SF mått ja man kan ligga ca 1-2 cm mer och det behæver inte betyda att barnet är stort.
Utan kan vara fostervatten mägt och hur barnet ligger och hur stor magen man fått efter några barn innan.
Men om bm tycker så borde du kolla upp så har du gjort din bm lugn
Jag hade SF mått med dottern som låg precis som veckan jag var på ca 2 cm mer men låg över normal kurvan. hon blev uppskattad till som nyfödd till 3,500g ca men BF+9 kom hon och var 4140g och 52cm en stor men lagom tjej stor enligt förlossningen 05
Jag väntade andra barnet och då låg jag överst på översta kurvan + 5cm ovanpå den

men barnmorskan ja hon bara Neeeej då det behöver inte betyda att barnet är stor den kan inte bli större än vad din första var hmm tänkte jag jag visste att han skulle vara större men bm vägrade ge mig TUL ..
Jag passerade över tiden och hade en tid hos henne BF+7 och hon tappade sina ögon och sa direk med otrevlig ton ''vad gör du här ska du inte föda barn nu?'' jag blev såklart ARG ! och sa nu vill jag HA tul och hon sa ''okej'' så nästa dag tul och en barnmorska mätte som vanligt och kom fram till 4,400g sen 4,500g och ringde snabbt in en annan som skulle hjälpa till och hon kom fram till 4,800 g och sen 4885g en sprang till telefonen och ringde förlossningen och sa att jag skulle komma ner då jag väntade ett tort barn.
Väl nere massa undersökningar och 2 dagar efter kejsarsnitt och ut kom sonen med sina 5810g och 62cm
5 Dagar efter när vi kom hem på 4:e dagen åkte vi till barnmorskan och anmälde henne för tjänstefel och förlossningen anmälde henne med. hon kom fram till oss jag jag sa ''NEJ då han var inte stor han var bara 6000g'' och barnmorskan bara ''jaha han var väl större'' åååh vad jag blev less på henne !!
När jag väntade tredje barnet så fick jag koll direk och då danmark då vi flyttade hit.
Jag hade SF mått 4 ca mer än veckan alltså vecka 30 34cm och låg över normal kurvan v 35+5 fick jag TUL och han var större var 3890g redan då. 8 dagar efter kejsarsnitt då jag vägrade gå till BF+1 för att få igångsättning.
v 37+5 kom sonen ut med sina 4150g och 51cm en lagom men stor pojk.