• apanssonsmamma

SF mått i vecka 28, 28 cm, kallad på akut tillväxt-ul imorn, varför?

Hej.

Mitt andra barn, har en treåring hemma.

Var hos BM som mätte fram 28 cm nu i vecka 28.
    Hon tyckte det var extremt stort och skickar iväg mig på tillväxt UL imorn bitti.

Vad jag läst så ska måttet ungefär ligga +/- 2 cm i samma vecka man är.
    Så om mitt ligger på 28 cm i vecka 28 så är det väl inge märkvärdigt?

Nån som vart med om liknande?
    Om ni varit på tillväxt UL för stora barn (enl sf måttet..) var barnen extremt stora när dom föddes?

• Svar på tråden SF mått i vecka 28, 28 cm, kallad på akut tillväxt-ul imorn, varför?
  • Verkligen
    apanssonsmamma skrev 2011-07-11 20:49:48 följande:
    Ja det är det jag menar..
    Vet att hon däremot var "underviktig" om dom nu kan va det ;) på KUB-UL men hon var väldigt lång då.
    Lång men smal..
    Så jag vet inte.

Får väl se imorn helt enkelt.
    Och SFmåttet beror ju inte enbart på hur stor bebisen är, man ser ju till moderkakan och fostervattnet. Det borde ju BM veta.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.se
  • snappi81
    apanssonsmamma skrev 2011-07-11 20:50:44 följande:
    Ja o det var inte det konstigaste.
    Vi har ju fått med 99% säkerhet att det är en tjej där inne.
    O det vet BM, ändå började hon dilla om att det MÅSTE va en kille eftersom magen är så stor!
    En REJÄL kille kommer ni få..

Eh.. ? :/

Dax att byta ut den där människan kanske?? Verkar inte finnas alla hästar hemma!
    Linus 070808 Lucas 090707
  • aaaaa

Hon kanske är lite skämtsam av sig, BM alltså. Lätt att misstolka, man tolkar allt när man är gravid ...

Kommer ihåg att min BM trodde min bebis låg i säte ... varför hon nu skulle säga det när den fortfarande hade flera veckor på sig att vända sig. Hann oroa mig en hel del, den vände sig själv.

• apanssonsmamma

Aaaaa Hon är inte skämtsam.

• Josefin

Det är säkert ingen fara! Gjorde TUL med första då bm sa att magen inte växer,bebisen får ingen näring mm... På ul sa de att det ser bra ut och två dagar innan Bf föddes tjejen 3800 gramm och 52 lång!

• 3 barns mamma84
    SF mått ja man kan ligga ca 1-2 cm mer och det behæver inte betyda att barnet är stort.
    Utan kan vara fostervatten mägt och hur barnet ligger och hur stor magen man fått efter några barn innan.
    Men om bm tycker så borde du kolla upp så har du gjort din bm lugn

Jag hade SF mått med dottern som låg precis som veckan jag var på ca 2 cm mer men låg över normal kurvan. hon blev uppskattad till som nyfödd till 3,500g ca men BF+9 kom hon och var 4140g och 52cm en stor men lagom tjej stor enligt förlossningen 05

Jag väntade andra barnet och då låg jag överst på översta kurvan + 5cm ovanpå den men barnmorskan ja hon bara Neeeej då det behöver inte betyda att barnet är stor den kan inte bli större än vad din första var hmm tänkte jag jag visste att han skulle vara större men bm vägrade ge mig TUL ..
    Jag passerade över tiden och hade en tid hos henne BF+7 och hon tappade sina ögon och sa direk med otrevlig ton ''vad gör du här ska du inte föda barn nu?'' jag blev såklart ARG ! och sa nu vill jag HA tul och hon sa ''okej'' så nästa dag tul och en barnmorska mätte som vanligt och kom fram till 4,400g sen 4,500g och ringde snabbt in en annan som skulle hjälpa till och hon kom fram till 4,800 g och sen 4885g  en sprang till telefonen och ringde förlossningen och sa att jag skulle komma ner då jag väntade ett tort barn.
    Väl nere massa undersökningar och 2 dagar efter kejsarsnitt och ut kom sonen med sina 5810g och 62cm
    5 Dagar efter när vi kom hem på 4:e dagen åkte vi till barnmorskan och anmälde henne för tjänstefel och förlossningen anmälde henne med. hon kom fram till oss jag jag sa ''NEJ då han var inte stor han var bara 6000g'' och barnmorskan bara ''jaha han var väl större'' åååh vad jag blev less på henne !!

När jag väntade tredje barnet så fick jag koll direk och då danmark då vi flyttade hit.
    Jag hade SF mått 4 ca mer än veckan alltså vecka 30 34cm och låg över normal kurvan v 35+5 fick jag TUL och han var större var 3890g redan då. 8 dagar efter kejsarsnitt då jag vägrade gå till BF+1 för att få igångsättning.
    v 37+5 kom sonen ut med sina 4150g och 51cm en lagom men stor pojk.             
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • apanssonsmamma

Då är det dax på onsdag då eftersom min BM inte alls hade skickat nån remiss för TUL senast.. SUCK.
    Så nu har jag oroat mig i typ 2 veckor extra för det inte fanns tid fören nu.

