När ska donatorsperma användas?
Tacksam för respons på detta! Fick ett mail idag från Sarmite på EGV i Riga, som jag mejlat angående ÄD med ICSI, pga att min man har nedsatt spermiefunktion (5% bra spermier, enligt strikta kriteria). Hon hade visat min mans spermiogram för en av deras embryologer, som tycker att endast 50% av äggen ska befruktas med min mans simmare (ICSI-metoden). Resten med donatorsperma...
Det märkliga är att ingen av alla de andra kliniker vi varit i kontakt med har tyckt så här. Vi har mejlat rätt många och bifogat färskt spermiogram.
Vi gjorde vanligt IVF förra året, mina ägg (3 bra) och min mans simmare (ICSI) till 100%. Alla 3 ägg blev befruktade, fast min man då endast hade 3% bra spermier enl strikta kriteria! Fick två embryor tillbaka, tyvärr tog sig inget. Nu är det ÄD som gäller pga min ålder.
Vi har bokat in oss för ÄD i augusti-september på en klinik i Brno, Tjeckien. Professorn där har tittat på samma spermiogram, men såg inga problem med att använda min mans simmare fullt ut (ICSI och PICSI rekommenderades dock). OBS ej Ostrava-kliniken, har hört alltför mkt negativt om dom..
Dessutom googlade jag på en amerikansk sajt, som menade att ICSI endast ska användas när mannen har 4% bra simmare eller färre, enl strikta kriteria!
Vad gäller egentligen? Vad ska man som kund tro när varje klinik gör olika bedömningar? Gå på "gut feeling"?. Vi vill iaf först försöka med makens simmare till 100%, ICSI och PICSI och sen ta ställning efter några försök, om det inte tar sig.
Hur hade ni resonerat?