• dasslocket

Vi har inte råd att göra något i sommer...råd??

hej alla! Jag är ny här och hoppas jag gör rätt i forumet nu :-/

Saken är som följande: Vi äger inte en krona....och har inte råd med någonting alls. Altså ingen snyft snyft, det är inte synd om oss; Både jag, pappan  och barnen har kläder och vi äter oss mätta varje dag och vi är äntligen lediga allihop, så livet leker Men altså som sagt vi har inga penger....inga alls (förutom till mat då, som sagt).

Kan någon hjälpa mig med lite tips och ideer på roliga saker vi kan hitta på nu i sommar??? Cykla och bada gör vi dagligen och det är ju kul....men någonting annat som skulle kunne ge mina barn lite extra lycka. Något de kan berätta om och minnas när skolan börjar igen.

Vi är två vuxna och barnen är 11, 9 och 6 år gamla. Alla tips, ideer och tanker mottages med ett stort tack

Kram

• Svar på tråden Vi har inte råd att göra något i sommer...råd??
  • dasslocket
    Lena skrev 2011-07-19 15:46:24 följande:
    Man kan fiska i sjöar oxå dock.
    Jodå...och detta kommer vi garantert göra Tack för tipset!!
  • MrsTM

Ja men då så! Glad Blommor i Botaniska och djur i Slottsskogen är mina främsta tips!

Ta med rejält med matsäck och cykla till havet på dagsutflykt. Där kan barnen samla snäckor och fiska krabbor. Björland Kile är skithäftigt, norra europas största småbåtshamn. Man kan gå omkring på bryggorna och spana på båtar hur länge som helst.

Gunnebo Slott ligger också på cykelavstånd från stan, man får vistas i parken king slottet utan kostnad.

Just nu pågår ju Gothia Cup för fullt! Cykla in till centrum och kolla på någon av matcherna på Heden. Man får ta vara på känslan av att bo mitt i en turiststad!

• dasslocket
    Tow2Mater skrev 2011-07-19 15:50:59 följande:
    Säg åt Jockehehe i den här tråden (!) att han ska komma och hämta upp er med sin bil och ge er en heldag nånstans :)
    www.familjeliv.se/Forum-24-403/m59999273.html
    He he he....med osss fem så blir det liv i allefall och allt annat än tråkigt
  • Tow2Mater
    dasslocket skrev 2011-07-19 16:05:22 följande:
    Det kan jag tro! :) Ge honom en riktig utmaning!
  • dorisx
    Tycker absolut att ni skall plita ihop en heldag för/med honom! Han bokstavlingen ber ju om att få lite nytt i livet att hitta på och ni har chansen att komma ut på roligheter :)
  • dasslocket
    dorisx skrev 2011-07-19 15:47:36 följande:
    Låter som ni bor nära sjö så kanske tälta vid sjön? Tända lägereld och berätta historier? Göra pinnbröd och kanske Mullegodis? Minns att jag tyckte det var väldigt spännande när jag var yngre att bada mitt i natten, när det var kolsvart ute :)

Annars kanske barnen kan få varsin dag att välja vad de vill göra... inom rimliga gränser då givetvis.
    Men som exempel kanske det barnet får gå upp och bjuda på sin drömfrukost till resten av familjen. Bestämma vad det blir för middag (som ni kan göra ihop), någon syssla under dagen (någon kanske älskar att klappa på hästar och en annan vill spela dataspel m.m. ), vilken film ni skall se på kvällen osv.
    Detta kan ju vara en rolig grej att prata om några dagar tidigare så barnen kan få fundera och planera lite vad de vill göra på sin alldeles egen dag! Och varför inte låta er föräldrar ha varsin dag ni med för den delen!

Det var en trevlig tråd att starta tycker jag, vi är nog många som söker billiga alternativ till att göra saker! Ser fram emot att få uppslag från andra som svarar!
    Tack för tipsen!!!

Ja, jag tror inte vi är de enda som måste ligge mycket lågt rent ekonomiskt i år...så dessa tips blir nog till glädje för många familjer
  • dasslocket
    MrsTM skrev 2011-07-19 15:49:38 följande:
    Ja men då så! Glad Blommor i Botaniska och djur i Slottsskogen är mina främsta tips!

Ta med rejält med matsäck och cykla till havet på dagsutflykt. Där kan barnen samla snäckor och fiska krabbor. Björland Kile är skithäftigt, norra europas största småbåtshamn. Man kan gå omkring på bryggorna och spana på båtar hur länge som helst.

Gunnebo Slott ligger också på cykelavstånd från stan, man får vistas i parken king slottet utan kostnad.

Just nu pågår ju Gothia Cup för fullt! Cykla in till centrum och kolla på någon av matcherna på Heden. Man får ta vara på känslan av att bo mitt i en turiststad!
    Just det !Gothia Cup!...9 åringen är ju fotbollstokig...det blir perfekt för honom
  • MrsTM
    Klockrent ju! Glad Så himla kul att både ni och han bor här i Göteborg, ha ha!
  • MrsTM

Kyrkorna brukar förresten ordna barnaktiviteter, har för mig att kyrkans barntimmar brukar ordna några aktiviteter inom ramen för Sommarkyrkan. Kolla det på svenska kyrkans hemsida!

• Jockehehe

Haha detta är väl för härligt. Göteborg är totalt handlingsförlamat.

Någonting jag kom att tänka på för eran del när jag satt i bilen idag var ju det där med geocaching.
    Aldrig själv provat det men det ligger inplanerat på lördag för min del.

Min uppfattning är att det används mest av löpare, men även för folk som bara vill promenera.

Man letar efter stationer eller gömmor. En skattjakt för vuxna.
    I dessa gömmorna ligger det oftast någonting, det kan vara precis vad som helst. Hänglås, nalle, halsduk, paket cigaretter, ja allt!

Ta med ungarna och leta efter en gömma, säg att ni ska på skattjakt.
    Ungarna tar med sig någonting litet som dom kan lämna kvar i lådan om dom vill ha någonting annat.
    Vill dom inte ha någonting av det som finns i lådan så behåller dom bara prylen själva.

Superbra idé för eran del tycker jag!!

• deac
    www.barnsemester.se där finns tips på vad man kan göra. Skrolla ner på huvudmenyn så finns det på vänstersidan artiklar om budgetsemester. Sedan går det säkert att få inspiration om andra saker man kan göra som inte kostar mycket.

• soldis

Leta fram gamla kort på bebis/småbarnstiden och klipp och klistra collage med barnet. Det blir ett fint minne och även en mysig stund att få känna sig i fokus av mamma och pappa.

• Hagety
    Det er veldig trist, faktisk, som i sommer vil du ikke få en god hvile, men jeg tror at du vil fortsatt ha tid til å tjene en god hvile. Valg mange, om faktum, minstemål her er her for å vinne interessant lesning penger på rekreasjon. Tune inn for den beste og tenke på de gode, men vær forberedt på det verste. Hvis det ikke fungerer, så prøv å gjøre sommeren utvikling av din virksomhet til å begynne å leve godt og ikke å gå glipp av sommerferien.
Svar på tråden Vi har inte råd att göra något i sommer...råd??