• mammisen01

Min son har ett stort modeintresse, hur ska jag bemöta det?

Min 13 åring har blivit riktigt intresserad av mode på sista tiden. Han älskar att köpa nya kläder, och vill gärna ha kläder som sticker ut (som röda hängslen eller färgglad rutig fluga). Han har jättebra koll på vad som är modernt, både för damer och herrar. Och han har nu även startat en egen modeblogg! (hade gärna länkat den här men vill fråga honom först)

Till saken. Jag tycker att det är jätteroligt att se honom brinna så för ett intresse, och jag är stolt över honom. Men jag är orolig för hur hans vänner skall se på det i höst när han kommer tillbaka till skolan. Han har utvecklat en helt ny stil över sommarlovet. Innan spelade han mest tvspel, och var så att säga lite mer "grabbig".
    Sen börjar man ju fundera lite över hans sexuella läggning. (inte för att vara dömande, men...) Jag har inte pratat med min man om det än, är rädd att han skall bli besviken.

• Svar på tråden Min son har ett stort modeintresse, hur ska jag bemöta det?
  • Vila

Du ska uppmuntra honom. Var glad att han har hittat något som han brinner för! Hjälp honom genom att bekräfta honom och stärk därigenom han själkänsla så att han kan stå upp för sig själv och den han är. Vad bra att du är stolt över honom!

• Sommarbäret

13.. ska han börja högstadiet?

• IngvarIsbjorn

Bemöt honom som om det vore vilket intresse som helst, det är ju jättebra att träna skrivandet genom att blogga - och chansen att han får kontakt med nya vänner som har samma intresse är stor.

Skulle någon vara taskig mot honom, så visa att du stöttar honom fullt ut.

• Maluttan

Hur hade du stöttat ditt barn i sitt nya intresse om han var en flicka?
    Om din man blir besviken över ert barns sexuella läggning är det givetvis tråkigt, då får han väl jobba med sina känslor. Om han nu skulle vara gay menar jag, straightkillar kan ju likväl vara modeintresserade de med.

• Sommarbäret

har ett arbete där jag nästan enbart träffar ungdomar 17-19.. visserligen är de lite äldre.. Men där är det ju en ovanlighet om killar inte är måna om kläder utseende och att hänga med. 

Så att killar bryr sig numera ser jag inte alls som ovanligt. Tvärtom, datapelsnördarna är nog minoritet isf...
    Han kanske har fått kontakt med nya kompisar? 

• Pirum

Var glad åt att han har ett intresse där han kan vara kreativ- både i klädval och med bloggen. Är du själv modeintresserad? Det kan ju bli ett gemensamt intresse för er i så fall. Och är du inte intresserad kan du säkert få bra smakråd.

• Planon

Coolt med en ung kille som modebloggar! Dagens generation är ju lite mer öppen såattsäga So What om han skulle ha en annan sexuell läggning??Tummen upp om han mår bra och är driftig. Dessutom kan man älska mode, utan att vara gay. Om han du skulle få nogot problem med sitt nya intresse inför kompisarna så behöver han ju ert stöd genom detta. Stort lyckatill och kul att sonen hittat ett intresse och verkar vara en företagsam ung man.

• Sommarbäret

På din presentation står det

"Älskar att shoppa, men vill inte att mina barn skall växa upp till små bratz  Flört"

Han kanske fått dina generSkrattande

• Essien
    Sommarbäret skrev 2011-07-20 21:57:26 följande:
    På din presentation står det

"Älskar att shoppa, men vill inte att mina barn skall växa upp till små bratz  Flört"

Han kanske fått dina generSkrattande

Det borde han ju ha fått, vore rätt mysko annars Tungan ute

TS, uppmuntra honom! Det finns många killar och tjejer med utstickande stilar numera och det är sällan de som med mod och glädje bär udda kläder som blir mobbade. Lär honom att stå upp för sig själv istället, det är inte lika tacksamt att reta den som inte lägger minsta energi på fjanteriet.

Och ang hans läggning, även de maskulinaste män kan vara gay. Tror du att din man skulle ha problem om er son ny visar sig vara annat än heterosexuell får ni nog jobba lite med de känslorna.   
  • MammaNilli
    mammisen01 skrev 2011-07-20 21:44:02 följande:
    Min 13 åring har blivit riktigt intresserad av mode på sista tiden. Han älskar att köpa nya kläder, och vill gärna ha kläder som sticker ut (som röda hängslen eller färgglad rutig fluga). Han har jättebra koll på vad som är modernt, både för damer och herrar. Och han har nu även startat en egen modeblogg! (hade gärna länkat den här men vill fråga honom först)

Till saken. Jag tycker att det är jätteroligt att se honom brinna så för ett intresse, och jag är stolt över honom. Men jag är orolig för hur hans vänner skall se på det i höst när han kommer tillbaka till skolan. Han har utvecklat en helt ny stil över insommarlovet. Innan spelade han mest tvspel, och var så att säga lite mer "grabbig".
    Sen börjar man ju fundera lite över hans sexuella läggning. (inte för att vara dömande, men...) Jag har inte pratat med min man om det än, är rädd att han skall bli besviken.
    Alltså, nu kanske jag låter elakt men menar ingenting illa.

Du skriver att du är stolt, det borde räcka för dig och att du stöttar honom i något om han vill det. Man är inte homosexuell för att man är kille och gillar mode. Du säger "inte för att vara dömande men..." det är du ju om du tänker såna där tankar.
    Vad tror du ska hända i skolan? Vad är du rädd för?  Har du pratat med din son om något av detta? Jag skulle inte "varna" honom för något om jag var du, jag skulle låta honom syssla och pyssla med det han gör och skulle det bli några problem i skolan så lös dom då isf. Många av båda könen är oerhört modeintresserade nuförtiden, vilket jag anser vara bra. Tycker det låter som att du gör ett problem av något som inte är ett problem överhuvudtaget.
  • mammisen01
    Sommarbäret skrev 2011-07-20 21:49:53 följande:
    13.. ska han börja högstadiet?
    Ja, precis. Men det är en 1-9skola så han har kvar sin gamla klass! Glad
  • mammisen01
    Maluttan skrev 2011-07-20 21:50:03 följande:
    Hur hade du stöttat ditt barn i sitt nya intresse om han var en flicka?
    Om din man blir besviken över ert barns sexuella läggning är det givetvis tråkigt, då får han väl jobba med sina känslor. Om han nu skulle vara gay menar jag, straightkillar kan ju likväl vara modeintresserade de med.
    Tja, hade han varit en flicka hade jag nog inte reflekterat så mycket över det.
  • rinelin

Hej
    Jag jobbar med ungdomar 13-16 år. I varje klass jag har ser jag ungdomar som gör stora
    omändringar i stil, kompisar, beteende till deras föräldrars förvåning och oro.

Att din som är intresserad av mode behöver inte betyda att han är homosexuell - barn idag är mer öppna för mode än de var förr i tiden. Även "riktiga män" får lov att vara modeintresserade.
    Avvakta och se. Han kommer att tala om för dig/er hur det ligger till. 

Var bara där när han börjar skolan igen. Var uppmärksam på hans humör och prata med honom.

• MaDDelicious

Vad finns att bemöta! Låt han köra på! Är han lycklig över kläder & liknande så uppmuntra honom till det! Vad hade du gjort om din dotter var bilintresserad?

• LillaLady

Ungar nu för tin blir ju mer o mer modeinriktade så du behöver nog inte vara så rädd över att han ska bli mobbad! :)

Dum spiro, spero
Svar på tråden Min son har ett stort modeintresse, hur ska jag bemöta det?