• aniuchka

Nar gar man pa ultraljud?

Hej! 

Jag bara undrar om hur det ar dar hemma i Sverige eftersom att jag bor utomlands. Nar gar man normalt till en barnmorska/doktor forsta gangen? Vad gor man hos dem da? Vad talar man om? Nar gor man ett ultraljud? Vad ser man pa ultraljudet da?

Om det ar sa att man har oregelbunden menscykel, oplanerad graviditet eller liknande, gor man ultraljudet tidigare an vanligt for att faststalla nedkomstdatum?

Sjalv har jag pcos och en menscykel som ar 54 dagar, hade just fatt reda pa att jag skulle fa eventuella svarigheter att bli gravid och att bara en av mina ovarier slapper ifran sig ett agg, da varannan manad.

Doktorn bad mig att ga ner i vikt eftersom detta skulle hjalpa.... vilket jag gjorde, fem kilo. Detta maste ha hjalpt eftersom ett agg maste ha slappt. Min graviditet ar alltsa oplanerad men anda valdigt glad....

Jaja... skrev av mig lite grann iallafall 

FOrresten... vet nagon nar det ar normalt att man ser fostret/hjarta med hjalp av ultraljud, vecka sex, sju, atta? 

• Svar på tråden Nar gar man pa ultraljud?
  • Vickan I

Man brukar gå på sk inskrivning rätt tidigt, men det varierar när folk ringer. En del redan i v 7 och andra som jag var i vecka 12. Mycket standardfrågor som alkoholvanor, om man röker etc. Man tar blodprov, bla för HIV och hepatit och för att kolla blodgrupp. Urinprov samt koll av hb (järnvärde) och socker.

Om man inte vet hur ¨långt gången man är alls så kan man få ett tidigare VUL/UL för att se detta. Annars är det normalt inget UL förrän rutinultraljudet runt v 18-20. Från vecka 6+0, dvs vecka 7 brukar man kunna se hjärtat slå, men bättre vänta iaf en vecka till om vill se säkert då det kan vara svårt i början. 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • aniuchka

Hej Vickan,
    Tack for ditt svar, jag har en fraga tillbaka till dig.  Du skrev att "fran vecka 6+0, dvs vecka 7 brukar man se hjartat sla", nu undrar jag, hur kan man vara i vecka sju nar man ar i vecka 6+0? Hur funkar det? Jag trodde att man raknade veckorna normalt ifran sista mensens forsta dag?

Mvh

• Vickan I

Det finns två sätt att räkna på. De flesta brukar räkna "i förväg" och är man då i ex v 6+3 så säger man att man har gått 6 fulla veckor och 3 dagar och har påbörjat vecka 7, dvs är i vecka 7. Så räknar dem även här på FL gravkalender. Vissa bm räknar annorlunda och säger att man är i vecka 6 fortfarande. Hoppas du förstod.

Svar på tråden Nar gar man pa ultraljud?