• smurfensmamma

Ni med barn som är/var stjärthasare! När gick era barn?

Hejsan hoppsan!
    Min lilla tjej som snart blir 14 månader är sk stjärthasare. Min fråga är när era barn började gå?
    Min flicka har sk mjuka muskler så hon har varit sen med det mesta men detta är inget som kommer hämma henne sen utan hon kommer bli "normal". Fler med erfarenhet av detta?

Meja 25/8-06 Juni 1/6-08 Lova 2/6-10
  • Svar på tråden Ni med barn som är/var stjärthasare! När gick era barn?
  • Snooze

2 av mina 5 barn kröp aldrig utan hasade bara fram på stjärten (men jäklar vilken fart dom hade ändå )
    Bägge (killar) började gå ganska exakt vid 13 månader. För jämföring: 2 av dom andra (killar) började också gå vid 13 månader och 1 (tjej) vid 11 månader, så min erfarenhet är att krypning inte har ett dugg att göra med när dom börjar gå.

• Alvi

Min son satt som "lilla sjöjungfrun" och tog sig fram hoppandes, han kunde komma upp i en jädra fart...

Började plötsligt gå (kröp aldrig) vid 1 år och 2 veckor.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • La Lola

Alma var 14½ mån.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Smilla75

Min dotter var bara rumphasare. Gick vid 16 månaders ålder, gick rätt bra från början då. Hon var även mycket sen med att vända sig men satt tidigt.

Ena sonen kröp vid 8 månader. Gick vid 15 månaders ålder. Vände sig tidigt, satt bra vid normal ålder kring 7 månader.

Andra sonen kröp vid 9 månader. Gick vid 14,5 månaders ålder. Vände sig tidigt, satt bra vid 8 månader.

• Smilla75

Glömde skriva, inga av våra barn har varit sådana som kan stå själv med stöd tidigt eller stå och hoppa i knät vid 4 månader. Benen bara vek sig på dem.

• Kazeer

G var 15,5 månad.

O som inte var "stjärthasare" gick också vid 15,5 månad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trynträ

Dottern var 13,5 månader men sen gick det undan att lära sig gå. Hon började krypa vid 1,5 års ålder.

• Dolphingirl

Min son var 13 månader och nån vecka när han gick. Han stog knappt själv innan, men helt plötsligt släppte han bara och gick.

Gabriel 080804
  • Merlok

Båda mina tjejer var stjärthasare och de gick båda när de fyllde 1 år. Så 11-12 mån. Äldsta dottern kröp c 2 v innan hon började gå, den andra tjejan kröp aldrig någonting.

• Pochahontas

Min dotter hasade också på gumpen.

Hon gick på sin ettårsdag, faktiskt. Rätt kul - hela släkten såg henne gå första gången en rätt bra sträcka.

Hon lärde sig krypa när hon var 13 månader.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Abbans mamma

min som gick när han var 9 månader. började hasa fram på rumpan när han var ca 6 månader

• vargaa
    smurfensmamma skrev 2011-07-20 22:20:21 följande:
    Hejsan hoppsan!
    Min lilla tjej som snart blir 14 månader är sk stjärthasare. Min fråga är när era barn började gå?
    Min flicka har sk mjuka muskler så hon har varit sen med det mesta men detta är inget som kommer hämma henne sen utan hon kommer bli "normal". Fler med erfarenhet av detta?
    Mjuka muskler har jag aldrig hört talas om. Hur vet man att dom har det?
    Min dotter hasar sig fram, stog upp utan stöd på mitt intiativ runt 10 mån tror jag, kunde rent fysiskt gå några steg själv runt 1 år (när man fått henne att gå mellan folk) men har inte gått själv förrän nu vid 15 månader.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Lovely Miia

Min son var stjärthasare o tog sina första steg när han var på pricken 17 månader

• flickan85

Min dotter är 13 månader och fortfarande varierar att krypa/stjärthasa! Hon går om jag håller henne i ena handen men så fort jag släpper så sätter hon sig ner på rumpan och hoppar framåt...

• CeeJay

Min äldsta dotter var stjärthasare Hon använda aldrig sina ben när hon var liten (hoppade aldrig i knät, försökte aldrig krypa osv) och ställde sig upp självmant mot stöd när hon var ca 14,5 månader. Samma dag kröp hon på traditionellt sätt.

Vi gick till sjukgymnast för att få henne att lita på sina ben/muskler och hon var 16 månader när hon tog sina första steg utan stöd och 18 månader när hon gick utan problem.

Svar på tråden Ni med barn som är/var stjärthasare! När gick era barn?