Hickupp skrev 2011-07-15 21:47:02 följande:
Men du hade känt det som ett intrång i ditt liv och det hade det också varit. Inte annorlunda för han/hon som röker och har assistans. Jobba inte hos en rökare om ni inte står ut.
Jag förstår din poäng, men tycker att du är lite fyrkantig i ditt resonemang. Som jag ser relationen brukare-assistent så är det viktigt med ömsesidig respekt. TS kan inte kräva att brukaren ska sluta röka, men hon kan be honom att röka utomhus, under fläkten eller vid ett öppet fönste ooch hon kan be om att få slippa vara i samma rum som han röker i.
Jag gillar inte inställningen att assistenter är livegna som måste anpassa sig till brukaren till hundra procent. När jag har jobbat som assistent och blivit ombedd att göra något som jag inte är bekväm med har jag sagt det. Nästan alltid har vi tillsammans kommit fram till en lösning som gör oss båda nöjda.
Sen kan jag tycka att om brukaren är intresserad av att behålla TS som assistent får han också anpassa sig lite efter TS nya situation. Kan ju inte vara varken kul eller enkelt för en brukare att behöva leta upp en ny assistent, lära upp denne osv. Även om en assistent arbetar i brukarens hem så är det fortfarande en arbetsplats och måste därför uppfylla vissa regler, så är det bara. Trist för brukaren om reglerna inte passar ihop med brukarens idé om hur det egna hemmet ska vara, men så är livet.
TS: Prata med din brukare. Kanske tycker han att det är helt okej att röka där du inte är. Kanske blir han skitsur och vill att du slutar. Kanske måste du dra in facket och arbetslivsmiljöverket. ´Det kan blir skitjobbigt eller skitbra, men jag tycker inte du ska behöva gå runt i rök.