• Anonym (hjälp)

Jag vill flytta men inte han..

Har sedan några år tillbaks plågats av en längtan att flytta tillbaka till min hemstad. Bor med min man och barn i ett litet samhälle där jag inte har någon anknytning, inte han heller. När första barnet kom så kom också tankarna på att flytta tillbaka där min övriga familj, släkt och mina vänner finns. Jag har efter fem-sex år inte lyckats rota mig här och min hemlängtan blir värre och värre och det går ut över hela familjen. Varje gång jag åker "hem" blir det värre och jag kan nästan bara hitta fördelar med att flytta. (Visst är jag medveten om att jag säkert idealiserar hemstaden lite men jag vill faktiskt bo där även om det såklart inte blir ett liv i rosenskimrande lycka såklart.)

Min man vet om detta men han förstår inte hur dåligt jag mår över det eftersom jag aldrig visat det fullt ut. Vi har diskuterat saken men han vill inte flytta och tycker att en flytt verkar jobbig. Det enda jag vet är i alla fall att jag inte kan bo här hela livet eftersom det tär för mycket på mig. Jag tänker också på hur mina barn kommer att känna i framtiden när de får reda på att deras mamma eg. velat bo någon annanstans hela tiden.
    Jag är övertygad om att mina barn som är relativt små är flyttbara och att en flytt närmre min familj inte skulle skada dem på något sätt.  Kruxet är ju som sagt att min man inte vill flytta trots att både han och jag vill byta jobb och att det är svårt med jobb där vi bor nu och lättare på min hemort. Min man pratar hela tiden om hur bra det är här och att det är bra att vi bor nära en större stad osv. Jag står inte ut med hans prat längre eftersom jag inte alls känner så. Jag vill kunna cykla och ta en fika med mina vänner och inte behöva ha bilen vart jag än ska. Här har jag heller knappt någon att fika med men det är ju inte enda anledningen till att jag vill flytta.

Hur ska jag ta upp detta på allvar med min man? Ju längre jag dröjer desto mer skada tar vår relation eftersom mitt humör påverkas av att jag tänker på detta varje dag.. Jag har gett fem år av mitt liv här och inser att det inte går längre. Det passar inte mig att bo i ett sådant här litet samhälle och jag vill komma närmre min familj och känna mig hemma. Jag vill tillbaka till mina rötter nu när jag fått barn och jag vet med säkerhet att mina barn skulle trivas. Livet skulle bli så mycket enklare helt enkelt.

Hjälp!

• Svar på tråden Jag vill flytta men inte han..
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Precis som du säger behöver du ta upp det på allvar med din man. Du har verkligen en stark längtan till din hemstad och du har tänkt på det länge. Det är en väldigt viktig fråga för dig och det är nödvändigt att din man förstår det. Ni behöver prata om det på ett sådant sätt att ni verkligen kan förstå varandras känslor och behov. Han behöver förstå dig och du honom. Din man menar att du inte visat hur dåligt du mått. Jag tänker att anledningen till det kan ha varit att du verkligen försökt att trivs på nya stället samt att du har varit rädd om er relation. Det är bra att din man förstår att du värnat om honom och er. Du får ta tag i frågan och verkligen sätta dig ner med din man och prata.
    Hälsningar
    Gerd  

• Anonym (hjälp)

Jag tog mod till mig och pratade med min man för ett tag sedan. Jag sa att jag inte trivs här och att jag ju har mitt sociala nätverk i hemstaden och med anledning av det vill jag flytta. Jag sa också att jag inte trodde att det skulle bli några problem med barnen, dels eftersom de är ganska små och dels för att min hemstad är känd för dem. Min man blev bekymrad och sa att det ju var problematiskt eftersom han såklart helst inte vill flytta. Vi pratade lite och sedan gick vi och lade oss. Min man gick t.o.m. in på nätet för att kolla på prisläget på husen i min hemstad.

Nu till det konstiga; min man låtsas som ingenting. Man skulle inte kunna tro att vi haft en diskussion. Jag är så ledsen över detta och orkar inte ta upp det igen. Nu är det precis som det var innan vi pratade.. Har jag inte varit tillräckligt tydlig eller vill han fortsätta att inte låtsas om problemet? Jag mår inte bra och förstår inte hur jag ska gå vidare härifrån när han bara fortsätter planera sitt liv här och jag är ju eg. inte alls med på tåget..

Vad kan jag göra? Han vet ju hur gärna jag vill flytta tillbaka ock ändå försöker han bortse från det. Har han en sådan motvilja till det att han försöker låtsas som ingenting?

• Gerd parterapeuten

Det är möjligt att han på något sätt försöker undvika hela frågan. Han kanske tänker mycket på det utan att säga någonting till dig. I längden fungerar det ju inte att inte prata om det. Du skulle kunna säga att du tycker att han verkar bekymrad över det ni pratade om och se om det kan bli en öppning. Var inte anklagande utan fråga mer hur han tänker och känner. Lycka till!
    Gerd

Svar på tråden Jag vill flytta men inte han..