• MalinMio

Måltidsordning å andra funderingar kring mat

Hej

Jag har några funderingar kring mat för min 10 månaders dotter... hon har god aptit och älskar mat, vilket är roligt. Jag lagar hennes mat själv och det fungerar bra.

Jag undrar om hur mycket lagad mat hon ska ha per dag?! Hon äter ca 1,5dl lagad mat + fruktpuré 1 ggn/dag.
    Hon äter 4ggr/dag och sover en förm. lur å en efterm. lur. Beroende på när efterm. luren va går hon lägger sig mellan 19-20 tiden. Hon får gröt 1½ port till kvällsmat runt 18-18.30 tiden. Välling är inget hon tycker är bra vare sig till kvällsmat el frukost. Hon kan dricka det om hon är uppe sent och hon blir hungrig, men på nätterna har hon slutat helt att äta. Kan hända att hon vill ha, då får hon självklart.

Jag undrar hur vi ska tänka om vi ska börja ge henne två lagade mål/dag? Om hon äter varmmat runt 14 å får lite när Vi äter runt 17 tiden.. kanske jag kan ge henne gröt (eller testa välling) vid 19.
    Hennes viktkurva är jättefin säger BVC och de tycker att min dotter växer bra, det är skönt å höra.. men när man ser å hör andra barn som är i hennes ålder å de äter lagad mat 2 ggr/dag känns det som om jag har missat något. Vet inte hur jag ska få in en till måltid under dagen! 

Hur mycket är en portion för ett barn i denna ålder?

En fråga som du kanske inte kan svara på... om hon hittills inte har sovit en hel natt.. kan vi få vänta flera år på att hon kommer göra det?

Mvh Malin           

Emma 4/9-10
  • Svar på tråden Måltidsordning å andra funderingar kring mat
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det brukar ta runt mellan två till fyra månader att introducera mat. Det vill säga från första smakis till att barnet äter i storts sett enbart mat. Naturligtvis kan man fortsätta amma morgon/kväll eller till mellis även ett tag efter det. Runt året äter dock de flesta som resten av familjen, möjligen med undantag för amning/välling morgon eller kväll.

Ofta blir lunchen det målet som först ersätts med mat, sedan brukar de bli övriga huvudmål (frukost, middag och eventuellt kvällsmål) innan det är dags för mellanmålen. Totalt är det bra om barnet får i sig fem-sex mål om dagen. Det vill säga frukost, mellis, lunch, mellis, middag och evenullt kvällsmål beroende på nära middagen kommer nattningen.

Hur mycket mat en portion kan varier från barn till barn, men även från mål till mål. Precis som med amningen/ersättningen, tar det tid att lära sig tyda siganlerna för när barnet är nöjt. Under tiden, får man helt enkelt tolka det som att barnet får i sig tillräckligt, om de går upp tillfredsställande i vikt och är nöjd och glad.

Att hon vaknar på nätterna kommer med all säkerhet att fortgå under några år till. Det brukar dock bli mindre krävande att hjälpa barnen att somna om med tiden. Framför allt, om man har fasta rutiner kring läggningen och sovplats.

Jag tolkar det som att din dotter växer och utvecklas väl, vilket är ett gott betyg på att hon mår bra.

Mvh Christine

Svar på tråden Måltidsordning å andra funderingar kring mat