• KRSn

Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?

Det är dom  tre vi väljer mellan. Vad tror ni?
    Vår son är nu 5½ månad, 67 cm och väger 9 kg.
    Sitter stadigt med lätt stöd.

Inte för att det spelar nån större roll för det kommer ju att
    ändra sig. Vi kommer i första hand köra en Volvo V70 men
    vi kommer nog att byta mellan en annan bil också. Vet inte vilken
    modell för den är inte köpt än.

Det ska vara en stol som är skön att sitta i under längre resor.
    När man läser på säljarnas sidor så står ju bara allt bra om
    alla stolar.

Vad vet ni om dessa stolar? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?
  • Länisen
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:55:17 följande:
    Ojdå.... Visa han krockfilmer på youtube om han inte är överbevisat.

Det viktmärkning på stolar är det många som misuppfattar.
    "Nu väger plutten 15 kg, nu kan vi vända honom"
    Värsta är att då kan barnet lagligt sitta på bälteskudde, från 1-2-3års ålder.
    Helt onödigt och verkligen jättedumt att låta sina små barn åka bil på det viset. Det kan ju verkligen vara skillnad mellan liv och död... Tur att de flesta vet bättre!
    Casper 2010-06-09
  • norgesessan

Det var nog inget officiellt test, mer som tidningars egna tester. Tyckte det var jättebra att dom skrev det om när en stol är urväxt.

Tycker dock att det är synd att Britax Two way aldrig är med i tester, den är ju ennu längre än Multitech.
    Tyckte testet var bra!

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • yes79

Vi har Maxi Cosi Mobi och den är toppen, finns bilder i mitt galleri. Vi har också en Hi-way 2 som extrastol och den är också jättebra samt tar mindre plats i bilen (det stora plusset för den stolen då Mobin tar stor plats). Men jag gillar Mobin bäst då dotter sitter så bra i den!

• Zirup

Vi har maxicosin och britaxen och tycker att båda är toppen. Maxi Cosin är toppen med de fällbara lägena och  det var även den första vi köpte. Dock tar den stor plats och vi kan inte ha den placerad bakom förarsätet eftersom mannen är lång och måste ha stolen rätt långt bak. Valet av bilstol nummer två föll därför på NTFs rekommendation Britax Hiway som funkar att ha placerad mitten bak. Är nöjd med den med, den är prisvärd och säker. Saknar då som sagt fällbarheten men den har ett plus i att den är lättare viktmässigt.

• cicci85

Jag valde just mellan de tre när jag skulle köpa ny stol Men då var sonen 2 år och då satt han definitivt bäst i multi-techen! Köpte den och är väldigt nöjd med den!   har den i en v70 och där sitter den perfekt

• mini75

JAg tyckte hi-way verkade bra och bra lutning + att det är en nätt stol... men upplever ni som har den att den är smal i ryggen, eller över axlarna?

Multi-tech får det väl bli annars om man väljer mellan de två (för min del alltså)

• cicci85
    mini75 skrev 2011-07-14 14:09:05 följande:

JAg tyckte hi-way verkade bra och bra lutning + att det är en nätt stol... men upplever ni som har den att den är smal i ryggen, eller över axlarna?

Multi-tech får det väl bli annars om man väljer mellan de två (för min del alltså)

Ja, jag tycker den är väldigt trång vid axlarna, men min unge är väl rätt så bred Multi-techen är hur som helst mycket rymligare!
  • mini75
    cicci85 skrev 2011-07-14 14:15:34 följande:
    Ja, jag tycker den är väldigt trång vid axlarna, men min unge är väl rätt så bred Multi-techen är hur som helst mycket rymligare!

Det blev multi-techen...! Satt bäst i bilen och rymligast!
  • KRSn

Tack för alla åsikter! Vad innebär Highway 2 , allltså två?

• yes79

Britax Hi-way 2 är den nya modellen av Britax Hi-way där de gjort några förändringar såsom längre stödben så att den passar i fler bilar! Exempelvis i min bil var stödbenet på den äldre versionen av Hi-way för kort så den stolen gick inte att ha i bilen!

• KRSn
    yes79 skrev 2011-07-17 21:00:39 följande:
    Britax Hi-way 2 är den nya modellen av Britax Hi-way där de gjort några förändringar såsom längre stödben så att den passar i fler bilar! Exempelvis i min bil var stödbenet på den äldre versionen av Hi-way för kort så den stolen gick inte att ha i bilen!
    Aha, okey! Vet du några fler förändringar?
  • Emmysofia

maxi cosi är jätte bra!!

• dripdrop

Har mobi och dottern sitter verkligen jättebra i den. Hon hatade babyskyddet i slutet, tror det var obekvämt för henne trots att hon absolut inte vuxit ur det vikt- eller längdmässigt. Dessutom ser hon bättre nu
    Ett plus med de olika lägena, spec när hon somnar!

Svar på tråden Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?