• Gummiz26

3,5 år son som vägrar pottan

Hej..

Jag har en son på 3.5 år och han totalvägrar pottan att ens höra talas om den:(

Har testat det mesta, tagit på han kalsonger men bara skriker.. han vill inte gå utan blöja.. jag börjar bli stressad över detta.. kan någon ge mig råd.. snälla???    

• Svar på tråden 3,5 år son som vägrar pottan
  • MintMint

Avvakta ett tag? Han är ju uppenbarligen inte riktigt redo för att vara utan blöja. Varför blir du stressad?

• Super blondinen

jag fråga min dotter som är lite över tre:

Är det inte dags att sluta med blöjor och börja gå på pottan som en stor tjej.
    Hon svara: Nej jag vill inte gå på potta tycker det är skönt med blöja kommer alldrig gå på potta.

Så Vet hur du känner dig vi har beslutat att vänta.     

• Gummiz26

jag tror jag blir stressad av att alla andra barn är så tidiga och mammor peppar mig att försöka och försöka.. men jag vill ju inte stressa pojken.. han fyller sent på året så kan ju vara inverkan på att han är sen..?? men jag ska ge han mer tid.. har en till son på 2 år han blir ju anti mot pottan han oxå när inte storebror vill:( ond cirkel liksom

• Gummiz26

ja jag har oxå frågat min son om när han ska börja gå på pottan men bara sagt att aldrig mamma.. så det växer väl fram.. 

• Tesso84

Min son är 4 1/2. Vill ej bajsa på potta eller toan! Just nu har han problem med magen så han kan inte riktigt kontrollera sin avföring, därför går han med blöja mest hela dagarna ibland. Varför stressa och tjata på barnet?? Låt de ta det i sin egen takt. Det finns inga barn i skolan som går med blöja va? ;)

• Gummiz26

nej det är sant att inga barn går med blöja i skolan..:) ska nog vänta ut honom.. han blir ju bara stressad av att jag stressar honom och det blir ju ond cirkel.. tog upp det med en dagisfröken oxå och hon sa ju samma som du.. vissa tar det längre tid för.. men han blir retad av sina äldre kusiner att han har blöja fortfarande och det reagerar jag på men min son bryr sig ju inte..

• Sigvard10

min dotter är 3 år hon vill inte heller sitta på pottan men där i mot vill hon sitta på toalätten skulle det funka med eran son annars? 

22/3-2008 Kom min Prinsessa 21/7-2010 Kom min Prins
  • nian74

Min son var inte heller så intresserad. Vi bestämde oss för att inte tjata.
    Vi köpte små klistermärken (bilar, som han älskar) och sa: säg till om du vill kissa på pottan nån gång, då kan vi sätta ett klistermärke på pottan varje gång du gör det.
    Efter några veckor blev han mer intresserad och det gick hur bra som helst. Han vill dock bara bajsa i blöjan fortfarande men det släpper när det släpper. 

• A von B

Vår son är snart 2,5 och vi har slutat med blöja för en vecka sen. Vi tog bort blöjan bara och lät honom gå utan nåt alls och ställde fram pottan och frågade om han inte ville prova sitta där. Vilket han inte ville. Efter att ha kissat på golvet några gånger fattade han grejen med pottan och började så smått att kissa där istället. Vi lockade med godis att om han gör nåt i pottan så får han ta en godisbit. Funkar som motivation när han inte vill sätta sig men vi vet att han behöver kissa ändå. Han är i princip torr nu, endast ett par olyckor senaste dagarna.

Nu vågar vi ta på honom byxor men avvaktar fortfarande med kalsonger eftersom de ger lite blöjakänsla och han tidigare kissat i dem när han haft dem på.

• Hannajo

Just pottan har ingen av mina velat gå på, de har suttit på toan från början.

Har bekanta som sa till sonen att när du slutar med blöja kan du få en fyrhjuling (de hade ändå tänkt köpa en), varpå sonen (drygt 3 år) tog av sig blöjan och bad om kalsonger. Han är sedan dess blöjfri dagtid.

Mina barn gick det lätt med, jag bara sa att du är för stor för blöja nu och tog på trosor/kalsonger, första veckan hände det att de kissade på sig med därefter har det gått bra.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • WimZy

Alla är olika. Vänta ett tag och tjata inte. ;)

• Fru Sveden

Vår son är 3år och han är just nu hos mormor och morfar och dom har tagit bort blöjan. Visst det händer olyckor m.m, men i övrigt verkar det gå bra. Hemma har han inte velat alls. 

Svar på tråden 3,5 år son som vägrar pottan