• EmelieL

Är abort verkligen okej? en abort kan man ångra, men ångrar man ngnsin sina barn?

Jag bara undrar, hur folk ser på de,
    är abort verkligen okej ?
    Det kan man ångra hela sitt liv,
    Men jag (som mamma) anser att man aldrig kan ångra sitt barn!

Ibland kanske inte en graviditet kommer så lämpligt, men kan man inte alltid göra de bästa av situationen?

• Svar på tråden Är abort verkligen okej? en abort kan man ångra, men ångrar man ngnsin sina barn?
  • Apocalypso
    alifewithoutme skrev 2011-07-12 12:53:21 följande:
    Nej, jag anser inte att man ska leka med liv! Nu är inte jag en sådan radikal USAmotståndare, men jag anser att man inte ska göra abort hela tiden bara för man kan! Saken i magen blir till slut ett barn = ett liv! Sedan så anser jag heller inte att man ska döda djur hur som helst bara för man inte vill ha kvar dom, om det nu utvecklar min tankebana. Och ja, jag vet att döda ting inte lider! 

Apocalypso: 
    Nu har jag ingen aning om hur du tolkade mitt inlägg, men jag syftar inte på det ekonomiska överhuvudtaget, var inte ens inne på den tankebanan! Så varför övertolka ett inlägg? Jag skiter fulla fan i det ekonomiska när det gäller sådant här! Punkt!
    Jag övertolkade inte ditt inlägg utan jag sammanfattade flera idiotiska åsikter i tråden i mitt svar till bl a dig. En abort är inte en lek med liv, en abort är en terminering och ingen lek. Tror du sjukhuspersonalen går ut och använder fostren som boll på rasterna? Tror du att en kvinna med berått mod väljer att bli gravid för att sedan utsätta sig för en abort för skojs skull?
  • Rödnäbba
    Sarah f skrev 2011-07-12 12:01:12 följande:
    Det är lite skillnad på att ta smällen om en tand ruttnar jämfört att föda ett barn man inte kan/vill/bör ta hand om.
    Ja. Därför säger jag att alla ska ha råd. För tredje gången.
  • April barn
    alifewithoutme skrev 2011-07-12 12:01:58 följande:
    Min åsikt:
    Man har rätt till en abort om man är sjuk och råkade bli gravid, om man blivit våldtagen, kondomen gick sönder och andra misstag!
    Men det är inte rätt att använda abort som ett preventivmedel!
    Nej det är inte rätt att göra på det viset, men det vore idiotiskt att förbjuda dem.

Det är barnet som blir lidande i slutändan.
  • Sarah f
    Rödnäbba skrev 2011-07-12 16:00:55 följande:
    Ja. Därför säger jag att alla ska ha råd. För tredje gången.
    Du fattar inte...jag menar att om man inte har råd att gå till tandläkaren får man tandvärk. Har man inte råd att göra abort kan det bli mer katastrofala följder. Alla har inte råd, i synnerhet inte de som hellre köper droger för sina pengar.
  • April barn
    Scarlet 0007 skrev 2011-07-12 12:41:02 följande:
    Att det finns en stor andel människor som medvetet har oskyddat sex och planerar att göra abort om de blir gravida är en fördom. Om du spenderat lite tid på en ungdomsmottagning eller träffat personer som gjort abort blir detta tydligt. Man kan tycka att folk är mer eller mindre oförsiktiga, men att planera en abort ist för att sätta på en kondom, det är det inte många som gör. Platt fall på det.
    Säkert inte många men de finns, det vet jag personligen.
  • Themis
    Nej, jag anser inte att man ska leka med liv! Nu är inte jag en sådan radikal USAmotståndare, men jag anser att man inte ska göra abort hela tiden bara för man kan! Saken i magen blir till slut ett barn = ett liv! Sedan så anser jag heller inte att man ska döda djur hur som helst bara för man inte vill ha kvar dom, om det nu utvecklar min tankebana. Och ja, jag vet att döda ting inte lider! 

Apocalypso: 
    Nu har jag ingen aning om hur du tolkade mitt inlägg, men jag syftar inte på det ekonomiska överhuvudtaget, var inte ens inne på den tankebanan! Så varför övertolka ett inlägg? Jag skiter fulla fan i det ekonomiska när det gäller sådant här! Punkt!
    Jag tycker att det är oerhört tröttsamt att läsa åsikter som dina, för det är det mest typiska fjortisargumentet som finns i den här debatten "att använda abort som preventivmedel". Det är för tusan gubbar inte nåt som friska och vuxna kvinnor gör! Lika gärna kan du börja korståg om att "alla" kör i 200 knyck på motorvägen och riskerar våra liv. Eller att "alla" män är våldtäktsmän- det är ungefär lika relevant i frågan.

