Måltidsordning å andra funderingar kring mat
Hej
Jag har några funderingar kring mat för min 10 månaders dotter... hon har god aptit och älskar mat, vilket är roligt. Jag lagar hennes mat själv och det fungerar bra.
Jag undrar om hur mycket lagad mat hon ska ha per dag?! Hon äter ca 1,5dl lagad mat + fruktpuré 1 ggn/dag.
Hon äter 4ggr/dag och sover en förm. lur å en efterm. lur. Beroende på när efterm. luren va går hon lägger sig mellan 19-20 tiden. Hon får gröt 1½ port till kvällsmat runt 18-18.30 tiden. Välling är inget hon tycker är bra vare sig till kvällsmat el frukost. Hon kan dricka det om hon är uppe sent och hon blir hungrig, men på nätterna har hon slutat helt att äta. Kan hända att hon vill ha, då får hon självklart.
Jag undrar hur vi ska tänka om vi ska börja ge henne två lagade mål/dag? Om hon äter varmmat runt 14 å får lite när Vi äter runt 17 tiden.. kanske jag kan ge henne gröt (eller testa välling) vid 19.
Hennes viktkurva är jättefin säger BVC och de tycker att min dotter växer bra, det är skönt å höra.. men när man ser å hör andra barn som är i hennes ålder å de äter lagad mat 2 ggr/dag känns det som om jag har missat något. Vet inte hur jag ska få in en till måltid under dagen!
Hur mycket är en portion för ett barn i denna ålder?
En fråga som du kanske inte kan svara på... om hon hittills inte har sovit en hel natt.. kan vi få vänta flera år på att hon kommer göra det?
Mvh Malin