• Äldre 20 Jul 16:47
    19769 visningar
    7 svar
    7
    19769

    sköldpadda

    vi funderar på att skaffa sköldpadda. Såg några i en zoo affär men har totalt glömt bort vad det var för sort. De hade både vatten och land. Skulle bli ca 12 cm i diameter. Vad är det för sort? Någon som haft sådan och vad har ni för tips!?

  • Svar på tråden sköldpadda
  • Fairyb­olt
    Äldre 29 Jul 10:33
    #1

    Hej!

    Det kan vara en Chinemys Reevesii (Reeves kärrsköldpadda) vilket är en art som inte brukar bli så stora. Men oavsett vilket så måste du kolla upp vad det är för art och läsa på innan du köper den. Information om Reeves kan du bland annat hitta här: regnskog.nu/reevesii/  (har inte läst så mycket om just reeves eftersom jag själv har en gulbukad men infon på sidan verkar vara rätt okej) men titta även på andra sidor.

    Tänk också på att en sköldpadda behöver ett STORT akvarium. Det finns otroligt många misskötta sköldpaddor som har alldeles för lite vatten och alldeles för litet akvarium. Om du tar en titt på t.ex. Blocket.se så kommer du garanterat att hitta massor av misskötta sköldpaddor som bor alldeles för trångt. Bäst är kanske att ta hand om en sådan istället för att köpa en bebis. Sköldpaddor på blocket.se brukar i regel skänkas bort. (tänk bara på att skaffa ett större akvarium till den än säljaren på blocket har)

    Viktigt att veta är också att synen på sköldpaddor har ändrat sig mycket de senaste åren. Förr var det i stort omöjligt att hitta bra information om hur man tar hand om såväl vatten- som landsköldpaddor men det finns en hel del info på nätet numer. Gamla böcker på biblioteket om skötsel brukar vara förlegade och dåliga. Sök info på nätet istället.

    Tänk också på att sköldpaddor är reptiler och mår inte alls bra av att springa runt på golvet. En sköldpadda ska vara i en miljö som är så lik den naturliga miljön som möjligt.

    För övrigt är vattensköldpaddor otroligt roliga djur! Jag kan sitta i timmar och titta på mina två livliga krabater när de simmar runt i akvariet (de är snabbare än man tror faktiskt) och när du väl har läst på en massa om den art du har tänkt köpa och du väl har bestämt dig, så ångrar du dig nog inte i första taget.

    Skriv gärna till mig om du har några frågor så kan jag försöka hjälpa dig! Jag vill dock tillägga att jag inte är någon expert. Jag har bara ett genuint intresse för vattensköldpaddor :)

  • Äldre 29 Jul 10:35
    #2
    +1

    Jag säger bara att köp INTE någon sköldpadda om ni itne räknar med att den lever lääääänge. Det är såå många som tröttnar på sina sköldpaddor. Bara för ett par veckor sedan hittade jag en dumpad död sköldpadda i skogen. totalt vidrigt att man kan vara så känslokall. 

  • Fairyb­olt
    Äldre 29 Jul 11:46
    #3
    viseversa skrev 2011-07-29 10:35:47 följande:
    Jag säger bara att köp INTE någon sköldpadda om ni itne räknar med att den lever lääääänge. Det är såå många som tröttnar på sina sköldpaddor. Bara för ett par veckor sedan hittade jag en dumpad död sköldpadda i skogen. totalt vidrigt att man kan vara så känslokall. 
    Fy fan så hemskt! Jag håller med viseversa: tänk igenom ert beslut att köpa sköldpadda både en och två gånger.

    - Har du tillräckligt med plats? Kan du bygga ut om det behövs?

    - Kan du tänka dig att ösa vatten och rensa akvarium 55 gånger per år de närmaste 30 åren?

    Om ja, tänk noga, läs på, skaffa fakta. Jag läste om sköldpaddor i 10 år innan jag köpte min första. Nu har jag två sköldpaddor och hade gärna velat ha fler men tyvärr har sambon sagt nej till en inomhusdamm i vardagsrummet :D
  • Äldre 17 Sep 17:51
    #4

    Hej, var kan jag köpa en vattensköldpadda? bor i Lund. Hur mycket kostar dom ?

  • Äldre 17 Sep 22:33
    #5

    Hej!

    Att få tag i en vattensköldpadda är inga problem. Större problem är att hitta ett akvarium som passar och all kringutrustning. Det minsta möjliga akvarium för en av de vanligaste vattensköldpaddorna är minimimåttet ca 2 meter x 1,5 x 1 meter. Har du plats för det? Om du vill ha en landsköldpadda så behöver du lika stort, fast då i träram. Har du möjlighet att bygga det?

  • Äldre 3 May 20:22
    #6

    De kan vara:
    en grekisk landsköldpadda
    en egyptisk landsköldpadda

  • Äldre 4 Sep 19:40
    #7

    Är det någon som gärna vill ta hand om vuxna vattensköldpaddor ca 20 år fina fräscha (gulbukade) hör Gärna var er.

Svar på tråden sköldpadda