• LuisaMaya

Spädbarn med sömnbrist: föräldrar i akut behöv av hjälp!!!

Hej,
    Min lilla Maya som är 12 veckor sover så bra som helst på natten för att vara ett spädbarn; söver senast ca kl.10, vaknar 3-4 ggr för att amma och vaknar runt 10-11 på morgonen. Men under dagen har hon 3-4 sovpass som varar max 30-40 minuter, tom om man räknar när hon söver vid bröstet. Vi har provat allt, gå ut i barnvagnen längre än 40 minuter, bärsele, bärsjal, söva med mig på bröstet och sova själv i spjälsängen....det går inte längre än 40 minuter. Jag har försökt att amma, ge nappen, allt så fort hon visar tecken på att hon vaknar, men ingenting fungerar. 

Det var en tid när hon sov minst 1,5 timme tom 2,5 ibland.   Hon går upp i vikt ordentligt, kissar och bajsar regelbundet trots att hon ibland ammar bara 3-5 minuter. Hon gäspar mycket och gnuggar i ögonen och är gnälligt efter hennes 40 minuters sovpass. Vad kan vi göra? BVC säger att alla barn är olika och att visa barn behöver mer eller mindre sömntid på dagen.... men det hjälper inte.  

• Svar på tråden Spädbarn med sömnbrist: föräldrar i akut behöv av hjälp!!!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vid det här laget har eran situation förhoppnigsvis förändrats, då det gått flera veckor sedan frågan ställdes.
    Hur som helst, min erfarenhet är att många familjer upplever att sömen inte fungerar optimalt från början, vilket kan förklaras av olika skäl.

Från fördelsen kan sömnen störas av att barnet lär sig anpassa sig till jordelivet, med allt vad det innebär med amning, anknytning och så vidare. Normalt får många dessutom besvär med magknip, vilket i sin tur gör det svårare för barnet att komma till ro. Detta brukar dock vara som bortblåst när barnet är runt tre-fyra månader.
    Förutom dessa faktorer påverkas barnet även av olika utvecklingssprång som kommer ganska tätt under första halvåret. Naturligtvis påverkas barn olika av dessa språng, men de flesta föräldrar brukar märka att barnets sömn påverkas negativt.

Du beskriver att ni provat allt för att hjälpa er dotter att sova bättre på dagarna. Jag förstår att det varit/är jobbigt och att det känns hopplöst. Min erfarenhet är dock att har man någon form av rutiner kring sömn och mat, barnet växer och utvecklas väl så brukar det lösa sig med tiden (och med ett stort lass tålamod;).

Sover hon däremot fortfarande korta pass under dagarna och du upplever att hon egentligen behöver sova mer, tycker jag att du tillsammans med BVC gör en sovplan (som passar er livsstil).
    Risken är att hon med åldern vant sig vid ett visst beteende, vilket hon kan behöva hjälp att ändra på. Det är inte ovanligt, men inte heller farligt på något sätt.

MVH Christine

Svar på tråden Spädbarn med sömnbrist: föräldrar i akut behöv av hjälp!!!