• TheldaZelda

Bebiskläder och bb

Hej

Här kommer en rätt trivial och knasig fråga, men jag undrar ändå...

Jag ska föda mitt första barn i slutet av augusti och planerar att vara kvar på bb några dagar (beroende på hur jag mår och hur vi känner.) 
    Så när jag nu ska packa den här väskan... hur många byten av babykläder ska jag packa ner? Till en början tänkte jag att man har en babydress med sig (den som babyn får ha på sig då vi åker hem), men om jag blir kvar några dagar så måste man väl ha mer kläder med sig? Vad är brukligt när bebisen fötts, att den klarar sig med filtar och blöjor eller att man klär på den vanliga kläder redan från starten?

Jag borde med mitt sunda förnuft lösa detta galant... men vill kanske mest se hur ni andra gör/har gjort  i denna situation. Skrattande 

• Svar på tråden Bebiskläder och bb
  • thweni

Ta reda på om de har kläder där som man får låna. BB på "mitt" sjukhus hade det och även om vi hade med oss lite eget så tyckte jag att det var bättre att använda deras kläder för att slippa åka hem med skitiga/nerkräkta/nerbajsade kläder. Dessutom var vår son mindre än väntat och kläderna vi hade med var tokstora. Men inne på vårt rum fanns lite ombyten kläder och blöjor, tog nåt av det slut så var det bara att säga till.. Så det skulle jag tagit reda på först. :)

• colanappen

vi använde oxå sjukhusets kläder just för att slippa tvätta men det konstiga var att de hade bara kläder i storlek 62 och det kan det ju inte vara många nyfödda som fyller ut.
    vi hade sonen mest hud mot hud i sjal på bb och då var han ju naken.
    ta med lite kläder och kniper det så kan väl pappan åka och hämta/handla mer.

• Maja8

Jag var kvar ett dygn och hade med mig 4 bodys och 3 byxor.+ strumpor o mössa. Samt vinteroverall eftersom min lilla kom innan jul. Var perfekt för oss! Det fanns lånebodys och trosor, men jag ville ha hennes käder istället. Gör man ju som man känner. Glad På mitt bb fanns bodys och trosor att låna. Strl 62 endast.

• LilaRos

På östra här i gbg hade de kläder till bebisen, filtar o allt. Man behövde i princip inte ha med sig någonting alls till bebisen.
    Men vi använde sonens egna kläder.. Hade med 3 ombyten tror jag det vad + "pka hem dressen". Men det blev inte mycket använt, åkte hem efter bara en natt.

• SailorGirl

Håller med ovanstående! Man kan ju ha med sig 2-3 ombyten i lite olika storlekar inför hemfärden så att man kan vara hyfsat säker på att något passar. Mer än så behövs inte.

Samma gäller kläder till en själv: 2-3 ombyten. Magen minskar ju lite också, så kläderna som slutade passa i 5:e månaden kan passa bättre efter förlossningen än vad de kläderna man hade just innan bebisleveransen gör.

• TheldaZelda

Tack för era svar, nu känner jag att jag fått mer koll på hur det brukar gå till. Jag kommer förmodligen hamna på östra här i gbg, så det känns bra att veta att de handahåller med sådant. Glad

• Fru Karlsson

Jag födde den 29 Juni och då det var så himla varmt så behövdes inte mycket kläder alls till vår son.
    Vi fick klä på han egna kläder när han kommit ut och det var en tunn liten body och ett par strumpor.
    Vi fick åka hem efter två dagar men han hade samma body när vi åkte hem.Vi hade ombyte med oss men varför byta om det inte är nerkräkt eller bajs på? Vi fick oxå ett liberopaket med body i 56( var alldeles för stort för vår lille plutt) men man får lite där:) Sen hade vi en filt men så mycket behöver man inte alls packa ner.
    Man planerar väll inte att stanna där längre än man behöver:) Till mig hade jag mjuka mysbyxor,amningsbh och linne.Sköna mjuka trosor och stora bindor efter du fött är oxå bra att ha med.Bindor fick jag oxå i paketet.
    Sjukhuskläderna och deras trosor är ju inte världens sexigaste precis...men bekvämast och ha med egna kläder.Lycka till!

• Trillian80

Vi var kvar i fyra dagar på BB (ej frivilligt...) och hann gå igenom ganska många ombyten då sonen var en kräkis... Men då hade vi ju ca 3 mil hem enkel väg också, vilket jag förmodar att du kanske inte har om du ska till Östra, de flesta brukar ju bo hyfsat nära iaf =)

• Mellanmjölkens land

Vi hade en omgång "åka hem kläder" i stl 50 och en omgång i stl 56. På BB använde vi sjukhusets kläder. Till mig hade jag ett par mjukisbyxor att ha under rocken och även ett par t-shirtar och en hoodie. Mjukisbyxorna åkte jag iofs in till förlossningen i. Då hade jag kompleterat med ett belly-band men det var ju enkelt att skippa.

Vi var kvar i 3,5 dagar eftersom jag förlorade mycket blod och behövde tid att återhämta mig.

• April barn

Vi tog med så vi hae 1 ombyte per dag för att vara säkra på att det fanns, absolut inte för att de´behöver byta kläder varje dag men det är ändå skönt att ha om det skulle behövas, om det läcker ut bajs oav på kläderna. Jag menar de tar ju inte direkt någon plats ;)

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • TheldaZelda

Jag har packat ner några ombyten av babykläder, det känns lite kruxigt då det kan vara rätt "kyliga dagar" i gbg nu (14-16 grader... ) och det ombyts med supersoligt och varmt. Jag befarar att jag kommer gå över tiden så förlossningen kan ske i början av september. Men en velorkofta, body, byxor med inbyggda tossar och hjälm får räcka tänker jag, är det kyligt får jag "filta in" lillen när vi ska hem. Är det supervarmt får lillen nöja sig med body, hjälm och strumpor...

Fru Karlsson: Det var bra du skrev om större bindor att packa ner, det hade jag inte haft en tanke på. 

Tack för era tips! Glad     

Svar på tråden Bebiskläder och bb