Vad skulle du välja?
Fattar inte, hade vi inte redan gjort slut? Ska jag bli ihop med idioten igen då eller vad menar du?
Beror ju helt på situationen i övrigt. Har vi barn ihop? Isf "måste" man väl vara om inte vänner så iaf ha kontakt och kunna sammarbeta.
Om inga barn så är min erfarenhet att det är svårt att vara vänner efter ett uppbrott om anledningen till uppbrottet nu inte möjligen är att passionen försvunnit och man blivit just vänner och inget mer.
Om man bortser från det faktum att känslor och en just avslutad relation skulle finnas med i bilden så ser jag inte som en omöjlighet att vara vän med en spelmissbrukare så länge man vet var man har denne (man lånar inte ut pengar, betalar för honom/henne hela tiden osv). Alltså hellre vän med en spelmissbrukare än en alkoholmissbrukare säger jag.
Oj, detta var ju verkligen ingen välformulerad ts, efter att ha läst i tråden hur ts egentligen menade. Och vilken ton, tagga ner!
Och för att försöka mig på ett svar: jag skulle definitivt inte sitta på arslet "och vänta på bättre tider" iallafall.
Innan jag fick barn hade jag lugnt stannat och väntat på bättre tider. Men sen jag fick barn kastar jag ut dem för minsta lilla fel. Endast guldkornen kommer in.
Men för att svara på din fråga så kan jag säga såhär: Om jag gör slut med någon p.g.a ett spelberoende istället för att hjälpa honom, så ser jag inte poängen med att vara vänner efterråt?
Jag skulle inte lämna honom som en första utväg. Min sambo har nämligen ett spelberoende (dock inte som innefattar pengar) men jag har aldrig tänkt tanken på att lämna honom.
Däremot försöker jag hitta information och lösningar som kan hjälpa honom.
har levt med just en spelmissbrukare. Jag lämnade honom. Inte bara pga hans missbruk men till stor del eftersom det gjorde att han valde det före sitt barn.
skulle gå min väg
jag skulle dra. jag kan inte ha en trygg relation med nån jag inte litar på.
och en relation utan trygghet är värdelös, anser jag.