Får vi se om jag väntar en elefant då ;)

• elisan

hmm låter konstigt att hon gör en så stor grej av det... jag har tvärtom ett väldigt litet sf-mått, hade 31 cm för två veckor sedan i v 38. gjorde TUL för 4 veckor sedan och då låg bebisen bara på -3%, alltså väldigt normalstor! sf-måttet verkar ju sällan säga så mycket om hur stor bebisen är...

• apanssonsmamma

Va inne för minskade fosterrörelser på förlossningen förra helgen.
    Då sa den barnmorskan att hon inte förstod min BM heller.
    Hon sa att andra barnet brukar töja magen fortare dessutom så det inte var jättekonstigt med 1-2 cm + för veckan man är i.

Bytt BM nu iaf.
    Hon googlade även mina provresultat på blodprover, känns halvseriöst måste jag säga.

• 3 barns mamma84
    apanssonsmamma skrev 2011-07-25 15:06:37 följande:
    Va inne för minskade fosterrörelser på förlossningen förra helgen.
    Då sa den barnmorskan att hon inte förstod min BM heller.
    Hon sa att andra barnet brukar töja magen fortare dessutom så det inte var jättekonstigt med 1-2 cm + för veckan man är i.

Bytt BM nu iaf.
    Hon googlade även mina provresultat på blodprover, känns halvseriöst måste jag säga.

Hur gick det med bebben i magen var allt okej ?

Fy vad jobbigt ja skönt att du fick en ny bm aif vissa är bara skit av sig  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • apanssonsmamma
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-26 23:28:33 följande:
    Hur gick det med bebben i magen var allt okej ?

Fy vad jobbigt ja skönt att du fick en ny bm aif vissa är bara skit av sig  
    Mm gick bra!
    Hon började härja järnet under CTG-kollen ;)
    Igår va jag inne med massa regelbundna värkar..
    Dom sitter i än idag :/
    Inte bra inte..
    Men jag va inge påverkad än iaf.

SKa på tillväxt UL idag o se om hon är så stor som min förra BM tror :)
    Rapporterar senare ;)
  • 3 barns mamma84
    apanssonsmamma skrev 2011-07-27 08:58:56 följande:
    Mm gick bra!
    Hon började härja järnet under CTG-kollen ;)
    Igår va jag inne med massa regelbundna värkar..
    Dom sitter i än idag :/
    Inte bra inte..
    Men jag va inge påverkad än iaf.

SKa på tillväxt UL idag o se om hon är så stor som min förra BM tror :)
    Rapporterar senare ;)
    Stora barn kan ge tidiga sd men hoppas din är en lagom bebe.
    Jag håller tummarna att det blir bättre med sd och att du får en toppen dag
    Jag väntar på dit svar senare dag   
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • apanssonsmamma
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-27 09:08:57 följande:
    Stora barn kan ge tidiga sd men hoppas din är en lagom bebe.
    Jag håller tummarna att det blir bättre med sd och att du får en toppen dag
    Jag väntar på dit svar senare dag   
    Hade massa massa SD med dottern med, hon kom ut på BF med 3675 :)
    Inte jääääättestor, lagom.

Nu ska jag iväg, hörs sen! :)
  • TrioMammaMia

vilken oseriös bm du haft!!...28cm i vecka 28 är ju helt normalt :S

undrar vad din bm skulle säga till mig då eftersom jag är i vecka 25+4 o harsfmått 29cm...väntar endast en liten flicka ;)

hoppas de ser fint ut på UL!

• apanssonsmamma

Hej!
    Väntar en liten tjej (fortfarande) ;)
    Liten o liten, 11% större än hon ska va i denna vecka.
    Barnmorskan uppskattade henne till 3700 - 4000 vid födseln.
    Sen hur det stämmer, vet man aldrig.

Dottern som är 3 nu vägde iaf runt 3700 när hon föddes.

• TrioMammaMia
    apanssonsmamma skrev 2011-07-27 11:18:04 följande:
    Hej!
    Väntar en liten tjej (fortfarande) ;)
    Liten o liten, 11% större än hon ska va i denna vecka.
    Barnmorskan uppskattade henne till 3700 - 4000 vid födseln.
    Sen hur det stämmer, vet man aldrig.

Dottern som är 3 nu vägde iaf runt 3700 när hon föddes.
    tror inte du ska "lita" på de riktigt än....TUL utför man i slutet av graviditeten just för att alla barn växer olika snabbt o man får en mkt mer tillförlitlig uppskattning runt slutet.. ( vecka 36-38)
  • apanssonsmamma
    TrioMammaMia skrev 2011-07-27 11:21:35 följande:
    tror inte du ska "lita" på de riktigt än....TUL utför man i slutet av graviditeten just för att alla barn växer olika snabbt o man får en mkt mer tillförlitlig uppskattning runt slutet.. ( vecka 36-38)
    Hon sa iaf att alla mått på huvud osv låg efter veckan så jag är inte orolig att det är nån jätte :)
    Fostervattnet såg normalt ut i mängd o allt va bra.
  • Skoog

Jag är I v 28 + 2 var till bm i dag och mätte 30 cm ingen fara med det! 

Svar på tråden SF mått i vecka 28, 28 cm, kallad på akut tillväxt-ul imorn, varför?