• lyckligt gift

Finns det dom som vänder bilbarnsstolen framåt FÖRE 4 års ålder??

Dottern hatar att åka baklänges i bilen, hon kravlar sig alltid ut bältet som ligger över bröstet med armarna och hänger sen ut från bilbarnsstolen för att kunna se vad som pågår och hur vi kör. Kan ju nämna att hon är 2 år och 8 mån.

Vi kommer få en till liten krabat i september och tror inte att det kommer göra det bättre, utan tror att hon kommer vara mycket mera nyfiken och vill se vad vi gör, då lillen kommer sitta fram och hon bak.

Vad gör man??? Blir arg?? Spänner åt ännu hårdare bältena??

Eller är det bara att byta till en framåtvänd? Finns det dom som byter innan 4 års ålder?

Vill såklart att hon ska åka säkert och bakåtvänd så länge som möjligt, men om hon kravlar sig ut bältena hela tiden är ju inte heller det så säkert.

Kan tilläggas att dottern är en tjej med HUMÖR så det är inte lätt att säga åt henne, blir skrik och bråk under hela bilfärden.                  

• Svar på tråden Finns det dom som vänder bilbarnsstolen framåt FÖRE 4 års ålder??
  • mammaNena

vi vände dottern vid 3 års ålder då hon blev väldigt åksjuk. åkte flera gånger och hon kräktes varje gång, så det va ingen tillfällighet att det hände 1 gång. Så vi vänte och hon slutade kräkas!

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • emmizenma

Kan ni inte ha dottern fram då?

Vår 3-åring sitter fram (bakåtvänd i framsätet alltså) så då kan vi prata och han ser oss.

Dottern på 1 år sitter bak och har gjort sedan hon var bebis, inga problem.    

• cicci85

Vi har oxå vår 3-åring i framsätet. Gör så att om hon tar av bältet stannar ni direkt och säger att man inte gör så. Bältet ska spännas så hårt det går. Bröstbandshållare använde vi en kort period när han tog ur armarna.
    Enligt mig så är bilsäkerheten inget att kompromimssa om, lär barnet att sitta ordentligt i bilen istället. När du vänder barnet och den sitter i bara bilens bälte så är det ännu lättare att ta av sig ju.  

• t0va
    Nina88 skrev 2011-07-21 12:14:39 följande:
    Läste att du fått tips om klämma!! AVSTÅ !! Om de blir en krock o räddningstjänsten kommer så räknar dom med 1 spänne!!! Har du två kan de t för lång tid att få loss barnet !! De va de svaret ja fick av transportsyyrelsen när ja ringde o rådfrågade dom. Om barnet väger RUNT 15 kg e de säkrare att vända på tjejen!!
    Räddningstjänsten skär av bältena och det är sällan sån tokpanik att ett snitt extra gör skillnad. Konstigt råd du fick.

Eftersom man måste trä ur armarna om man enbart öppnar på spännet och i en olycka vill man inte göra onödiga rörelser så skär man upp bandet vid axlarna då är det bara att lyfta ur barnet efter att man öppnat spännet eller dragit ur remmarna från spännet. 

Barn ska sitta bakåtvänt så länge som möjligt, min 11månaders är ca 12.5kg och tillräckligt lång för en bältesstol men inte tänker jag vända honom när han nått 15kg. Så prova spänne och spegel först om barnet nu inte kan sitta fram så hon ser lite mer.  
  • Sandrah85

Vi flyttade fram vår son i bilen så han fick mer plats åt benen för vänder honom inte bakåt än! Han är fyra i nov och är en stor kille.. Större än många femåringar på hans dagis. Dessutom spänner jag alltid hårt och försöker han ta sig ur får man ju förklara hur farligt det är och att om han inte kan sitta så får man spänna ÄNNU hårdare nästan gång då.

♥ Devin 11/11-07 & Vilde 12/4-09 ♥ sandrah.blogg.se
  • Finesse

Det gör det säkert.. men det är inte bra.. barn sitter säkrare bakåtvänt. Skulle jag vara ni skulle jag sätta dottern fram så hon inte behöver bli så nyfiken.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • 010306

Min jobbar på räddningstjänsten :& så här säger han :Dem tar antagligen ut hela stolen när dem räddar ett barn med bakåtvänd stol ur bilen så säkerhetsklämman ska inte spela nån roll. Dem skär av bältena, barnen får sitta där i så länge det är möjligt !

