• anmas

Hur delar man upp barnens saker vid separation?

Jag ska separera och min man kommer att bo kvar i vår gemensamma bostad. Jag önkar råd om hur man bäst gör. Jag vill ta med mig mycket av min 3åringa flickas saker. Jag har byggt upp ett litet köksområde, där de också kan leka affär.  Hon har en baby säng med tillbehör till sin babydocka etc. Jag vet att jag skulle hålla det ombonat och mysigt vilket hennes pappa inte tänker så mycket på. Min son är 8år så han kanbestääma mer själv hur han vill göra. Jag vill samtidigt inte rensa rummet på en massa saker.

• Svar på tråden Hur delar man upp barnens saker vid separation?
  • Red drum

Eftersom pappan inte är så mån om detta hade jag låtit hennes rum vara som det är hos honom och istället köpt nya grejer till ditt nya hem. Det var så jag gjorde. Deras rum hos pappa såg ut som de alltid gjort, för trygghetens skull. Sen köpte jag liknande grejer och annat till mitt nya hem.

• Parvelsson
    Red drum skrev 2011-07-14 12:48:53 följande:
    Eftersom pappan inte är så mån om detta hade jag låtit hennes rum vara som det är hos honom och istället köpt nya grejer till ditt nya hem. Det var så jag gjorde. Deras rum hos pappa såg ut som de alltid gjort, för trygghetens skull. Sen köpte jag liknande grejer och annat till mitt nya hem.
    Så hade jag också gjort. Du verkar kunna fixa ett nytt fint och bra rum till barnet ändå. Inte han.
  • Parvelsson

Det kanske kan bli roligt för henne att få välja vad hon vill ha i sitt nya rum hos dig också. Ett sätt att glädjas ihop kanske, och inte bara tycka det är ledsamt.

• anmas

Tack för era förslag! 
    Visst är det mycket av det mer känslomässigt för mig än hur mycket hon egentligen tänker på det. Det känns så svårt att inte ha någon kontoll över hur pappan tar hand om deras rum. Men det är ju så det är när man separerar och har barn tillsammans. Det som också svårt är att min ekonomi inte direkt kommer ligga på topp, det blir ganska dyrt att köpa nya saker även om jag köper mycket 2 hand. 

• Parvelsson
    anmas skrev 2011-07-14 13:23:36 följande:
    Tack för era förslag! 
    Visst är det mycket av det mer känslomässigt för mig än hur mycket hon egentligen tänker på det. Det känns så svårt att inte ha någon kontoll över hur pappan tar hand om deras rum. Men det är ju så det är när man separerar och har barn tillsammans. Det som också svårt är att min ekonomi inte direkt kommer ligga på topp, det blir ganska dyrt att köpa nya saker även om jag köper mycket 2 hand. 
    Han kanske kan betala hälften?
  • Red drum

Jag ägde inte skiten i röva, men tog det på kredit och betalade av snabbt. Ville absolut inte att mina barn skulle stå utan saker.

• mithrandil

Vi valde att låta barnen ha det som var deras i det hemmet de skulle bo i.
    I vårt fall är barnen så små att de ännu inte kommer att bo vv.
    Kändes som om det var bäst att låta deras rum och hem vara så likt som möjligt. För att låta de behålla lite trygghet.  

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Hur delar man upp barnens saker vid separation?