Jag är född transsexuell och fick gjort min könskorrektion för ca 20 år sen.
Angående din fråga så vill jag svara som sådan....
Alla människor har både en kvinnlig och manlig del eller sidor i sig, men variation av mängd för manligt och kvinnligt varierar till individ till individ.
Själen bor i vårt psyke är vårt beteende. Hormoner, olika signalsubstanser och mm som finns i vår hjärna styr vårt beteende och styrker könet och detta ingår i vår biologi. Jag skulle vilja säga att själen avläser hjärnan/biologin som helhet om hur vi mår.
Anden är inte själen utan anden är en del av vårt universum. Alla människor är del av universum som ska samspela med varandra. Har vi kontakt med vår Ande så talar man om att känna sitt medvetande. Hur mycket kan variera.
Hur högt vårt medvetande är, kan variera beroende på hur vår själ mår och av livserfarenheter. När man talar om Anden så talar man om godhet och ”ondska” och allt beror på hur mycket medvetna eller empatiska vi är och allt hänger på hur själen mår och arbetar. Om en själ mår dåligt så kan den själen bete sig eller uppfattas som egoistiskt av omvärlden och därav även uppfattas ond av medmänniskor beroende på hur stor förståelse/förlåtelse de bär på.
Har en människa ett stort medvetande så agerar samvetet lika stort. Nu är det så att en hjärna kan stänga av sig vare sig du vill eller inte och då utesluts Anden från själen.
Att en hjärna stängs av kan exempel bero på att den går på högvarv på grund av att själen inte vill minnas ett trauma och har svårt med bearbetning av sorgen, och samtidigt vill Anden ha kontakt och kämpar för kontakt med själen.
När själens och hjärnans logiska tänkande stängs av, kan människan upplevas egoistiskt av omvärlden. Där av, ju större beteende av egoism du har, desto mindre mängd samvete bär du på för medvetandet har svårigheter med kontakt. Kommunikationen blir dålig med omvärlden eller mellan medmänniskor, dvs kontakten med universum som berör Anden.
Det vill säga är att vi har först kropp, själ och till sist Ande som samspelar med varandra.
Människor som har varit med om eller drabbats av olyckor eller sjukdomar kommer oftast djupare kontakt med Anden. Men detta beror på hur bra hjärnan/själen bearbetar sorgen eller traumat.
Vi som är födda transsexuella är med i ett trauma. Ett trauma uppstår när du inte kan sätta emot, försvara dig och rädda dig från situationen utan hjälp.
Om han eller hon, vem bestämmer könet.
* Kroppen har könsorgan som talar om kroppens kön för yttervärlden.
* Själen med hjälp av hjärnan som också är en kroppsdel som har med hjälp av hormoner som kommunicerar med själen som därav vidarebefordrar beteende som talar om för omvärld vilket kön den upplever.
* Anden i sig har inget kön utan mer som "Jaget", men gör dig medveten om din situation och om ditt kön. Och när det gäller transsexualism så krigar kroppen och själen om vilket kön som ska vara rätt. Eftersom Anden gör dig medveten och står närmast själen, så vinner själen över kroppen.
Jag hoppas att jag förklarat någorlunda väl….
:)