alifewithoutme skrev 2011-07-12 12:31:10 följande:
Det kan man väl ändå på ett ungefär?
"Äh, jag skippar använda kondom" jag gör abort
och så kör man det ungefär sju gånger om, eller säger kliniken till numera? Har en vän som gjorde åtta (!!) aborter inom två år bara för hon inte orkade använda kondom och hade inte prev.medel, det ser jag som att nyttja samhället för att bli av med det = preventivmedel. Men de är i min värld det ;)
Nej. Det kan man inte. Lika litet som du kan säga att polisen haffar tjuvar i "preventivt syfte". Preventivt betyder förebyggande, och om du agerar EFTER ett faktum så är det inte, per definition, förebyggande, preventivt. Abort kan därför aldrig någonsin användas som preventivmedel, eftersom du inte gör det INNAN fullbordat faktum.
Med tanke på att samhället sponsrar preventivmedel så hade hon kostat pengar oavsett. Visst, jag håller med om att det är korkat att skippa kondom, speciellt nu när vi har en resistent gonorré på inkommande, men du kan knappast säga att din vän är representativ. Det kryllar inte av folk som gör så många aborter. Och även om så är det faktiskt deras val. Det är för mig inte konstigare än att folk äter godis eller slarvar med tandborstningen och därmed behöver gå till tandläkaren.