• Elina

Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?

Jag jobbar som personlig assistent och min brukare röker inomhus hela tiden. Det spelar ingen roll var i huset. är i v 10 och vill inte utsätta mig för passiv rökning.

Vad ska jag göra och går det att göra nått??

• Svar på tråden Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?
  • Hickupp
    k girl skrev 2011-07-13 19:19:16 följande:

Visst är det ett speciellt arbete, men hur mycket ska man stå ut med bara för att det är speciellt? Att man begär omplacering pga graviditet och arbetsmiljöskäl rör ju inte brukaren. Faktiskt.

Gör det inte? Vitsen enligt LSS är ju att det är brukaren som väljer vem/vilka som skall assistera. Då är man ju i allra högsta grad inte utbytbar som assistent. Att dra igång en anställningsprocess brukar vara en hel del jobb för brukaren och han/hon har säkert åsikter om assistenter som tror att de kan hoppa runt hos olika personer. Du verkar vara kvar där i gruppboendeland någonstans.

Därför är det viktigt att man från början - som assistent och brukare - gör klart om man har olika allergier och behov som kräver mycket av den andra partnern.   
  • Jagjagjag

Hej

Jag förstår dig til full skulle inte heller vilja sitta i röken om jag var gravid!. Du skulle inte kunna påpeka för din brukare att du tyvärr inte kan sitta brevid just när han röker utan håller dig en bit i från och om han behöver hjälp med att tex drick så hjälper du han med de och sedan går undan en bit igen! de är ju en tillfälliglösning som ändå ni båda kan tjäna på i längde, han får behålla sin assistent längre och du ditt jobb!!

• k girl
    Hickupp skrev 2011-07-13 19:27:16 följande:

Gör det inte? Vitsen enligt LSS är ju att det är brukaren som väljer vem/vilka som skall assistera. Då är man ju i allra högsta grad inte utbytbar som assistent. Att dra igång en anställningsprocess brukar vara en hel del jobb för brukaren och han/hon har säkert åsikter om assistenter som tror att de kan hoppa runt hos olika personer. Du verkar vara kvar där i gruppboendeland någonstans.

Därför är det viktigt att man från början - som assistent och brukare - gör klart om man har olika allergier och behov som kräver mycket av den andra partnern.   

En graviditet är knappast någonting man ska behöva planera in för brukarens skull, och anställer man en fertil kvinna borde man kunna räkna med att denna kvinna någon gång i framtiden kan komma att bli gravid. Är man ovillig att ändra på arbetsmiljön för att en sådan situation uppstår, måste ju någonting annat förändras. Eller menar du att man ska "gilla läget" och utsätta sig och sitt barn för fara för att man en gång skrivit under ett anställningsavtal som PA? Jag har för övrigt aldrig jobbat på gruppboende, och du verkar vara fast i "personliga assistenter är livegna"-landet någonstans.
  • Hickupp
    k girl skrev 2011-07-13 20:39:31 följande:

En graviditet är knappast någonting man ska behöva planera in för brukarens skull, och anställer man en fertil kvinna borde man kunna räkna med att denna kvinna någon gång i framtiden kan komma att bli gravid. Är man ovillig att ändra på arbetsmiljön för att en sådan situation uppstår, måste ju någonting annat förändras. Eller menar du att man ska "gilla läget" och utsätta sig och sitt barn för fara för att man en gång skrivit under ett anställningsavtal som PA? Jag har för övrigt aldrig jobbat på gruppboende, och du verkar vara fast i "personliga assistenter är livegna"-landet någonstans.
    Jag tycker att du har rätt i det du skriver. Men att man själv får ansvara för sin situation. Jag gillar inte heller rök och hade aldrig utsatt mig för det - gravid eller inte men istället för att dra in fack, arbetsmiljölagar och tvingat fram en förämdring som ändå hade gjort relationen på arbetsplatsen omöjlig så hade jag bytt arbetsplats.

