinna. Nu är hon 4,5 år och utreds för högfungerande autism och tvångssyndrom.

• beccagranen
    Loriyana skrev 2011-07-08 17:26:08 följande:
    Min dotter gjorde likadant när hon var 3 år. Jag tog henne till läkaren som sa att det var helt normalt och om jag bara ignorerar det så kommer det försvinna. Nu är hon 4,5 år och utreds för högfungerande autism och tvångssyndrom.
    Oj, märker du av något annat i hennes beteende som anses vara "onormalt" eller vad man nu ska säga..
  • Babyystar

Någon form av epilepsi?

Abscencer

En annan, mindre dramatisk form av generaliserat anfall är abscencen. Den visar sig som en mycket kort, ofta mindre än tio sekunder, frånvaroattack. Efteråt blir den drabbade genast sig själv igen. Abscencen kan åtföljas av blinkningar, smaskanden och huvudvridningar. De brukar komma med täta intervaller, i värsta fall upp till ett 100-tal gånger om dagen, och kan därför allvarligt störa den drabbade.

• Loriyana
    beccagranen skrev 2011-07-08 17:28:44 följande:
    Oj, märker du av något annat i hennes beteende som anses vara "onormalt" eller vad man nu ska säga..
    Ja hon är en smula udda
  • Hannajo

Min son gjorde det under ett par veckor i höstas, sen gav det sig. För någon månad sedan började han igen, höll på några dagar. Han är helt normal för övrigt, jag tror det är helt normalt, vilket även bvc-sköterskan jag frågade sa.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Klant och Fjant

Min son gjorde så i höstas, 4,5 år gammal. Han är översynt i grunden, men fick muskelspamser i ögat som gjorde honom omväxlande närsynt och översynt. Men det verkar har rättat till sig nu igen. Då gick han och blinkade så i några månader. Han sa inte själv att han såg dåligt innan vi pratade om det.

Men kan säkerligen vara fullt normalt också, vi går redan hos ögonläkare några gånger om året, så att detta blev upptäckt är p.g.a. det.

• Esmearlda

Sådär gjorde min son med, vi var till ögonläkaren. De sa att han hade små "knölar" i nedre ögonlocket. Inget farligt alls fick ögondroppar sen gick de över!!

• Dutt76

Har också en treårig liten tjej som börjat blinka så som du beskriver det. Hon har hållt på några veckor.
    Jag har frågat varför hon blinkar och då har hon vid ett tillfälle sagt att hon inte ser annars. Jag har fått för mig att hon är irriterad, typ torr i ögonen.
    Många svar här tycker jag verkar lite väl extrema. Tror inte man ska "dra så stora växlar" utan ta det lugnt, kolla upp det hos BVC men inte stressa upp sig alltför mycket, så vida barnet inte själv verkar lida av det.

Svar på tråden 3åring som blinkar ofta?