• eywa

Gravid med väldigt tungt jobb

Hej!

När är det absolut tidigaste man kan va hemma från jobbet när man är gravid o har ett väldigt tungt jobb?
    Tex stå 9 tim om dagen, dra pallar som väger som mest 980 kg o lyfta massor som jag idag knapp orkar lyfta.
    Kan heller inte få andra uppgifter.

• Svar på tråden Gravid med väldigt tungt jobb
  • MLT

Jag packade plastpellets i 25kg-säckar som vi var tvungna att lyfta av för hand när något blev fel. En pall vägde 1,3 ton och det blev i alla fall en pall om dagen. Jag fick lasta på en pall helt själv när jag var i 8:e månaden, kunde knappt gå när jag kom hem!

Fick gå hem med havandeskapspenning 60 dagar innan beräknat bf, det är max om man inte kan få andra uppgifter. Sjukskrev dock mig själv sista veckan, eftersom jag hade svårt att gå.

• grästuva

60 dagar innan förlossning kan du vara hemma med HP men om arbetet medför risk för barnet kan du bli sjukskriven av läkare innan. Prata med din BM så kan hon nog hjälpa dig med läkarkontakt

• eywa

Det är ju för jävligt, hur ska man göra då??tänk om man får nått fel om man håller på o jobbar så.
    Tack ska kolla f-kassan=)

• MLT
    eywa skrev 2011-07-14 12:38:33 följande:
    Det är ju för jävligt, hur ska man göra då??tänk om man får nått fel om man håller på o jobbar så.
    Tack ska kolla f-kassan=)
    Jag var inte så orolig för lyften, de skulle inte vara farliga alls sa min bm. Däremot var jag orolig för truckkörningen då jag vet att tjejer på mitt förra företag direkt fick sluta köra truck när de blev gravida. Min son mår dock bra idag och förutom den hemska foglossningen (som jag bidrog mycket till själv för att jag var för envis och lyfte fast det gjorde ont) hade jag en helt okomplicerad graviditet.
  • snorkan

2 månader innan var jag hemma. jag jobbar inom vården, med tunga lyft och aggresiva vårdtagare....inga problem att få det beviljat

• eywa
    MLT skrev 2011-07-14 12:43:45 följande:
    Jag var inte så orolig för lyften, de skulle inte vara farliga alls sa min bm. Däremot var jag orolig för truckkörningen då jag vet att tjejer på mitt förra företag direkt fick sluta köra truck när de blev gravida. Min son mår dock bra idag och förutom den hemska foglossningen (som jag bidrog mycket till själv för att jag var för envis och lyfte fast det gjorde ont) hade jag en helt okomplicerad graviditet.
    Jag kör diseltruck...
Svar på tråden Gravid med väldigt tungt jobb