Vem gör abort "hela tiden"? Hur många som är så klantiga känner du egentligen?
    Jag är redan lika unik som alla andra så jag behöver ingen särskild stil. /tänkte Bimsan
  • Dorian Ertymexx
    alifewithoutme skrev 2011-07-12 12:31:10 följande:
    Det kan man väl ändå på ett ungefär?
    "Äh, jag skippar använda kondom" jag gör abort
    och så kör man det ungefär sju gånger om, eller säger kliniken till numera? Har en vän som gjorde åtta (!!) aborter inom två år bara för hon inte orkade använda kondom och hade inte prev.medel, det ser jag som att nyttja samhället för att bli av med det = preventivmedel. Men de är i min värld det ;)  

Nej. Det kan man inte. Lika litet som du kan säga att polisen haffar tjuvar i "preventivt syfte". Preventivt betyder förebyggande, och om du agerar EFTER ett faktum så är det inte, per definition, förebyggande, preventivt. Abort kan därför aldrig någonsin användas som preventivmedel, eftersom du inte gör det INNAN fullbordat faktum.

Med tanke på att samhället sponsrar preventivmedel så hade hon kostat pengar oavsett. Visst, jag håller med om att det är korkat att skippa kondom, speciellt nu när vi har en resistent gonorré på inkommande, men du kan knappast säga att din vän är representativ. Det kryllar inte av folk som gör så många aborter. Och även om så är det faktiskt deras val. Det är för mig inte konstigare än att folk äter godis eller slarvar med tandborstningen och därmed behöver gå till tandläkaren.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Apocalypso skrev 2011-07-12 12:44:09 följande:
    Man har laglig och moralisk rätt till abort oavsett anledning enligt nu rådande abortlag. Peta inte på aborträtten, den är bra som den är och man ska inte behöva göra en kreditupplysning, gå med en bjällra runt halsen som en medeltida spetälsk eller möta andras förakt som inte har ett skit med det hela att göra. Anledningen till abort rör enbart den gravida.

Inte fasen har jag lust att via skatten stå och betala en massa fertilitetsutredningar, provrörsbefruktningar, graviditeter, förlossningar osv men jag gör det ändå, precis som all annan sjukvård orsakad av rökning, droger, våld. Vill ni verkligen ha ett samhälle där bara de rika har rätt till vård?

Trafikolycka, vållande? Vänta ska vi ta en kreditupplysning först och bestämma taxan för ev vård.
    Barnlös? Jaha, ja, det är ju inte alla som kan få barn och har du inte råd med utredning så får du väl lösa det på annat sätt.
    Gravid? Ja, vänta ska vi se ... tyvärr, du får ringa akut vid ev felläge så ger vi instruktioner på telefon.
    Lungcancer? Tyvärr, du skulle tänkt på det innan du tände din första cigg, dumhet kostar. Några tillgångar du kan avyttra för behandling, inte?  Nähä, då rekommederar jag kontakt med Fonus och upprättande av testamentet istället.

Toksupermegaword!
  • Dorian Ertymexx

Apocalypso: 

Det blir varje menstruation och sädestömning också. Är du emot mens och onani också?
  • Dorian Ertymexx
    April barn skrev 2011-07-12 18:06:13 följande:
    Säkert inte många men de finns, det vet jag personligen.

Det finns folk som bälgar läsk och godis, och skiter i att borsta tänderna. Ska de straffas ut från tandvården efter ett visst antal hål?
  • April barn
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-12 18:54:47 följande:
    Det finns folk som bälgar läsk och godis, och skiter i att borsta tänderna. Ska de straffas ut från tandvården efter ett visst antal hål?
    Nej det tycker jag inte, läsa alla mina inlägg först så du vet vart jag står!
  • Donum
    Johan75 skrev 2011-07-11 21:25:47 följande:
    Och vilka eventuella konsekvenser skulle dessa "oförklarliga" dimesioner ge diskussionen menar du? Borde någonting i dagens fria abort förändras på grund av dessa?
    Det beror naturligtvis på vem du frågar. Det är ju subjektivt på samma sätt som det är subjektivt att anse att mänskligt liv får ett eget värde först när det kan överleva själv. 

