• mamsen2003

vi har varannan vecka, nu vill pappan ha varannan helg.

Måste få lite råd och åsikter känner jag. Jag och sonens pappa har varit separerade i många år och har haft varannan vecka. Nu ska pappan flytta ca 3,5 mil härifrån och endast ha varannan helg. Han har träffat en ny sedan två månader  och dom ska ha barn.
    Jag tycker att varannan helg är för lite för våran son (som är 8 i år), så jag har föreslagit att han kanske kan ha honom två dagar till i veckan, då blir de ju lite pendling.
    Men de vill inte pappan gå med på.
    Är nu lite osäker på vad som är bäst för våran son, hur skulle ni ställa er till de hela?

Tacksam för lite åsikter

• Svar på tråden vi har varannan vecka, nu vill pappan ha varannan helg.
  • Nina 566

Ny sen två månader och redan med barn...oj oj =)

Vad säger eran son då? han är ju så pass stor och kan tycka o tänka själv kanske.
    Varför vill inte pappan ha honom i veckan,pga pendlingen?

• Lena

Jag tycker oxå varannan helg låter lite en kompromiss på 4-5 dagar varannan vecka för honom tycker jag oxå låter rimligt.

• mamsen2003

här är de snabba ryck, han tycker att de blir för jobbigt helt enkelt. Vi ska till familjerätten, men jag tror inte han kommer att gå med på detta. Ska jag dra de längre, för egentligen så tycker jag att hans beteende är för jäkligt oansvarligt!
    Vad tror ni rätten tycker är de bästa för våran son??

• Busflickan

Rätten kommer inte tvinga pappan till mer tid än han vill. Det anses inte vara okej att tvinga vuxna (eller bra för barnet att vara hos en vuxen som inte vill ha barnet hos sig).

• Medusan

Vilken dålig pappa som inte vill ha sin son hos sig mer än så  och stackars sonen som kommer förstå att pappan inte vill honom där

Hur har sonen det hemma hos pappan? Det är väl det som mest avgör, känner han att han inte är önskvärd kanske det inte är så kul där ändå och har han det bra hemma hos dig kanske det är bra lösning att han är hos sin pappa mindre.

• Medusan

3,5 mil är ju förrsten väldigt kort avstånd. Är det avståndet som får pappan att inte vilja ha sin son där mer? Konstigt prioritering från hans sida är det oavsett.

• mamsen2003

Som sagt sonen har ju varit där en del, ska kanske nämna att den nya har tre små barn sen tidigare. Så de är ju en helt annan situation än de som har varit. Sonen tycker om att vara där.
    De är ju inte så att pappan inte vill ha sonen, men på grund av bekvämlighetsskäl så tycker han att varannan helg blir bra.
    För om han nu ska ha sonen på några veckodagar också så måste han köra 3,5 mil till och från skola och fritids.
    Såklart så vill jag inte att sonen ska behöva pendla allt för många dagar till och ifrån skolan och allt de, utan då kanske att man kan prova att han är där två veckodagar plus helgen.

Jag trodde att rätten såg till barnets bästa och om de nu skulle vara att  rätten anser att sonen fortfarande behöver sin pappa mer än varannan helg,  oavsett om han har träffat en ny eller inte. Kan de inte bli då att han faktiskt får offra sig och köra dessa mil??
    Blir bara så förbannad att föräldrar kan och får bete sig så idiotiskt, men men än är den sista idioten inte född...

• etanol

Förstår inte var problemet är faktiskt, jag har närmre 3 mil till jobbet plus avstickaren till dagis/skola på en halvmil, enkel resa, det tar 25 minuter att åka. Finns dom som har resväg på mer tid än så. Nä jag förstår inte varför det skulle vara så "jobbigt" att man offrar tid med sitt barn...

• BeccyBoop

En lösning kan ju vara att pappan hämtar din son på fredag från skolan och lämnar honom på måndag på skolan. Då har de mer tid tillsammans och det blir ingen pendling för sonen på veckodagar....

Men visst, tycker inte att bara för pappan i situationen flyttar att man ska dra ner på umgänget med sin son. För som tidigare har skrivit, 3,5 mil är inget jätteavstånd att köra. Antar att sonens skola och pappans jobb är på samma håll... Och då är 3,5 mil INGET! 

It's something unpredictible, but in the end it's right
  • mamsen2003

nä du de förstår inte jag heller, men som sagt har han inte sonen där då behöver han inte köra dessa mil...nu har han träffat en ny så då vill han ägna all tid åt sin nya och dennes familj... skit i hans tidigare son. De är ju inte så att han och sonen inte har haft kontakt eller så utan vi har ju haft varannan vecka hela tiden.
    Men för en del är de lättast att se till sina egna behov och helt strunta i andras och i detta fall sonens...

Vi ska till familjerätten och prata, så vi får ju sen om han går med på någon kompromiss där..annars så drar jag nog de längre.

• mamsen2003

Har svårt att tro att han vill binda upp sig att ha sonen varje helg. De vet jag ju inte heller om de skulle vara bäst för sonen, han behöver ju vara här och leka och umgås med sina vänner och även mig på ledig tid.

De är ju där skon klämmer, att han jobbar där han nu har träffat sin nya, så har han inte sonen så behöver han inte pendla. Som sagt inge jätteavstånd..

• etanol
    mamsen2003 skrev 2011-07-22 07:28:25 följande:
    nä du de förstår inte jag heller, men som sagt har han inte sonen där då behöver han inte köra dessa mil...nu har han träffat en ny så då vill han ägna all tid åt sin nya och dennes familj... skit i hans tidigare son. De är ju inte så att han och sonen inte har haft kontakt eller så utan vi har ju haft varannan vecka hela tiden.
    Men för en del är de lättast att se till sina egna behov och helt strunta i andras och i detta fall sonens...

Vi ska till familjerätten och prata, så vi får ju sen om han går med på någon kompromiss där..annars så drar jag nog de längre.
    Ja när saker sker på bekostnad av barnen, så är det inte ok. Hoppas att det här inte blir en soppa och att det löser sig på ett bra sätt för grabben.
  • mamsen2003

de är svårt de här, för å ena sidan så tycker jag så klart att sonen ska träffa sin pappa lika mycket som han träffar mig. Men sen så tycker jag ju även att de kanske blir lite väl mycket med allt de här nya...de blir ju kanske mer som om han "hälsar på" när han är där, om ni förstår vad jag menar.

Nu har väl pappan inte hunnit flytta sina och sonen saker dit men jag hoppas ju att våran son får ett eget utrymme där, men jag är ju lite rädd för att de inte blir så...menar så att han kan dra sig undan och så och kanske ha en egen säng där och inte sova på soffan..får ju höra med pappan. Men jag vill ju inte heller lägga mig i där, men som sagt han prioriterar ju kanske inte sonen jättehögt så då blir jag ju fundersam runt allt det andra också.

Någon som har erfarenheter kring en liknande situation.

Svar på tråden vi har varannan vecka, nu vill pappan ha varannan helg.