Men visst rör det brukaren om han/hon behöver skaffa ny personal men det kanske ändå blir den bästa lösningen.
  • k girl

Jag var anställd kommunalt, och är man det, så ser jag faktiskt inte problemet med att begära en omplacering (=byte av arbetsplats). Men för att kunna göra det måste ju arbetsmiljön gås igenom. Nu fick jag igenom min omplacering trots att en sådan utredning gjordes - jag fick flera läkarintyg - men det var ju jag. Jag bråkade inte med brukaren, jag bråkade med min arbetsgivare (=kommunen).

• Elina
    Hickupp skrev 2011-07-13 15:31:41 följande:
    Tja, det är ju hans/hennes hem och där gör man ju som man vill. Hade du velat att jag kom hem till dig och började ha åsikter om hur du lever? Tog du upp att du inte kan acceptera rök vid intervjun vid anställningen? Det är viktigt att tala om sådant innan man tar anställningen och sedan börjar ha önskemål/krav. 
    Självklart fattar ju vem som helst att jag inte kan börja ställa krav på min brukare. Jag visste mycket väl att han rökte när jag tog jobbet, men det hör inte till i detta sammanhang, det är skillnad på om jag utsätter mig självför passiv rökning än mitt ofödda barn. Om du kanske vet kan jag ge henne/honom men för livet.....

Därför undrar jag om det finns någon annan väg att gå? 
    Men du verkade ju inte heller veta...så tack i alla fall!
  • Hickupp
    Elina skrev 2011-07-15 14:01:29 följande:
    Självklart fattar ju vem som helst att jag inte kan börja ställa krav på min brukare. Jag visste mycket väl att han rökte när jag tog jobbet, men det hör inte till i detta sammanhang, det är skillnad på om jag utsätter mig självför passiv rökning än mitt ofödda barn. Om du kanske vet kan jag ge henne/honom men för livet.....

Därför undrar jag om det finns någon annan väg att gå? 
    Men du verkade ju inte heller veta...så tack i alla fall!
    Du har ju fått tips av andra här i tråden och av mig. Tala med din brukare och försök få en lösning där han hon röker på annan plats under tiden du arbetar för att kräva att han/hon slutar är nog inte realistiskt. Tala med arbetsgivaren om en omplacering, dra in facket och hota med arbetsmiljölagen och kräv lösningar. Byt jobb. Vad kan det finnas för annat att göra? Vad hade du tänkt dig? Trolleri?

• Mim02

Det är ju fan helt sanslöst, nä varför skall brukaren bidraga med en bättre miljö för alla runtomkring, nä det är ju allas rättighet att skita ner både sina egna och alla andras lungor + deras ofödda barns.
    Visst jag vet att det är så bla bla deras hem yada yada..... Detta är min trötta hjärna som slår bakut så jag betackar mig för snusförnumstiga besserwisserkomentarer:/

• Hickupp
    Mim02 skrev 2011-07-15 19:03:11 följande:
    Det är ju fan helt sanslöst, nä varför skall brukaren bidraga med en bättre miljö för alla runtomkring, nä det är ju allas rättighet att skita ner både sina egna och alla andras lungor + deras ofödda barns.
    Visst jag vet att det är så bla bla deras hem yada yada..... Detta är min trötta hjärna som slår bakut så jag betackar mig för snusförnumstiga besserwisserkomentarer:/
    Ok, då kommer jag hem och möblerar om hos dig och passar på att byta ut dina gardiner .....
  • Merlok

Men det är faktiskt Stor skillnad på att möblera om och byta gardiener utan lov, och behöva utsätta sig för passiv rökning på jobbet. Och detta oavsett om man e gravid eller inte.... Passiv rökning kan man bli Allvarligt sjuk av.

• Hickupp
    Merlok skrev 2011-07-15 20:39:08 följande:
    Men det är faktiskt Stor skillnad på att möblera om och byta gardiener utan lov, och behöva utsätta sig för passiv rökning på jobbet. Och detta oavsett om man e gravid eller inte.... Passiv rökning kan man bli Allvarligt sjuk av.

