• Liisa 217

barnuppfostran - skilda föräldrar

Jag och mina barns pappa separerade för länge sedan. Vi har dålig kontakt numera och mycket beroende på att jag tycker att han inte tar ansvar för vår dotter de veckor han har dem. Han engagerar sig inte i deras skogång el annat a men det stora problemet är att dottern,  16 år, ansvarsfull och mogen för sin ålder men mycket ute på nätterna. Min ex sambo är besatt av segling och sedan något år tillbaka lämnar han vår dotter ofta hemma över helgen  och åker ut till havet. Han berättar inget för mig och troligen uppmanar han lillebrorsan (14 år) också ljuga om detta så att jag inte ska få reda på det. Jag är orolig för henne, jag tycker inte en 16 åring ska vara utan någon vuxen en hel helg. Hon klarar sig naturligtvis men det kan hända saker som hon inte kan rå för. Hon tycker att jag inte litar på henne, det handlar naturligtvis inte om det. Vi har ingen släkt här och ingen hon kan kontakta om det händer något, och för hennes pappa skulle det ta timmar, om det ens går, att komma hem. Jag vet inte vad jag ska göra och vart jag kan vända mig, har hotat honom med socialen, men naturligtvis vill jag inte anmäla honom. Nu ska jag åka på  semester och är orolig att dottern kommer att vara ensam i Stockholm. Han struntar fullständigt i vad jag säger, det enda som betyder något är hans båt. Kan du råda mig, känner mig maktlös.

• Svar på tråden barnuppfostran - skilda föräldrar
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Ett stort bekymmer är att ert samarbete inte fungerar men det som är ännu svårare är att barnens pappa verkar brista i ansvar. En tjej på 16 är visserligen ganska stor men inte vuxen och skall inte lämnas ensam så mycket som du beskriver. Det mest drastiska du kan göra är att inte låta barnen åka till honom om du inte känner dig trygg. Du kan också kontakta familjerätten i din hemkommun för rådgivning och eventuellt samarbetssamtal mellan dig och barnens pappa. Det är i det här läget bättre än att göra en anmälan. Lagstiftningen är lite krånglig men det är familjerätten du i första hand skall vända dig till. Glöm inte att du själv som vårdnadshavare har beslutanderätt och du kan säga nej om du inte alls tycker att deras pappa tar ansvar. Det kanske kan göra att han inser sin del i ansvaret och att han måste samarbeta med dig.
    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden barnuppfostran - skilda föräldrar