tahira skrev 2011-07-22 12:25:27 följande:
Natruligtvis får man göra sitt bästa så att barnet inte uppfattar naturliga varningar som hot, men jag tror att det är viktigt att de lär sig naturliga konsekvenser av sitt handlande.
Maten kommer inte att stå på bordet hela kvällen. Jag kan tala om det för honom så att han får ta ställning till det, eller så kan jag bara plötsligt ta undan den, utan att ha gett honom en chans att själv besluta om han faktiskt skall äta eller inte.
Sedan "lämnar" jag naturligtvis inte min femåring någonstans där han kan känna sig, eller bli, övergiven. Jag går hemåt i rimlig takt från en plats där jag vet att han hittar hem. Restaurangen nere på hörnet eller affären på andra sidan gågatan. Vad jag gör är att jag fortsätter med min dag, det är inte ett straff på något sätt, det är en naturlig gång. Om han väljer att stanna är det upp till honom, men han märker att det inte är så himla kul när det inte är någon kvar att prata med. Samma sak här, jag kan vända på klacken och bara gå, eller så kan jag förklara för honom hur läget är, att jag har bråttom och måste hem, så att han själv kan fundera en liten stund på hur han vill göra.
För mig är det en enorm skillnad mellan att ge en förvarning på vad som kommer att hända, och att hota barnet med något helt orelaterat till hans beteende.
Men det du pratar om handlar inte om hot kontra varningar eller naturliga konsekvenser kontra straff. Det var det jag reagerade på. Att hota/förvarna om något som kommer att hända är lika mycket just det, oavsett om det handlar om något relevant eller något irrelevant. Det handlar inte heller enbart om naturliga konsekvenser. Så fort du som förälder gör ett aktivt val att agera gentemot ditt barn så är det inte längre enbart naturligt. Vad det handlar om är naturliga, logiska och ologiska konsekvenser. För att ge ett exempel:
Pelle 3 år får för sig att måla hela köket i regnsbågens alla färger.
Naturlig konsekvens: Pelle får leva med köket som det är....färglatt och fint. Mamma blir eventuellt ledsen eller arg.
Logisk konsekvens: Mamma tar tuschpennorna från Peller för att hindra att han målar på köksväggarna.
Ologisk konsekvens: Pelle får inte något lördagsgodis helgen efter.
Det är viktigt att ge logiska konsekvenser och inte bara låta det hela handfalla till naturliga eftersom sådant de flesta av oss anser vara negativt socialt beteende kan ge positiva konsekvenser. Exempel:
Pelle 3 år vill ha Stinas bil. Stina 2 år leker med den och vill inte ge den till Pelle. Pelle är större och starkare och tar bilen från Stina.
Naturlig konsekvens: Stina blir ledsen. Pelle får bilen han vill ha (positivt för Pelle, han ville ju ha bilen och har den nu).
Logisk konsekvens: Jag som förälder hindrar Pelle om jag är med i situationen eller kommer att se till att Pelle omgående lämnar tillbaka bilen till Stina.
Ologisk konsekvens: Pelle sätt får inte följa med till farmor och farfar på eftermiddagen för att han har betett sig illa.
Gränsen mellan logisk och ologisk konsekvens är heller inte glasklar och kan inte avgöras av handlingen som sådan utan det beror på hur den uppfattas = förförståelse, erfarenhet, möjlighet och förmåga att resonera etc. Vad som kan vara en ologisk konsekvens för ett barn kan för en vuxen som handlar likadant kännas logisk.
Vad jag försöker säga är helt enkelt att det inte handlar om t.ex. straff kontra konsekvenser (naturliga konsekvenser) eller om hot kontra varningar etc.