Men du hade känt det som ett intrång i ditt liv och det hade det också varit. Inte annorlunda för han/hon som röker och har assistans. Jobba inte hos en rökare om ni inte står ut.
  • samban
    Hickupp skrev 2011-07-15 21:47:02 följande:
    Men du hade känt det som ett intrång i ditt liv och det hade det också varit. Inte annorlunda för han/hon som röker och har assistans. Jobba inte hos en rökare om ni inte står ut.

Jag förstår din poäng, men tycker att du är lite fyrkantig i ditt resonemang. Som jag ser relationen brukare-assistent så är det viktigt med ömsesidig respekt. TS kan inte kräva att brukaren ska sluta röka, men hon kan be honom att röka utomhus, under fläkten eller vid ett öppet fönste ooch hon kan be om att få slippa vara i samma rum som han röker i.

Jag gillar inte inställningen att assistenter är livegna som måste anpassa sig till brukaren till hundra procent. När jag har jobbat som assistent och blivit ombedd att göra något som jag inte är bekväm med har jag sagt det. Nästan alltid har vi tillsammans kommit fram till en lösning som gör oss båda nöjda.

Sen kan jag tycka att om brukaren är intresserad av att behålla TS som assistent får han också anpassa sig lite efter TS nya situation. Kan ju inte vara varken kul eller enkelt för en brukare att behöva leta upp en ny assistent, lära upp denne osv. Även om en assistent arbetar i brukarens hem så är det fortfarande en arbetsplats och måste därför uppfylla vissa regler, så är det bara. Trist för brukaren om reglerna inte passar ihop med brukarens idé om  hur det egna hemmet ska vara, men så är livet.

TS: Prata med din brukare. Kanske tycker han att det är helt okej att röka där du inte är. Kanske blir han skitsur och vill att du slutar. Kanske måste du dra in facket och arbetslivsmiljöverket. ´Det kan blir skitjobbigt eller skitbra, men jag tycker inte du ska behöva gå runt i rök.

• Elina
    Hickupp skrev 2011-07-15 18:28:10 följande:
    Du har ju fått tips av andra här i tråden och av mig. Tala med din brukare och försök få en lösning där han hon röker på annan plats under tiden du arbetar för att kräva att han/hon slutar är nog inte realistiskt. Tala med arbetsgivaren om en omplacering, dra in facket och hota med arbetsmiljölagen och kräv lösningar. Byt jobb. Vad kan det finnas för annat att göra? Vad hade du tänkt dig? Trolleri?

Jo jag vet jag har fått väldigt bra svar och kommer gå vidare med det. Bara det att jag såg ditt svar först och blev upprörd och var tvungen att svara direkt. Sen läste jag igenom alla andra svar.

Jag förstår att du ser till brukarens rättigheter först och att vi är i deras hem, men som sagt så går ju gränsen nån stans.
  • Livisu
    Hickupp skrev 2011-07-15 20:33:06 följande:
    Ok, då kommer jag hem och möblerar om hos dig och passar på att byta ut dina gardiner .....
    Är det samma sak som att be honom ta hänsyn till att hon är gravid och inte vill utsätta det för passiv rökning? Barnslig jämförelse, anser jag.
  • Elina
    samban skrev 2011-07-28 13:19:12 följande:
    Hur har det gått Elina?
    Jag har fått havandeskapspennig på heltid. Känns otroligt skönt att FK samt att min arbetsgivare tagit detta på allvar.
    Tack för att du frågar :)
  • k girl
    Elina skrev 2011-08-12 19:30:41 följande:
    Jag har fått havandeskapspennig på heltid. Känns otroligt skönt att FK samt att min arbetsgivare tagit detta på allvar.
    Tack för att du frågar :)
    Vad skönt för dig!
  • sarus84

Hej jag hoppar in och lägger mig i lite.
    Jag är gravid i v 16 och jobbar åt en storrökare som jag för övrigt måste hålla ciggen åt. Vill gärna veta vad man kan göra? Jag älskar mitt jobb och kan inte bli tillfälligt förflyttad då jag jobbar för ett litet privat företag. Villken vecka var du i när du fick havandeskaps penning?

Svar på tråden Min brukare röker inomhus hela tiden, vad gör jag?