Hej!
Precis samma sak hände min son två dagar efter han fyllde 1 år. Han fick precis som din son en propp på höger sida av hjärnan som gjorde att vänster sida blev förlamad. Min son var också fullt frisk innan. Det gjordes många tester men läkarna kom aldrig fram till någon orsak. Detta är så klart jobbigt eftersom man alltid söker svar på varför något händer.
Min son fyller 9 år i december så det har alltså gått nästan 8 år sedan han fick sin stroke. Han haltar fortfarande lite och har ganska svårt att använda vänsterhanden, framförallt finmotoriskt. Han är även ganska spänd i handen och har även el. pga. spastisiteten svårt att styra handen. Det blir lite klumpiga rörelser.
Mot spastisiteten har han fått en liten mängd Botox insprutat några gånger som gjort att han har slappnat av mer i hand och arm och därmed kunnat använda handen mer, och även underlätta träning, vilket har gjort att det förbättrats avsevärt.
Vi har vid ett flertal tillfällen använt oss av Constraint induced movement therapy ofta i samband med Botox injesering.Detta innebär att man 2 timmar om dagen i 2 månader tränar handen genom att sätta på en stel handske på den friska handen, vilket "tvingar" honom att använda den svaga handen. Sedan får man med lekfulla övningar träna handen. Det gäller ju att försöka att göra det så roligt som möjligt eftersom detta är ganska jobbigt för barnet. Det krävs mycket hjärnverksamhet. Man behöver inte träna i 2 tim i sträck utan man kan dela upp tiden. Detta har gjort att vår son kan använda handen mer än vad han kunde från början. Då hade han handen hårt knuten låg mot mot magen. Nu rör han handen, dock lite klumpigt, men den är aldrig fixerad mot magen. Han använder den ibland som hjälphand. Men han har så klart blivit väldigt duktig med sin högerhand.
Han fixar det mesta som andra barn gör, bara att vissa saker kan ta lite längre tid ( men det är knappt märkbart).
Allt har gått väldigt bra för min son. Han spelar både fotboll och innebandy och han har många kompisar. Det går även bra i skolan för honom. Han har haft lite svårt att koncentrera sig om det är lite livat i klassen, men inte något som varit något stort problem. Han har varit lite sen med att få ett bra uttal på vissa ord, speciellt ord som innehåller R. Vi är inte säkra att detta beror på stroken, men troligtvis är det så.
Jag tycker absolut att ni ska se ljust på framtiden. Barns hjärnor är plastiska (vuxnas med, men mindre än barns) och har lättare att hitta nya vägar som kan kompensera för skadade områden.
Jag är övertygad om att han kommer förbättra sin motorik.
Hur gammal var din son när han fick stroken?
Vad var det som gjorde att läkarna trodde att vattkoppor var orsaken till stroken? Alltså, vad är det med vattkoppor som kan utlösa en stroke?
Fråga gärna om du vill veta något mer. Detta var ju bara en sammandrag av 8 år.
Lycka till med din son!