• Lidor

Hur gör ni gällande kontakt under semester tiden?

Hej
    jag undrar hur ni gör under semestern. Får ert/era barn ha kontakt med den andra föräldern på er tid? Är de ok eller tycker ni att de ska finnas möjlighet till kontakt? Mitt barn vill ha kontakt fast de bara handlar om 2 veckor åt gången med den andre föräldern men denne vill ej att det ska vara så. Kan en förälder neka till detta då det ej finns ett nej i något papper om kontakt ? Neka sitt barn kontakt? Eller begränsa kontakt ? Detta är jobbigt för vårt barn att bli så pass styrd att inte få höra min röst ens. Den andre föräldern har ej begärt något sådant för personen är ej intresserad av sådan kontakt då barnet är hos mig, men för de ska inte detta gälla mig och barnet vårat. Jag är intresserad av mitt barns liv och att allt är bra. Vill gärna ha svar!

• Svar på tråden Hur gör ni gällande kontakt under semester tiden?
  • tideloo

Låter taskigt not barnet att inte få ha kontakt med andra föräldern om barnet vill det!

• lusse

Om ni föräldar inte själva kan komma överens om en lösning som känns ok för alla inblandade så är mitt råd att du ska kontakta Familjerätten där du bor ( finns i alla kommuner ring 118118 ) så kan de hjälpa er att komma fram till en bra lösning.

Din lojalitet ligger hos ditt barn i första hand och det är helt självklart att ni ska kunna höras på telefon t ex när hon/han är hos sin pappa om han/hon vill det!!! Varför skulle pappan ha något emot det?

Familjerätten kan hjälpa er skriva en överenskommelse om det behövs där ni föräldrar bestämmer när och hur ofta du kan ringa/ ditt barn kan ringa dig t ex.

Om ditt ex är intresserad av att ha ett bra samarbete med dig för ert barns bästa kommer han på ett möte på Fam. rätten - vägrar han - kontakta en advokat omedelbart!

Att ditt ex inte tillåter att ert barn ringer dig visar att han inte förmår sätta ert barns behov framför sina egna - det är inte bra och du ska inte vika dig för det.

Kämpa för ditt barn och lycka till!

• Lidor

Mitt barn ringde idag , men samtalet bröts? Då vi sa att vi saknade varann, och jag sa att jag älskar min barn-lika tillbaks och nämnde att morfäraldrarna hälsade . Då försvann mitt barn i luren. Jag ringde och ringde till slut fick jag svar. Mitt barn skrek,grät gick inte att lugna ner. Vad ska jag göra? Mitt barn sa bara mmm vågade inte prata som första samtalet. Vad har hänt? Mitt ex pratar inte med mig. Familjerätten har vi varit till förr och pappan kan vräka ur sig konstiga saker och socialen reagerar inte.

• Dalton

Hur gammalt är ditt barn? Låter ju väldigt obehagligt!

• lusse

Men det låter ju helt förfärligt - såhär kan ni ju inte ha det?!

Att agera på det sätt du beskriver är ju inte ok någonstans?! Man blir ju så ledsen för ert barns skull.

Min erfarenhet av Fam rätten har varit ganska positiv och du kanske får vara mer påstridig och försöka igen? Det är väl värt att prova allt för att hjälpa ert barn idenna situation?

Du skriver att ditt ex vägrar prata med dig. Vaddå vägrar? Det kan han inte göra. Ni måste kunna ha med varandra att göra om ni har delad vårdnad  - hur ska ni annars kunna samarbeta för ert barns skull? Ta upp det med Fam rätten.

Om du inte får hjälp av Fam rätten så måste du göra något annat ( advokat - de flesta har gratis 45 min första rådgivning tex, eller ring någon kvinnojour där du bor som kan ge tips på hur du kan komma vidare, du kan ju ockå ringa BRIS de har hjälp även för föräldrar ).

Kämpa på för ditt barn - ge dig inte!!

Lycka till!

• ELI 79

Jag har barnen själv i ca 2-3 v under semestern och vi är långt från pappan nr vi har bestämt en tid varje kväll som barnen ringer och säger godnatt till pappa o berättar vad de gjort! Perfekt!

Svar på tråden Hur gör ni gällande kontakt under semester tiden?