• Kvinna71

Ska vi berätta om skilsmässan före Cypern

Jag och min man ska skilja oss och har en resa till Cypern iplanerad.
    Maken har nu förklarat att han vill åka utan mig för att kunna fokusera på att vara en bra pappa. Istället tar han med sig sin kompis.

Vi har två flickor i ålder 7 och 5.
    Så nu är min fråga om vi ska berätta för barnen om skilsmässan nu på måndag då vi kan vara tillsammans med barnen, därefter reser de till Cypern på fredagen. Jag får fem dagar att vara dem nära.
    Eller om det är bättra att vänta med att berätta efter Cypern och ljuga och säga att jag måste jobba denna vecka. Barnen tror fortfarande att jag ska med till Cypern.

Denna skilsmässa kommer ur att jag kom på min man med att han var otrogen i april i år. En affär som jag kom på honom med igen och nu är separationen ett faktum. Så barnen har haft detta i väggarna en lång tid. 

Min man är inte fullt så pedagogisk och bra på att fånga upp barnens reaktioner på det sättet som jag är.
    Vår relation har inte varit bråkig under denna tid. Vi kan prata bra med varandra och har inga problem med att sitta och äta en middag med våra barn ihop.

Snälla, hur ska vi göra???

En orolig mamma som inte vill förstöra barnens semester men som samtidigt känner att de behöver nog få den där föklaringen nu på varför mycket har känts annorlunda

• Svar på tråden Ska vi berätta om skilsmässan före Cypern
  • Gladabarnensmamma

Knepigt, men jag tror pa att halla en ganska klamkack attityd infor barnen. Kanske kan ni forklara for tjejerna att nar dom stora blivit riktigt osams med varandra sa brukar man inte alltid braka, slass och skrika utan bara behova lite mer tid for sig sjalva? Beratta att ni blivit osams om en sak som bara vuxna forstar och att ni behover vara ifred (fran varandra) pa semestern men att flickorna givetvis fortfarande far aka pa semester till Cypern och att dom sen kommer tillbaka hem till dig. Om du tycker att det ar i linje med vad du skulle kunna beratta for dom sa tror jag att ju forr ni berattar om separationen, desto lattare blir det for barnen att forsta vad som hander den dagen ni val flyttar isar.
    Ar sjalv skilsmassobarn och har sett de mest upprivande separationer dar forvirrade barn halls "skyddade" och fattar typ ingenting, fragar "nar pappa ska flytta hem igen" i over ett ar efter separationen. Var arlig, hall logiken pa deras niva och ta tjuren vid hornen - jag tror det ar lattare for barn att acceptera ett definitivt besked (t.ex. att man ALDRIG kommer bo tillsammans mer men att pappa ALLTID kommer vara deras pappa).  

• Hillbilly

Jag skulle låta dom ha en rolig resa och berätta efteråt. Då kan du bemöta deras reaktioner på rätt sätt. Annars kanske dom frågar pappan saker på resan som han inte kan bemöta och så blir det bara tokigt... Nej jag skulle berätta när domm kommit hem.

• Welma

Men varför åker inte du med barnen istället? Det kanske är bättre? Då får pappan tid att fundera här hemma.

• Parvelsson

Vad svårt. Jag tror att de kan tycka synd om dig om ni berättar innan resan och så kommer de att sitta där på Cypern och må dåligt tänka på dig som är hemma själv. Fast jag tycker inte heller att du ska skylla på jobb... 

Jag funderar också på om inte DU ska åka på resan med barnen. Varför ska han åka, det är ju han som ställt till allt? Han kan gott vara hemma själv.

Kanske man kan säga som det är att "mamma och pappa är osams så vi har bestämt att bara pappa/mamma åker med er till Cypern för att ni ska få en rolig resa och inte ska behöva ha en massa bråk omkring er på semestern."

• Welma

Ska han åka med "kompisen" han var otrogen med?

Svar på tråden Ska vi berätta om skilsmässan före Cypern