• t0va
    010306 skrev 2011-07-21 18:53:12 följande:
    Min jobbar på räddningstjänsten :& så här säger han :Dem tar antagligen ut hela stolen när dem räddar ett barn med bakåtvänd stol ur bilen så säkerhetsklämman ska inte spela nån roll. Dem skär av bältena, barnen får sitta där i så länge det är möjligt !
    Det hälsade min vän som också jobbar inom räddningstjänsten. Att de inte är utbildade på alla marknadens bilstolar, för i den stolen vi har så räcker det inte att trycka upp knappen, då får man inte ut ungen för selen sitter så hårt över hans axlar. Skulle väl vara om man drar så axlarna hoppar ur led då kan man få ut honom. Man måste ändå förlänga selen och sen går det att ta ut barnet. 

Det går knappast att göra med handskar heller, och är det så extremt bråttom att få ut barnet så skär man av bältena annars som marias99 skriver så plockar de ut hela stolen om det är möjligt, för i stolen är barnet stabiliserat på bästa sätt.

Hoppas att denna felinformation inte sprids vidare om att klämman är livsfarlig.  
  • Cecci78

TS, ja det finns de som vänder tidigare än 3 år, tyvärr.... det är inte alls bättre att vända fram när barnet väger 15 kg, de kan ju väga det vid 2 års ålder o en så liten som sitter framåt bryter säkerligen nacken i en krock! Det flesta argumenten om att man varit "tvungen" att vända innan 4-5 år är bara pga föräldrars bekvämlighet. Min pojk  har också spytt i bilen, varje bilfärd till han var 4½ år, sen slutade det TROTS att han fortfarande satt bakåt... det växer ofta bort eller så får man stå ut o lära barnet hålla i spypåsen.

Långa ben vet jag också hur det är, min är 123 cm lång med långa ben o sitter alldeles ypperligt bakåtvänt i en britax two way.

Jag hade satt er stora fram i bilen då är hon ju med mycket mer, satt själv bakåtvänt i framsätet som liten o jag kommer ihåg hur kul det var att växla (trodde jag att jag gjorde men jag kunde väl förstås inte ändra växelspaken :)

• Kodia

Det är _väldigt_ mycket säkrare att sitta bakåtvänd, så din dotter bör göra det i ytterligare några år! Mina barn vändes när de var drygt fyra respektive knappt sex år. Då var de ca 117 cm långa.

Du kan göra de roligare för henne att sitta i bilen. Tex kan du kanske ändra stolens vinkel, benutrymme mm, och berätta tydligt för henne hur mycket bättre det bllir. Du kan fixa en prylfickasparkskydd med roliga småböcker och prylar i. Hon kan få en extra fin leksak som bara får användas i bilen.

Det viktigaste är din inställning! Låt det inte finnas något rum för förhandling, och om hon kommenterar att äldre barn sitter framåtvända skall du inte säga "Ja, så skall du också få sitta snart!" utan "Jaha, vad synd att h*n inte får plats att sitta så bra och säkert som du gör i din fina stol!"

Nästa vår kommer lillasyskonet att behöva en bakåtvänd stol, och då kan h*n få storasysters stol, medan hon får en fin Britax Twoway, som också skall användas bakåt. "En stol för stora tjejer!"

• pigglet

Ja, tyvärr finns det de som vänder barnen före 4 år, fast det är 5 gånger så stor risk att barnet dör vid en krock!

Våra barn sitter bakåtvända tills de är 5 år. Äldsta hade en period när hon var 2 år och tog sig ur bältet. Det var skrik och bråk, livat värre. Jag stannade och skällde, drog åt bältet så hårt det någonsin gick... en gång körde jag samtidigt som jag höll fast bältet med ena handen - inte alls trafiksäkert   :(

Jag tror det tog ett par veckor av skrik och kaos, sedan gav hon med sig. Sedan dess har det aldrig varit några diskussioner. Barnen vet att det är livsviktigt att de sitter ordentligt bältade i bilen.     

• kossan

Internselen ska sitta så pass hårt att barnen inte kan ta sig ur den. Det ska knappt gå att få in ett finger mellan axeln och remmen. Det är ett av de största felen många föräldrar gör, och försämrar säkerheten....

Det finns inga regler för att man måste ha barnen bakåtvända upp till 4 år, men tillverkarna och återförsäljarna rekomenderar detta då för att det är säkrast eftersom barnens nack och ryggmuskulatur inte är tillräckligt utvecklad för att klara en krock i framåtvänt läge. Men man ska alltid titta på sitt eget barn, ser de oproportioneliga ut, är huvudet mycket större i förhållande till kroppen? Då SKA de sitta bakåtvänt, och detta brukar de vara ungefär upp till 4-5 års ålder....

Så länge de inte klagar över att de har ont, så rekomenderas att de sitter bakåtvänt, att de vill se framåt är bara för att de är nyfikna, och frågan man kan ställa sig är:

GÅR NYFIKENHET FÖRE SÄKERHET? =)         

Svar på tråden Finns det dom som vänder bilbarnsstolen framåt FÖRE 4 års ålder??