• Sugen på sladdis

Skulle du göra abort om barnet du bär på har Downs syndrom?

Skulle vara intressant att se hur ni resonerar just när det gäller ds.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 10:04
    Innan jag startade tråden var den tänkt för de som var gravida just nu. Då jag är nybörjare på just omröstningar fick jag inte alls fram det i frågan =). Det blev intressant i alla fall.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du göra abort om barnet du bär på har Downs syndrom?
  • rednose
    Caaarroo skrev 2011-08-02 21:20:51 följande:
    Svarar starkt nej på den frågan! Ett barn med Downs är väl det mest underbara som finns! Jag har inga barn än, min kommer i slutet på november. Jag valde bort KUB så jag vet inget om chanser hit eller dit heller. Jag tycker det känns mycket mycket värre och en bättre anledning att göra det om barnet inte skulle vara livsdugligt. Inte kunna äta själv, inte kunna dricka, inte andas själv, aldrig kunna gå! Att man som förälder inte ska kunna se att ens barn visar glädje eller sorg! Med Downs funkar ju det mesta som vanligt! Om inte barnet drabbas av dom tråkiga hjärtfel som gärna följer med Downs! :(
    det mest underbara som finns?
  • Caaarroo

Ett barn över huvudtaget är väl det underbaraste som finns jag var lite snabb i orden där. Och jag skulle tycka att min barn var det underbaraste som finns även om det bär på Downs! Sen tycker jag att barn med Downs är väldigt charmiga och underbara över lag då jag har två vänner som har barn med Downs.

• rednose
    Caaarroo skrev 2011-08-02 21:29:49 följande:
    Ett barn över huvudtaget är väl det underbaraste som finns jag var lite snabb i orden där. Och jag skulle tycka att min barn var det underbaraste som finns även om det bär på Downs! Sen tycker jag att barn med Downs är väldigt charmiga och underbara över lag då jag har två vänner som har barn med Downs.

Klart man skulle tycka det men det var väl inte det TS handlade om egentligen. Down personer är kul, som så många andra människor. Tycker det blir lite skumt när man ska "gulla" med handikapp. Det för mig är minst lika förnedrande och respektlöst. Man betonar skillnaden mer.
    Och jag har oxå vänner med DS barn. De hade hellre önskat att de gjort abort men älskar ju självfallet barnen i alla fall. 
  • pecosita

Jag tror nog inte jag skulle kunna göra det. Känner till många härliga människor med downs

• Caaarroo

Inte "gulla" men handikapp absolut inte! Det är ungefär som på mitt jobb att folk "gullar" o pratar med dom demenssjuka som om de vore barn! Men det jag vill få fram även om det är otydligt är att jag aldrig skulle kunna ta bort ett barn med Downs just av den anledningen att dom har ett bra liv och att det blir lite vad man gör det till som förälder, jag tycker man kan leva på som vanligt och inte ställa om hela sitt liv o göra det till en större grej än vad det egentligen är. Men frågan var ju bra skulle du göra abort eller ej. Och jag skulle det inte.

• anne h
    rednose skrev 2011-08-02 21:24:04 följande:
    det mest underbara som finns?
    så morsa till barn med DS så vet jag fortfarande inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör/ser den kommentaren.. för visst är min son det underbaraste som finns, jämte sina tre nDS-syskon -för han kan vara exakt lika förb****t jobbig och dryg som de men därtill driva med mig på ett helt annat plan som bara han klarar (och honom kallar de utv st???).. äh, väljer väl att skratta denna gång.. Cool

..ser med fasa min yngsta ta sina första kliv in i tonåren..... 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lise W
    anne h skrev 2011-08-02 22:18:43 följande:
    så morsa till barn med DS så vet jag fortfarande inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör/ser den kommentaren.. för visst är min son det underbaraste som finns, jämte sina tre nDS-syskon -för han kan vara exakt lika förb****t jobbig och dryg som de men därtill driva med mig på ett helt annat plan som bara han klarar (och honom kallar de utv st???).. äh, väljer väl att skratta denna gång.. Cool

..ser med fasa min yngsta ta sina första kliv in i tonåren..... 
    Det var
    väl bra att du kan skratta åt det för det var just det underförstått i den konversationen, att ALLA barn är DE mest underbara som finns SkrattandeCool
  • anne h
    Lise W skrev 2011-08-02 22:36:54 följande:
    Det var
    väl bra att du kan skratta åt det för det var just det underförstått i den konversationen, att ALLA barn är DE mest underbara som finns SkrattandeCool
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Von Ellsen
    rednose skrev 2011-08-02 21:33:15 följande:

Klart man skulle tycka det men det var väl inte det TS handlade om egentligen. Down personer är kul, som så många andra människor. Tycker det blir lite skumt när man ska "gulla" med handikapp. Det för mig är minst lika förnedrande och respektlöst. Man betonar skillnaden mer.
    Och jag har oxå vänner med DS barn. De hade hellre önskat att de gjort abort men älskar ju självfallet barnen i alla fall. 

