• Mamadrutt

Vilken bok är bäst?

Nu är min son iofs bara 9 månader men skulle gärna vilja ha tips på bra böcker om barnuppfostran. Är ju inte tal om att börja än men det känns som att det är viktigt att hamna rätt från början och att vara konsekvent. Så tips om bra böcker emottages tacksamt.

• Svar på tråden Vilken bok är bäst?
  • Moflo

Alla böcker av Jesper Juul, men gärna "Ditt kompetenta barn", den har gett mig väldigt mycket i mitt föräldraskap.

• Mamadrutt

Tack för tipset! Kollade upp den lite och den verkar jättebra. Hur är den upplagd? Är det tips för olika åldrar/faser barnet är i eller är den skriven i mer allmänna ordalag?

• Moflo
    Mamadrutt skrev 2011-07-19 14:21:55 följande:
    Tack för tipset! Kollade upp den lite och den verkar jättebra. Hur är den upplagd? Är det tips för olika åldrar/faser barnet är i eller är den skriven i mer allmänna ordalag?

Den handlar framförallt om samspelet mellan förälder och barn, den ger inga direkta handfasta tips och råd och som han själv skriver så är det ingen bok om uppfostran i den meningen. Men den gav många aha-upplevelser och tankeställare och efteråt kändes det så himla självklart att det var så det skulle vara mellan föräldrar och barn. Ja, det är inte bara en bok, det är en upplevelse.
  • Mamadrutt

Det låter ju superbra. Är lite det jag är ute efter, att komma in i det rätta "tänket". Ska absolut inhandla den boken. Tack igen :)

• k girl

Jag är inte jätteförtjust i Ditt kompetenta barn, även om jag gillar hans tankegångar generellt. Har dock hört mycket gott om Konsten att säga nej med gott samvete.

Lars H Gustafssons senaste bok tycker jag är jättebra.       Minns bara inte titeln just nu.

• Tygtiiger

Jag tycker inte man ska läsa EN bok. Börja med "Här är jag! Vem är du?" av Juul, den är kort, rolig och billig. Jag har också tyckt mycket om Lars H Gustafssons "Växa, inte lyda" och "Leva med barn". Och inte minst Bent Hougaards "Curlingföräldrar och servicebarn", den är också bra!

Gemensamt för dem är att de anser att vuxna är vuxna och har ansvar för relationen med barnet, inte tvärtom, och att man ska behandla barn som riktiga människor, inte som husdjur som ska tuktas.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • k girl
    Tygtiiger skrev 2011-07-19 21:05:55 följande:
    Jag tycker inte man ska läsa EN bok. Börja med "Här är jag! Vem är du?" av Juul, den är kort, rolig och billig. Jag har också tyckt mycket om Lars H Gustafssons "Växa, inte lyda" och "Leva med barn". Och inte minst Bent Hougaards "Curlingföräldrar och servicebarn", den är också bra!

Gemensamt för dem är att de anser att vuxna är vuxna och har ansvar för relationen med barnet, inte tvärtom, och att man ska behandla barn som riktiga människor, inte som husdjur som ska tuktas.  

Ja, det är Växa, inte lyda jag tänker på.
  • Alessia

En present för 15 000 + till en gnällig och pengakåt sambo? Aldrig i livet att jag skulle göra det!  Möjligen bjuda ut honom på fin restaurang med supergod mat. Behåll pengarna själv - för  ert förhållande verkar knackigt. de kan komma väl till pass.

• Alessia

Oops! Ovanstående hamnade i helt fel  tråd- ursäkta.

För övrigt är Jesper Juuls böcker rätt givande, tycker jag.

Svar på tråden Vilken bok är bäst?