• Elina

Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?

Jag jobbar som personlig assistent och min brukare röker inomhus hela tiden. Det spelar ingen roll var i huset. är i v 10 och vill inte utsätta mig för passiv rökning.

Vad ska jag göra och går det att göra nått??

• Svar på tråden Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?
  • Hickupp
    k girl skrev 2011-07-13 19:19:16 följande:

Visst är det ett speciellt arbete, men hur mycket ska man stå ut med bara för att det är speciellt? Att man begär omplacering pga graviditet och arbetsmiljöskäl rör ju inte brukaren. Faktiskt.

Gör det inte? Vitsen enligt LSS är ju att det är brukaren som väljer vem/vilka som skall assistera. Då är man ju i allra högsta grad inte utbytbar som assistent. Att dra igång en anställningsprocess brukar vara en hel del jobb för brukaren och han/hon har säkert åsikter om assistenter som tror att de kan hoppa runt hos olika personer. Du verkar vara kvar där i gruppboendeland någonstans.

Därför är det viktigt att man från början - som assistent och brukare - gör klart om man har olika allergier och behov som kräver mycket av den andra partnern.   
  • Jagjagjag

Hej

Jag förstår dig til full skulle inte heller vilja sitta i röken om jag var gravid!. Du skulle inte kunna påpeka för din brukare att du tyvärr inte kan sitta brevid just när han röker utan håller dig en bit i från och om han behöver hjälp med att tex drick så hjälper du han med de och sedan går undan en bit igen! de är ju en tillfälliglösning som ändå ni båda kan tjäna på i längde, han får behålla sin assistent längre och du ditt jobb!!

• k girl
    Hickupp skrev 2011-07-13 19:27:16 följande: