• Larsan

    Naturord - Vad betyder detta?

    Det finns många naturord som förekommer i efternamn, stadsnamn, namn på skolor, Ja nästan överallt! Bland annat finns orden sjö, gren, berg, björn, örn, vik m.m men nu frågar jag er. Vad betyder TANN?


    Ensamstående far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
  • Svar på tråden Naturord - Vad betyder detta?
  • Larsan

    Vad betyder det i tyskan då? Jag har sett i Norrland finns Tannbergsskolan, Tannsjön, Tann, några vägar som innehåller "tann" och i Norge finns Tannviken. På efternamnsbyte finns olika naturleder som man kan sätta ihop om man vill skapa ett nytt efternamn och även där finns Tann med. Jag hittar ingen betydelse när jag söker


    Ensamstående far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
  • Lena
    Larsan skrev 2011-07-12 18:14:15 följande:
    Vad betyder det i tyskan då? Jag har sett i Norrland finns Tannbergsskolan, Tannsjön, Tann, några vägar som innehåller "tann" och i Norge finns Tannviken. På efternamnsbyte finns olika naturleder som man kan sätta ihop om man vill skapa ett nytt efternamn och även där finns Tann med. Jag hittar ingen betydelse när jag söker
    Med tanke på var Tannsjön ligger så är det nog ett norskt ord.
  • Paincake

    En gissning är att Tann betyder glittrande eller glänsande. Googlade lite och hittade Tännäs på wiki. Där står det att: Tännäs har fått namnet av fornnordiska tenda, som betyder "den glittrande" eller "den glänsande", och omnämns så tidigt som 1406 som Tennanessi bøø.

  • Larsan

    Så det betyder typ ädelgran?


    Ensamstående far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
Svar på tråden Naturord - Vad betyder detta?