• Sehlstedt

Tips vid köp av volvo v70 01-08?

Hej.
    Nu ska jag byta bort min pilsnerpråm till en "familjebil" :)
    De kommer att bli en volvo v70 2,4t 01-06 
    Vad ska ja kolla upp när de gäller köp från billhandlare?

//Jesper 

• Svar på tråden Tips vid köp av volvo v70 01-08?
  • calle81

köpte en v70 01 i januari.

det viktigaste är ju så klart hur den känns, sen hur det ser ut i boken., det skiljer väldigt mycket i priset på olika service, hur långt har den gått?

Min polare har en 03a som gått 19000 och den är mycket mer ostyv  "krängligare" än vår som gått 12000. framvagnen har ofta varit ett problem för just V70. kolla vad som är bytt.

• AlexanderM

Kolla så att service är gjord efter serivce bok, om du inte är jätte bilkunnig själv så kan man alltid gå in på en verkstad och fråga vad man ska akta sig för och vad som kan vara bra att veta. Du kan även köpa en begagnat test för just den bilen på blocket tror jag.

Lycka till. Tänk på att de är dyrt med ny turbo om det skulle vara något krasst med den.

MVH Alexander       

• Niofem

De svagaste punkterna på dessa bilar är framvagnen och hjullager.

Nästan allt i framvagnen behöver bytas förr eller senare, oftast förr....
    Hjullager har en ganska kort livslängd, speciellt på de motorstarka bilarna.

Är det en automatlåda så är det extremt viktigt att man byter växellådsolja med jämna intervaller, helst inte mer än 5000 mil mellan bytena. (Det ingår inte i Volvos serviceplan om jag minns rätt.....)

I övrigt är ögon och öron dina bästa vänner. Är på din vakt vad gäller missljud etc. Dessa bilar brukar hålla ihop hyfsat, men det finns exemplar som verkligen är undantag....

Svar på tråden Tips vid köp av volvo v70 01-08?