• Saaran

Behöver hjälp med föräldrapenningen!

Jag tycker det är så otroligt mycket med alla papper och jag förstår verkligen inte allt.
    Till exempel, jag skickade in moderskapet, fick tillbaka papper, och skickade in arbetsgivarintyg osv, nu väntar jag på att få tillbaka papper för att se om jag är beviljad.

1. Vad ska pappan göra? Ska han också skicka in papper för att han ska va ledig några dagar eller ska jag skriva det någonstans?

2. På försäkringskassan står det att jag kan logga in med e-legitimation och planera mig ledighet och skicka in, ska pappan med göra det då?
    Och måste jag skriva i för alla dagarna som jag har? är det från när jag planerar vara hemma och vad jag tror sen? eller är det spikat efter att jag fyllt i.

Fattar nada rent ut sagt, börjar bli förbannad på allt de här haha

ooooerhört tacksam ör hjälp!

• Svar på tråden Behöver hjälp med föräldrapenningen!
  • Liisaan

Ett tips är att skaffa e legitimation till dig!

1: Såhär står det på deras sida om dom 10 pappadagarna:  

Du måste anmäla att du vill ha tillfällig föräldrapenning senast samma dag som du vill ha ersättning för. Det kan du göra direkt här på webbplatsen. För att senare kunna ansöka om ersättning behöver du en e-legitimation som du laddar ner från din bank på internet.

Du kan också anmäla genom att ringa vår Servicetelefon på 020-524 524 eller sms:a TIODAGAR och ditt personnummer till 71020.

Ett enklare sätt att sms:a är att använda "Försäkringskassan i mobilen". Då måste du först hämta en programvara till din mobiltelefon.

I Servicetelefon och "Försäkringskassan i mobilen" kan du välja om du vill ha en pappersblankett hemsänd eller inte. Det är för dig som hellre vill ansöka om ersättning på nätet.

Sedan vet jag inte hur ni planerar att ta ut era dagar, ni kan inte vara föräldralediga samtidigt mer än dom tio pappadagarna. Pappan får inte hem några papper utan får själv gå in på deras sida för att klicka hem en blankett som kommer på posten där han fyller i alla sina uppgifter. Självklart kan han också skaffa e-legitimation. Tror dock inte han finns registrerad som pappa till barnet förän ni vart hos familjerätten efter barnets födelse (man kan även gå dit innan).

Du kan alltid ändra hur du vill vara hemma så du behöver inte sätta upp hela tiden. Men ett tips är att så snart som möjligt ansöka om föräldrapenning så att det inte blir något strul och ni står utan pengar när det väl är dags för det kan ta lite tid för dom första gången. Så om du vet hur du skall vara hemma första 2-3 mån ansök nu!

Hoppas att detta blev till någon hjälp och att jag inte rörde till det mer för dig :)

• Saaran

Tack så mycket! Det hjälpte oerhöt mycket!
    Ja jag vet att jag  iallafall ska vara hemma de första fyra månader, även längre fast kanske inte varje dag. så då ska jag anmäla det. pappan ska vara hema några dagar då och då bara, så kanske man kan ansöka om det till honom då men att fylla i senare :)

Tack!

• Försäkringskassan

Hej Saaran!

En anmälan om de 10 första dagarna i samband med förlossning gör man första dagen som barnets pappa avstår arbete för att vara med dig och barnet. Han kan direkt efter anmälan göra sin ansökan om de 10 dagarna han vill ta ut. De behöver inte vara i en följd, men han måste ta ut dagarna inom 60 dagar från det att ni blir utskrivna från BB.

Din föräldrapenning är som Liisaan säger bra att ansöka om i god tid eftersom vi kan ha lite längre handläggningstid första gången du ansöker om ersättning från oss.

Vill du ändra i din ansökan i efterhand går det bra också. Gör då en ny ansökan för samma period eller kontakta kundcenter på telefon 0771-524524.

Hälsningar
    Isa, handläggare

• Mirella85
    Försäkringskassan skrev 2011-07-18 12:02:36 följande:

Hej Saaran!

En anmälan om de 10 första dagarna i samband med förlossning gör man första dagen som barnets pappa avstår arbete för att vara med dig och barnet. Han kan direkt efter anmälan göra sin ansökan om de 10 dagarna han vill ta ut. De behöver inte vara i en följd, men han måste ta ut dagarna inom 60 dagar från det att ni blir utskrivna från BB.

Din föräldrapenning är som Liisaan säger bra att ansöka om i god tid eftersom vi kan ha lite längre handläggningstid första gången du ansöker om ersättning från oss.

Vill du ändra i din ansökan i efterhand går det bra också. Gör då en ny ansökan för samma period eller kontakta kundcenter på telefon 0771-524524.

Hälsningar
    Isa, handläggare

har en liten fråga.. ska jag redan nu ansöka om föräldrarpenning fast jag inte vet vilken dag jag kommer födda?? har fixa e legitimation men min inkomst uppgiter har inte kommit in än.  är BF 27okt.

• Försäkringskassan

Hej!

Du som mamma har rätt att ta ut föräldrapenning upp till 60 dagar innan beräknad förlossning. Om du har beräknad förlossning den 27 oktober blir den 28 augusti 60 dagar innan. Även om du inte vill ta ut föräldrapenning innan beräknad förlossning kan du skicka din ansökan redan nu. Vi har upp till 30 dagars handläggningstid.

Hälsningar
    Rose, handläggare

• Mirella85
    Försäkringskassan skrev 2011-08-18 08:25:25 följande:

Hej!

Du som mamma har rätt att ta ut föräldrapenning upp till 60 dagar innan beräknad förlossning. Om du har beräknad förlossning den 27 oktober blir den 28 augusti 60 dagar innan. Även om du inte vill ta ut föräldrapenning innan beräknad förlossning kan du skicka din ansökan redan nu. Vi har upp till 30 dagars handläggningstid.

Hälsningar
    Rose, handläggare

jo, men det vet jag att jag ska göra väntar nu på svar om jag får hp från den 1sep. Men går det snabbare när man ansöker nu och sen ändrar det?? för jag vill liksom inte ta ut mina mamma dagar förrens det är dags.  
Svar på tråden Behöver hjälp med föräldrapenningen!