• Familjelängtan

vilken dag börja med pergo???

Jag undrar bara vilka fördelar o nackdelar det finns med att ta pergotime på tex dag 3 mot dag 5 ellekr 7? Har det någon betydelse för ägglossningschansen eller är det ngt annat som påverkas?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 09:10
    Ingen som vet fördelarna med att börja dag 3? Spelar det någon roll? Fick mens idag så det är snart dags att ge sig på en ny vända...

• Svar på tråden vilken dag börja med pergo???
  • Pregotime

Tror inte att det finns fördelar med att börja tidigare eller senare. Enligt gyn och läkare så ska man börja dag 5, så har i alla fall jag fått det utskrivet :)

• Hjärtefröjd

Jag har börjat både dag 3 och 5, och för mig var skillnaden att ÄL kom tidigare och äggblåsorna blev fler när jag  började på dag 3.

• Familjelängtan

Är det positivt eller negativt med fler äggblåsor?

• callimero

Undrar samma sak. Jag går i Danmark på CFC och skulle börja på dag 3, blev förvånad då gyn här som skrivit ut receptet angav dag 5.

Nu gick det snabbt, hade 2 st äggblåsor på 20x18 och 12x12 redan på dag 8, slemhinnan var då 8 mm, tog Ovitrelle dag 9 och inseminerades på dag 11.

• Hjärtefröjd
    Familjelängtan skrev 2011-07-18 14:59:21 följande:
    Är det positivt eller negativt med fler äggblåsor?
    De flesta kliniker i Sverige ger "sexförbud" om man har fler än två äggblåsor, eftersom risken för flerbörd (tvillingar, trillingar osv) ökar ju fler äggblåsor man har.

Eftersom vi inte har blivit gravida efter fem år trots egen ÄL, så har vi dock tillåtits ha sex även vid tre och fyra äggblåsor.
  • Familjelängtan

Om man inte äter Pergotime, är det "alltid" bara 1 äggblåsa då? Tänkte om det är medicinen som gör att det släpper fler...

• Hjärtefröjd
    Familjelängtan skrev 2011-07-18 20:31:08 följande:
    Om man inte äter Pergotime, är det "alltid" bara 1 äggblåsa då? Tänkte om det är medicinen som gör att det släpper fler...
    Det kan blir flera även utan pergo, men medicinen ökar risken/chansen att utveckla flera äggblåsor.
Svar på tråden vilken dag börja med pergo???