• maria02

jag vill ha barn-inte min man

Jag och min man har kämpat länge för att få barn. Efter flera missfall och en sen abort pga allvarliga kromosomfel fick vi för 3 år sedan barn.Det är världens mest underbara pojke och jag älskar honom över allt annat, men jag har  en superstark längtan efter ett syskon till honom. Min man har 2 barn som är strax under 20, i ett tidigare äktenskap och vill absolut inte ha fler barn. Jag är själv enda barnet och min man har 2 syskon - jag har haft otroligt jobbigt som ensambarn och jag ser så otroligt mycket positivt i att ha syskon. Nu skulle jag vilja ha hjälp med hur jag ska hantera situationen. Jag inser att det inte går att mötas på halva vägen. Det kommer alltid att bli en som inte blir nöjd. Hur ska jag tänka/göra. Jag försöker hålla humöret uppe, men innerst inne så vet jag att jag aldrig kommer att få som jag önskar. Känner mig så hjälplös.

• Svar på tråden jag vill ha barn-inte min man
  • Gerd parterapeuten

Hej!

I en relation måste man värna om varandra och tänka på vad som är bäst för relationen på sikt. Det får inte bli så att en vinner och den andre förlorar. Jag menar att ni verkligen behöver prata igenom denna fråga och väga fördelar och nackdelar. Du känner dig hjälplös för du tror inte att du kommer att ha något inflytande på din mans åsikt. Jag undrar lite hur ni pratat tidigare om hur många barn ni ville ha tillsammans. Det kan också ha betydelse. Eftersom ni kämpade så mycket för att få er son kanske alla dessa känslor kommer med i bilden. Tänk om det skulle bli lika jobbigt denna gången, i så fall kan det vara ett hinder för din man. Han kanske tänker att det skulle bli för stora påfrestningar för er och risker att ni skulle förlora er närhet. Det finns inget annat sätt än att prata och förstå och komma överens.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden jag vill ha barn-inte min man