Danitra skrev 2011-07-21 00:18:27 följande:
Klart du ska få kejsarsnitt!
Att föda med snitt är det bästa jag gjort, det var snabbt och dessutom spännande. Jag gillade hur kontrollerat det var att jag visste både dag och tid för förlossningen.
Smärtan var borta på några dagar och jag behövde inget annat än alvedon i en vecka. Efter fyra veckor var jag tillbaka på jobbet igen.
Det är inte alls självklart att någon ska få kejsarsnitt. Då hade den här tråden inte behövts.
Jag gjorde snitt med mitt första på grund av medicinska skäl som skapade förlossningsrädsla och ett misstänkt trångt och snett bäcken.
Jag spenderade en förmögenhet på terapi inför mitt andra barn eftersom jag inte ville förlösas med kejsarsnitt igen. Riskerna är större med ett kejsarsnitt generellt, om det inte finns specifika medicinska anledningar att utföra sectio.
Jag födde mitt andra barn vaginalt och blev igångsatt någon vecka tidigare på grund av min rädsla. Min förlossning gick alldeles utmärkt och jag skulle inte tänka tanken på att välja sectio igen om jag inte behövde.
Jag mådde utmärkt och var uppe efter snittet redan efter ett par timmar. Jag fick morfin en gång och behövde sedan endast Alvedon då och då. Men min son fick komplikationer som enbart kunde härledas till snittet eftersom han var "kliniskt" frisk. Det var inte någon dans på rosor, tro mig.
Det finns tre väsentliga risker med förlossningar - blödningar, blodproppar och infektioner. Samma risker gäller för sectio, fast de då är betydligt större och oftast blir mer komplicerade. Det är en relativt avancerad och omfattande bukoperation.
Jag återhämtade mig otroligt snabbt efter min senaste förlossning och mådde mycket bättre.
Den läkaren som utför snittet är en läkare som när som helst kan bli inkallad för akuta operationer som kan handla om liv eller död. Tycker det är viktigare att de finns till för dem som behöver än för dem som "vill ha" snitt men egentligen inte har medicinska skäl.
Jag är gravid med mitt tredje nu och väljer utan tvekan en vaginal förlossning med förhoppning om att slippa sectio igen.