Jag tror t ex inte att det är konstruktivt i en sådan här diskussion att implicit eller explicit kalla människor som ser abortfrågan på fler sätt än den strikt medicinska för idioter och liknande. 

Jag skulle önska att mer fokus lades på att undvika oönskade graviditeter. Det blir så lätt en diskussion om abort eller inte abort, men alla parter torde gynnas mer av att oönskade graviditeter inte uppstod i så hög utsträckning. 

Dagens fria abort är ett lite missvisande uttryck. Den är ju inte fri, utan tämligen reglerad. Jag är inte färdig med min syn på abort än, men i dagsläget tycker jag att det vore rimligt att särskilda skäl ska krävas tidigare än efter vecka 18.  
  • Johan75
    Donum skrev 2011-07-13 13:40:36 följande:
    Det beror naturligtvis på vem du frågar. Det är ju subjektivt på samma sätt som det är subjektivt att anse att mänskligt liv får ett eget värde först när det kan överleva själv. 

Jag tror t ex inte att det är konstruktivt i en sådan här diskussion att implicit eller explicit kalla människor som ser abortfrågan på fler sätt än den strikt medicinska för idioter och liknande. 

Jag skulle önska att mer fokus lades på att undvika oönskade graviditeter. Det blir så lätt en diskussion om abort eller inte abort, men alla parter torde gynnas mer av att oönskade graviditeter inte uppstod i så hög utsträckning. 

Dagens fria abort är ett lite missvisande uttryck. Den är ju inte fri, utan tämligen reglerad. Jag är inte färdig med min syn på abort än, men i dagsläget tycker jag att det vore rimligt att särskilda skäl ska krävas tidigare än efter vecka 18.  
    Jag håller med dig i mycket men inte i allt. Samtidigt tycker jag det är djävligt viktigt att inte skuldbelägga kvinnor som gjort, eller ska göra, abort med moraliska värderingar och prat om mord och "barn".
    Behold, i come as a thief.
  • Pallas
    Donum skrev 2011-07-13 13:40:36 följande:
     Jag är inte färdig med min syn på abort än, men i dagsläget tycker jag att det vore rimligt att särskilda skäl ska krävas tidigare än efter vecka 18.  
    Jag fattar inte varför.
  • annmin
    och så kör man det ungefär sju gånger om, eller säger kliniken till numera? Har en vän som gjorde åtta (!!) aborter inom två år bara för hon inte orkade använda kondom och hade inte prev.medel, det ser jag som att nyttja samhället för att bli av med det = preventivmedel. Men de är i min värld det ;)  
    Hur många tror du är som din vän? 

Åtta graviditeter på två år... 
    Var tredje menstruation har uteblivit på grund av graviditet
    Efter en medicinsk abort så blöder de flesta ca 2-4 veckor 
    Många har ca en veckas menstruationer
    Så det blir att blöda kanske 24 veckor per år!

Det verkar ju handla om någon form av störning eller kanske en mycket extrem fetisch?
  • Maggis
    apanssonsmamma skrev 2011-07-11 20:51:58 följande:
    Jag hoppas alla ni som uttalar er i den här tråden har gjort en abort själva innan ni talar för andra som gjort det.
    Annars vet ni inte vad ni snackar om.
    Jag "talar aldrig för andra". Det får de göra själva. Jag talar enbart för mig själv och jag kan ha en åsikt om något utan att ha upplevt det. Poängen är väl att jag inte kan säga hur andra ska tycka och tänka, bara hur jag själv tänker. Och det har jag all rätt i världen att göra. Det kanske till och med kan finnas ett värde i det fast man inte har förstahanserfarenhet.

En fråga: är det bara abort man inte får ha en åsikt om ifall man inte gjort en själv? Eller innefattar det alla upplevelser och företeelser som existerar? För i så fall fattar jag inte riktigt vad du gör på ett öppet forum där huvudsysselsättningen är att diskutera olika ämnen. Och vad jag vet så finns inga kriterier att man måste ha egen erfarenhet av allt man yttrar sig om.
    //Maggis
  • Maggis
    Ett ovanligt undantag där problemet förmodligen ligger i något annat än ren ovilja att skydda sig.
    //Maggis
Svar på tråden Är abort verkligen okej? en abort kan man ångra, men ångrar man ngnsin sina barn?