• Moonis

Vilken film av Astrid Lindgren anser ni kränker barn mest?

Och vilka av dessa blir ni tveksamma att låta era barn titta på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-09 21:11
    Jag menar naturligtvis barnen i hennes sagor, inte att det kränker barn som läser eller ser filmerna.

• Svar på tråden Vilken film av Astrid Lindgren anser ni kränker barn mest?
  • midsomer

Herrgud alla bara pratar utfrån sin egen synvinkel som vuxna inte från barnens. Inte sitter en 4-åring och tänker "ja ja detta utspelar ju sig på 50-talet och då gjorde dom så med barn". Framförallt tänker jag på Emils pappa. Det skulle ju inte funka i dagens samhälle. Och som någon skrev att "även om Emils pappa beter sig som han gör så ser man aatt han ändå älskar Emil". Precis som att en liten unge skulle sitta och tänka så. Dom ser vad dom ser och hör vad dom hör. Dessutom är "hottentotter" inte särskilt ok idag. Ändå gillar jag verkligen filmerna.

MEN (förlåt Astrid) ibland måste jag hålla får öron o ögon för min dotter.

• Thaleia
    midsomer skrev 2011-07-13 12:52:29 följande:
    Herrgud alla bara pratar utfrån sin egen synvinkel som vuxna inte från barnens. Inte sitter en 4-åring och tänker "ja ja detta utspelar ju sig på 50-talet och då gjorde dom så med barn". Framförallt tänker jag på Emils pappa. Det skulle ju inte funka i dagens samhälle. Och som någon skrev att "även om Emils pappa beter sig som han gör så ser man aatt han ändå älskar Emil". Precis som att en liten unge skulle sitta och tänka så. Dom ser vad dom ser och hör vad dom hör. Dessutom är "hottentotter" inte särskilt ok idag. Ändå gillar jag verkligen filmerna.

Brukar inte dina barn ställa frågor när dom ser något som för dom är konstigt? Det gör iallafall min barn och många andra barn jag känner. De frågar en massa när dom ser och läser saker som dom inte riktigt begriper och det är då man som vuxen kommer med förklaringen.
  • Här och nu

Man läser om Barna Hedenhös o annat längre tillbaka. Låt ungarna höra o fråga.
  • midsomer

Det är bara lite svårt att förklara en sån handling som Emils pappa gör även om man säger att det var länge sedan. Läsa är en helt annan sak. Det är inte lika direkt som film!

• Här och nu

Men ok att låta barnen se Tom o Jerry, Star Wars osv osv?

• Thaleia
    midsomer skrev 2011-07-13 13:12:14 följande:
    Det är bara lite svårt att förklara en sån handling som Emils pappa gör även om man säger att det var länge sedan. Läsa är en helt annan sak. Det är inte lika direkt som film!
    Tycker du? Jag själv tycker inte att det är märkligare att förklara det man ser mot det man läser. Ibland kan det t.o.m vara lättare att ha en diskussion kring ngt dom sett eftersom det blir mer konkret för dom än när man läser.
  • FruLiNi
    Lingonflickan skrev 2011-07-13 08:13:46 följande:
    Nu ska vi definitivt åka.
    TS ser spöken. Allt går att tolka till diskriminering eller kränkande om man verkligen vill det.
    SkåneP skrev 2011-07-12 23:11:09 följande:
    Vad i "hen är en människa" är det du inte förstår?

"Hen" är ett neutrum, inte femininum, inte maskulinum. Ett neutrum är ett det.

Mina barn är han och hon, inga "hen" och jag kommer lära dem att inte acceptera att bli nedgraderade till ett "hen" Det är i mina ögon respektlöst mot dem båda.

• Fanny b

Barn uppfattar filmer/böcker  olika, så det är inte säkert att barn som tittar på Lindgrens verk uppfattar en scen, där det händer något farligt, som just farligt. Ibland kan elaka karaktäer i filmer, inte alls uppfatta som elaka av barn. För egen del var jag facinerad av Tengil och Katla i Bröderna Lejonhjärta, och jag fann också Riddar Kato rätt spännande.
  • kakmagen

De flesta barn är nog rädda för Emils pappa, jag var det! Men jag ser inget fel i att barn får uppleva en sådan känsla. Så länge man sitter med dem då de tittar. Det finns för övrigt många barn som har det betydligt värre än Emil, även i dagens samhälle.

• Rödnäbba
    kakmagen skrev 2011-07-17 15:30:16 följande:
    De flesta barn är nog rädda för Emils pappa, jag var det! Men jag ser inget fel i att barn får uppleva en sådan känsla. Så länge man sitter med dem då de tittar. Det finns för övrigt många barn som har det betydligt värre än Emil, även i dagens samhälle.
    precis. Jag tycker förklaringen att "så var det förr i tiden" är ganska dålig.
  • Moonis

Nu har Lotta, Emil och madicken gått varma varje dag här och ibland är det inte alltid bra grejer dom lär sig. Tjejen har gått och sagt  "dumma mamma" och lite annat från Lotta. Madicken gjorde henne ledsen när Madicken hoppade från taket med paraply, trodde hon va död så där fick man ju förklara att hon inte va död.
    Även när barnen slåss får man ju fint förklara att man inte gör så ju.

Jaja, men tjejen älskar att titta på Lotta i alla fall så den fastnade hon för. Sonen tittar på allt och är ju rätt medveten om vad som är rätt och fel som när Emils pappa skakar honom och sånt. 

• Lingonflickan
    Moonis skrev 2011-07-17 19:53:24 följande:
    Nu har Lotta, Emil och madicken gått varma varje dag här och ibland är det inte alltid bra grejer dom lär sig. Tjejen har gått och sagt  "dumma mamma" och lite annat från Lotta. Madicken gjorde henne ledsen när Madicken hoppade från taket med paraply, trodde hon va död så där fick man ju förklara att hon inte va död.
    Även när barnen slåss får man ju fint förklara att man inte gör så ju.

Jaja, men tjejen älskar att titta på Lotta i alla fall så den fastnade hon för. Sonen tittar på allt och är ju rätt medveten om vad som är rätt och fel som när Emils pappa skakar honom och sånt. 
    Barn säger "dumma mamma"ändå tyvärr.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Moonis
    Lingonflickan skrev 2011-07-17 20:09:46 följande:
    Barn säger "dumma mamma"ändå tyvärr.
    Mm, fast lite oftare nu
  • Lingonflickan
    Moonis skrev 2011-07-17 21:00:55 följande:
    Mm, fast lite oftare nu

Dagens barnprogram är inte bättre. Har chockat hört svordomar och annat i dessa program.
    Bara döda fiskar flyter medströms
Svar på tråden Vilken film av Astrid Lindgren anser ni kränker barn mest?