Sömn och sova
Hej!
Vi har en 2 månaders kille som av barnläkare per telefon diagnosticerats med kolik. När han kom hem från bb var det mesta ok och han somnade rätt bra hos oss. Sen, efter ett par veckor och då jag gått över till att bara ge ersättning, satte magproblemen igång (vi har provat komjölksfri men det gjorde ingen skillnad och gick igår över till NAN igen)... Jag var ju tvungen att vagga, vyssja och lägga mig i sängen med ledsen bebis "mage-mot-mage", sen satt/halvlåg jag där tills han vaknade. Då var det inte säkert att han var utsövd utan vaknade av gaserna... Han blev i och med detta en riktig igel som ständigt ville bäras på, lite bättre har det blivit och han kan sitta i babysittern en stund. Så höll det iaf på ett par veckor och nu märker jag ju att han har mycket svårt att somna utan stimulans från oss. Vi provar att lägga honom i spjälsängen (det blir ju sovandes, att lägga honom vaken har inte funkat hittills), men han vaknar efter 20 minuter och nu märker jag att det inte alltid är gaserna han vaknar av. Han har mycket svårt att komma till ro och bökar och stökar och gråter längelänge, även när vi ligger "mage-mot-mage", detta har varit det senaste dagarna. Jag vet inte riktigt vad det är som händer? Jag vet ju inte riktigt hur mycket sömn han behöver för ibland kan han vakna efter dessa 20 minuter och vara pigg 30 minuter för att sen raskt nästan bli som övertrött. Och vi hänger inte riktigt med där.. Ibland känns det som att vi försöker tvinga honom att somna om (vi måste ju ta upp honom när han vaknar, för han blir helt fel om vi inte gör det utan försöker få honom att somna om i spjälsängen med oss där) efter dessa 20 minuter. Vi vet ju att han kan sova på oss en timme minst... Jag börjar känna mig smådesperat eftersom mannen börjar jobba nästa vecka och jag blir helt låst. Vagnen fungerar inte heller, han kan inte komma till ro där och skriker när han ska somna och jag tar upp honom. Jag vet att han är pytteliten och behöver närhet, men när är det dags att försöka få honom att somna själv och hur exakt går jag då tillväga? Han har problem med koliken fortfarande, i veckan körde han en timmes kolik (från att ha haft ont hela dagarna)och senaste dagarna har han varit gnällig. Att ha det såhär kommer nämligen inte funka i längden och jag ser att den här koliken gjort att han fortsätter att behöva samma tillvägagångssätt och när vi varit borta någonenstakagång har han blivit stressad (tror jag) och kommer inte till ro att somna. Just nu kan han sova första nattpasset (typ vid 20-tiden) ganska bra själv, men han har napp så den måste vi ibland stoppa i då och då. Hur kommer det sig? Han vet ju inte vad som är natt och dag? Tacksam för svar, ledsen att det blev rörigt och långt, men jag håller på att få panik här. Mannen tycker att jag drar för höga växlar redan och att detta kommer att lösa sig av sig själv, som att killen nästan ska somna/sova i spjälsängen utan knot när han är typ 3 månader och koliken är över och han blivit mer trygg...