Lämna bort 10 veckor gammal bebis!
Alltså jag blir så arg!!!
Har en bekant som ganska nyligen fått barn, det är första barnet, och nu redan då bebisen inte är mer än 10 veckor så ska dom lämna bort barnet! Både mamman och pappan ska åka bort över en helg, lö-sön, och vara på nåt spahotell. Bebisen så lämnar dom bara över till farmorn! Alltså, ett så litet barn, behöver inte det vara med sina föräldrar? För det är ju inte frågan om att de ska vara borta bara nån timme eller så, det hade väl inte varit så farligt. Men de ska vara borta från typ 5-6 på kvällen till 2 nästa eftermiddag! Hur kan man lämna bort ett så litet barn så länge?
Överreagerar jag, eller är det någon annan som tycker att det är fel att lämna bort en 10 veckors bebis så länge?
Vet inte vad jag ska göra, borde jag säga åt henne? Men å andra sidan så känns det ju verkligen inte som att jag borde lägga mig i deras familjeliv, fastän det för mig känns så otroligt fel.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 09:49
Okej... dags att avslöja mig!
Jag tackar för alla svar och åsikter i denna tråd, men sanningen att säga så är jag väl ett "troll". Det finns alltså ingen bekant som har fått barn och ska åka på spa.
Varför startade jag en sånhär tråd då? Nå, dels hade jag lite tråkigt och dels var det en sak jag faktiskt funderat över ett tag.... Har under min tid här på FL sett flertalet trådar som varit nästan identiskt lika i trådstarten som denna tråd, såna trådar har säkert de flesta av er som svarat också sett. Den väsentliga skillnaden på min "trolltråd" och de andra trådarna, som jag tagit "modell" av, är dock att i mitt fall åkte föräldrarna bort på något så "oskyldigt" som ett spabesök. I de andra trådarna brukar en eller båda föräldrarna vara borta en kväll för att gå på fest/krogen.
Det jag ville med min tråd var att se om det fanns någon skillnad i folks reaktioner på det att föräldrarna lämnade bort ett litet barn, beroende på VAD de gör under sin barnlediga tid. Tyvärr verkar ju FL vara rätt så dubbelmoraliskt, precis som jag trodde då jag körde igång mitt lilla "experiment". I de trådar där föräldrarna lämnar bort sitt barn för att festa (och dricka alkohol, gudbevaremej!) så visst får de aldrig, aldrig lika mycket sympati som de fick i denna tråd. Visst finns det många som tycker att det är lika okej att fetsa som att åka på spa, som i min tråd, men aldrig att ca 95% av trådsvaren stöttar de stackars utamttade föräldrarna som vill få en ledig kväll!
Nej, de är oansvariga, borde inte ha skaffat barn etc. och allt detta understöds med diverse förklaringar till varför det inte alls har att göra med valet av underhållning för kvällen (festa) utan att allt beror på att barnet inte kan/bör/får vara ifrån sina föräldrar över natten.
Så det jag egentligen ville visa på/kolla upp med denna tråd var hur folk reagerar på ett scenario där föräldrarna lämnar bort sitt lilla barn för att göra något "tillåtet/snällt", till skillnad från där de lämnar bort sitt barn för att göra något "omoraliskt/fult".
Själv tycker jag att det inte är någon skillnad vad föräldrarna gör under tiden barnet är bortlämnat. Det är ju ändå inte nåt som påverkar vare sig barnet under just den tiden det har barnvakt eller hur de är som föräldrar all övrig tid. Min privata åsikt är alltså tvärtemot det jag skrev i TS.
Men det var alltså intressant att se hur mycket medhåll föräldrarna i mitt fiktiva exempel fick, till skillnad mot de föräldrar som lämnar bort sina barn för att gå på fest eller krog....
Nåt värt att tänka på..?