• Fidelis ad urnam

Få 1,5 åring att inte röra vid TVn. Hur?! Inte mitt barn

Satt barnvakt åt min älskade systerson på 1,5 år från igår till idag och vi hade stora meningsskiljaktigheter vad gäller TVn.
    Han tyckte att den skulle lekas med (platt-tv) och jag tyckte att han skulle låta bli den.
    Har lyckats få honom att låta bli den förut, för två månader sedan då jag hade hand om honom 5 dagar, genom att säga "nej" och ta bort honom därifrån. Men han har utvecklat mer egen vilja med åldern
    Så hur gör jag?
    Försökte samma "metod" som sist, funkade si så där (eller inte alls).

Så, hur får jag en 1,5 åring att sluta ta på, slå på och dra saker mot TVn?
    (Att hänga upp den på väggen är inte ett alternativ)

• Svar på tråden Få 1,5 åring att inte röra vid TVn. Hur?! Inte mitt barn
  • Återkommande gäst

Haha, vi gjorde som Tjabba eller nåt (och har också tjock-TV) men den yngsta lyckades komma åt en knapp och trycka sönder den ändå!

• CeeJay
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-17 20:22:10 följande:
    Vill bara förtydliga att jag på inget vis menar att han är ouppfostrad. Han är den goaste lilla killen på jorden och beter sig som vilket barn i hans ålder som helst gör.
    Min syster och hennes karl har höga möbler och TVn på väggen, men vi har låga möbler och TVn på dessa (samma med DVD, video och box). Vill bara ha lite tips på hur jag ska agera.
    Jag tycker mina tips var kanonbra
  • Tjohalia

Vakta honom och avled honom. Går inte med lagliga metoder att lära ett barn i den åldern att låta bli teven eller nåt annat som enses intressant.... Men man ska givetvis säga nej ändå, men det är viktigt att samtidigt erbjuda något annat intressant om man vill ha resultat.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Fidelis ad urnam
    CeeJay skrev 2011-07-17 20:27:05 följande:
    Jag tycker mina tips var kanonbra
    Tycker jag med
  • Tygtiiger
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-17 20:22:10 följande:
    Vill bara förtydliga att jag på inget vis menar att han är ouppfostrad. Han är den goaste lilla killen på jorden och beter sig som vilket barn i hans ålder som helst gör.
    Min syster och hennes karl har höga möbler och TVn på väggen, men vi har låga möbler och TVn på dessa (samma med DVD, video och box). Vill bara ha lite tips på hur jag ska agera.
    Om du "bara" är barnvakt så räcker det kanske med att du sitter på golvet mellan honom och tv:n när ni leker - då kommer han inte åt att ta sönder den men ni kan pilla lite på den ihop och du kan avleda honom när han vill banka på tv:n och dvd:n.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Fidelis ad urnam
    Tygtiiger skrev 2011-07-18 17:52:45 följande:
    Om du "bara" är barnvakt så räcker det kanske med att du sitter på golvet mellan honom och tv:n när ni leker - då kommer han inte åt att ta sönder den men ni kan pilla lite på den ihop och du kan avleda honom när han vill banka på tv:n och dvd:n.
    När han är här ett dygn eller mer så räcker inte det nej. Skulle få sitta väldigt mycket på golvet.
    Sedan vill jag gärna att han lär sig att just de sakerna inte är för honom att leka med när de hälsar på osv.
  • k girl

Vi lyfter bara bort och säger nej om han är fram och pillar.

• Fidelis ad urnam
    k girl skrev 2011-07-18 19:05:39 följande:
    Vi lyfter bara bort och säger nej om han är fram och pillar.
    ja det verkar som att det är så vi får fortsätta
  • anne h
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-18 18:51:02 följande:
    När han är här ett dygn eller mer så räcker inte det nej. Skulle få sitta väldigt mycket på golvet.
    Sedan vill jag gärna att han lär sig att just de sakerna inte är för honom att leka med när de hälsar på osv.
    Han kommer lära sig snart, även i den åldern. Barn är smarta, de lär sig snabbt vad de får göra hemma och vad de får göra hos andra. Däremot kommer han kanske testa dig.. Det är smällar man får ta
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2011-07-18 20:15:36 följande:
    Han kommer lära sig snart, även i den åldern. Barn är smarta, de lär sig snabbt vad de får göra hemma och vad de får göra hos andra. Däremot kommer han kanske testa dig.. Det är smällar man får ta
    Oh DET gör han. Tro mig
    Han går fram mot TVn, tittar på mig, flinar och tar på TVn :-O
    Jag säger nej, bär bort honom varpå han vänder på klacken och springer skrattandes tillbaks :-O
  • anne h
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-18 20:24:40 följande:
    Oh DET gör han. Tro mig
    Jag säger nej, bär bort honom varpå han vänder på klacken och springer skrattandes tillbaks :-O
     {#emotions_dlg.djavulsk} Visst är det underbart med barn!

(och det var INTE ironiskt!) 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Tygtiiger
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-18 20:24:40 följande:
    Oh DET gör han. Tro mig
    Det är små barns uppfattning om humor... han jävlas inte, om det nu är någon tröst.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Fidelis ad urnam
    Tygtiiger skrev 2011-07-22 08:47:42 följande:
    Det är små barns uppfattning om humor... han jävlas inte, om det nu är någon tröst.
    Tror inte att han jävlas, han är för liten för att veta vad att jävlas är.
  • skånegås

När jag var liten fick jag höra ajaj varje gång jag drog ur kontakten till tv:.n. Så sen sa jag själv ajaj varje gång jag drog ur den

• Fidelis ad urnam
    skånegås skrev 2011-07-22 10:47:17 följande:
    När jag var liten fick jag höra ajaj varje gång jag drog ur kontakten till tv:.n. Så sen sa jag själv ajaj varje gång jag drog ur den
    Ha ha ha.

Jag tror faktiskt att vi säger "nej" till lillgrabben för ofta när han är här.
    För varje gång han är här, efter han har varit här i några timmar, springer han runt och väser "nejnejnejnejnejnejnejnej" både på in och utandning Förvånad

Han är så underbar!
  • mupparsmupp

våran 14månaders tycker också att TVn är en väldigt rolig leksak :/  det har han tyckt sedan vi skaffade den för ungeför ett halvår sedan.

men nu senaste veckan har han blivit duktigare på att bara stå och luta sig mot bänken och titta :P men han får nått anfall om dagen då han ska klappa på den :P så säger ajaj, funkar inte det så tar jag bort honom där ifrån. ibland får man ta bort honom vääääldigt många gånger :P kanske därför jag börjar bli av med gravidkilona ;D

Bebis 9 maj 2010
  • Fidelis ad urnam
    mupparsmupp skrev 2011-07-22 10:58:40 följande:
    våran 14månaders tycker också att TVn är en väldigt rolig leksak :/  det har han tyckt sedan vi skaffade den för ungeför ett halvår sedan.

men nu senaste veckan har han blivit duktigare på att bara stå och luta sig mot bänken och titta :P men han får nått anfall om dagen då han ska klappa på den :P så säger ajaj, funkar inte det så tar jag bort honom där ifrån. ibland får man ta bort honom vääääldigt många gånger :P kanske därför jag börjar bli av med gravidkilona ;D
    Ja det är lika här. Bära bort, bort, bort. Känns i rygg-, mag- och armmusklerna efter ett tag
  • Trynträ

Vi har ställt en brudkista framför. Då är det inte lika lätt att komma åt tvn.

Svar på tråden Få 1,5 åring att inte röra vid TVn. Hur?! Inte mitt barn