Eh, va? Önskar att de gjort abort, men älskar såklart barnen i alla fall? Är det verkligen sant, eller är det så du uppfattat det? För jag har då aldrig hört talas om föräldrar som längtar efter barn önska bort dem när de väl fötts! Efter födselm går kärleken way beyond Ds!
  • rednose

Haha, snacka om att vissa här inne väljer att tolka negativt. :))

• Lise W
    rednose skrev 2011-08-03 07:53:08 följande:
    Haha, snacka om att vissa här inne väljer att tolka negativt. :))
  • gedansk

När jag väntade mina tvillingar var jag 32år och jag och min man bestämde oss för att inte ta "DS test" för vi skulle i alla fall behålla barnen. Nu är jag 34 och vi funderar på att försöka att skaffa ett barn till. Jag tror att jag kommer att göra NUP och KUB test men visar det sig att barnet har DS kommer jag att behålla det i alla fall. Om jag skulle bära ett barn som hade en mycket svår och plågsam diagnos skulle jag överväga att avsluta graviditeten för barnet skulle. Min man är väldigt rädd att vi ska få ett barn med DS ( hans oro) men inte jag, kan vara för att när jag har arbetat på sjukhuset har jag träffat på patienter med DS. 

• Adams kamp

Jag har alltid trott att jag ska göra abort om barnet visar sig ha downs syndrom.
    Men jag tror inte det längre efter att ha sett http://svtplay.se/v/2541432/barn_pa_sjukhus/del_2_av_8?sb,p105862,2,f,-1 

Hon verkar vara en underbar tjej!

Dessutom vet man ju inte vilka andra sjukdomar/besvär barnet kan få.
    Kanske det "friska" barnet drabbas av något "värre" i samband med förlossning eller i högre ålder, 

• Adams kamp
    Adams kamp skrev 2011-12-28 02:13:35 följande:
    Jag har alltid trott att jag ska göra abort om barnet visar sig ha downs syndrom.
    Men jag tror inte det längre efter att ha sett svtplay.se/v/2541432/barn_pa_sjukhus/del_2_av... 

Hon verkar vara en underbar tjej!

Dessutom vet man ju inte vilka andra sjukdomar/besvär barnet kan få.
    Kanske det "friska" barnet drabbas av något "värre" i samband med förlossning eller i högre ålder, 
    Och TED !!  
    Underbara barn {#emotions_dlg.flower} 
  • Trollet33
    rednose skrev 2011-08-02 21:33:15 följande:

De är fan det sjukaste jag hört om det är så med dina vänner som du säger borde de inte få skaffa barn, man älskar sina barn vare sig med Ds eller utan. Och ni pratar om DS personer som om de är ett sak hur kan man göra de? de är goa roliga mm, de är personer som du och jag och har en egen personlighet. Alla vi är olika liksom personer med Ds. Jag har själv en Kille på fem med DS han har inga fysiska problem och vi gjorde dessutom iq test nu inför skolan och han är normal begåvad. Så uttala dig inte om något du inte känner till! jag ångrar inte en sekund av honom tvärt om han har gjort mig till en bättre människa.
  • Gelehallonet

Svaret för min del är ja, med en viss osäkerhet! Tror att det är mycket svårt att ta ställning till om man inte sitter i den situationen!

Frågade av ren nyfikenhet den mycket rutinerade läkaren på Crocus kliniken sist jag var där om hur vanligt det är att man väljer att göra en abort om testerna visar att barnet har Downs. Han uppskattade att mellan 80% och 90% av hans patienter valde att genomföra en abort.

• miam85

jag tycker inte down syndrom är det stora jobbiga som skulle kunna hända med barnet. Utan trisomi 13 och 18..inte 21 som down syndrom. Utan trisomi 13, 18 edwards sjukdom...då barnet bara lever till max 1 år...o sen dör. Därför gör jag kubtest och skulle aldrig ta bort ett barn med down syndrom. 

Kan man ge en mska ett liv och att den klarar sig samt överlever utanför magen då skulle jag aldrig göra abort.

värme maria 

• Trollet33
    Gelehallonet skrev 2012-01-05 16:56:16 följande:
    Svaret för min del är ja, med en viss osäkerhet! Tror att det är mycket svårt att ta ställning till om man inte sitter i den situationen!

Frågade av ren nyfikenhet den mycket rutinerade läkaren på Crocus kliniken sist jag var där om hur vanligt det är att man väljer att göra en abort om testerna visar att barnet har Downs. Han uppskattade att mellan 80% och 90% av hans patienter valde att genomföra en abort.
    Jag respekterar vad var och en gör för val men jag måste hålla med miam85 tänk bara vad en förlossnings skada kan göra med ditt barn eller alla andra diagnoser där barnet i lever länge eller lider stora delar av livet. jag tycker allt som mår bra av att leva ska få leva
Svar på tråden Skulle du göra abort om barnet du bär på har Downs syndrom?