• Piggelin

Byta från bensin till etanol - ford focus flexifuel 2009

Vi köpte oss en Ford Focus flexifuel 2009 kombi för ca 2 månader sen. Vi har kört på bensin men nu när priserna går upp så mycket så inser vi att vi kommer tjäna på att köra på etanol till och från landstället i sommar.
    Men så har man hört mycket om motorer som skadats av att man bytt bränsle - men är lite osäker på om detta gäller framförallt de äldre modellerna?

Om det går, är det något speciellt man ska tänka på för att undvika eventuella problem?

• Svar på tråden Byta från bensin till etanol - ford focus flexifuel 2009
  • Frontline

Vad jag vet så kräver bilen tätare service om du kör med etanol annars är det nog inget annat att tänka på...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • vivianne

Vi hade en saab etanol/bensin innan (2008 års modell) och växlade friskt mellan etanol och bensin beroende på vilken mack vi var på (körde mest på etanol dock). Inga problem. Det enda vi skulle tänka på med den bilen var att tanka bensin då och då för att "smörja motorn" (tror det skulle vara minst var 300:e mil men är osäker)

• Thegran

Vi har en 06:a, och kör på både bensin och etanol.
    Ibland fulltank etanol, ibland fulltank bensin. Ibland har vi en del bensin kvar i tanken och tankar i etanol och vice versa.
    enligt vår instruktionsbok kan man blanda hur som, och de 3 år bilen varit i vår ägo har det funkat fint :)

• Brittan

Vi köpte en focus flexifuel från 2002 för ca 3 veckor sedan och enligt försäljaren på bilfirman är det inga problem att byta mellan etanol och bensin. Dock ska man komma ihåg att oljefilter och olja måste bytas efter högst 1000 mil för annars riskerar motorna att skära.

Vi har räknat ut att vi tjänar ca. 100 kr/tank om vi tankar full tank jämfört medatt tanka full tank med bensin. Så det känns bra det.

• Brittan

Just ja, bilen drar ca 30 % mer etanol än bensin per mil. Men men..... det blir i alla fall billigare än att tanka bensin. Detta eftersom det finns mindre energi i etanol.

• Jaccan

Det händer att insprutarna har gått sönder på Ford Focus pga E85. Jag har dock endast varit med om det på de äldre årsmodellerna och det bör ju vara åtgärdat på en -09

• Ulf Harrys Farsa
    Jaccan skrev 2011-07-19 20:28:34 följande:

Det händer att insprutarna har gått sönder på Ford Focus pga E85. Jag har dock endast varit med om det på de äldre årsmodellerna och det bör ju vara åtgärdat på en -09

Flexifuel är ju en renodlad etanolkärra så det borde inte vara nåt problem
  • Jaccan

De tidigare Focus Flexifuel var det problem med, då jag själv har bytt ett antal insprutare på dessa, och det var inte pga körning på bensin. E85 bidrar till ett ökat inre slitage på insprutarna och förhoppningsvis har Ford uppdaterat dessa på senare årsmodeller.

• Verum

Vi har en 2005:a och blev nyligen tvingade att lämna in den på reparation. Som tur är räckte det med rengöring av insprutarna till en kostnad av 2000 kr. Ford-verkstaden sade att det är sådant som händer när man kör på etanol och rekommenderade att vi fortsättningsvis använder bensin.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • misplacedname
    Verum skrev 2011-07-26 15:49:52 följande:
    Vi har en 2005:a och blev nyligen tvingade att lämna in den på reparation. Som tur är räckte det med rengöring av insprutarna till en kostnad av 2000 kr. Ford-verkstaden sade att det är sådant som händer när man kör på etanol och rekommenderade att vi fortsättningsvis använder bensin.
    Vad bra med en flexifuel som man bara kan köra på bensin... Verkligen det bilen är till för.
  • Verum

@misplacedname - Jag håller med. Man borde ju kunna välja fritt mellan etanol och bensin. Det är just det vi har gjort under åren vi har haft bilen också, men nu är det stopp. Bara bensin från och med nu.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • Piggelin

Ojj jaha?! Vi har kört nu en tank med etanol och det går hur bra som helst. Så vi kom fram till att köra på etanol under sommaren men sen när kylan slår till återgå till bensin.....

Vår försäljare sa det att det varit problem med äldre fordmodeller men att de nya ska klara att byta...

• Edabilen

Hej.
    Gammal tråd men jag vill ändå göra ett inlägg!
    Jag har nu kört 25,000 mil med min Focus Flexifuel och kört uteslutande på endast etanol. Bilen fungerar utmärkt och är en fröjd att köra varje dag till och från jobbet! Jag byter olja och filter två gånger om året och fyller på lite skvättar då och då efterhand som det försvinner. Köpte bilen ny 2007 och har inte haft några större problem med den bara bytt lite slitdelar så som bromsbelägg, skivor, en generator som klappade ihop och en modul i motorn som sköter insugsspjället.

Länge leve Ford!!

Svar på tråden Byta från bensin till etanol - ford focus flexifuel 2009