• Äldre 22 Jul 00:08
    11110 visningar
    5 svar
    5
    11110

    Vilka hjälporganisationer kan man lita på?

    FN larmar nu om hungersnöden i Somalia. Halva landets befolkning – ungefär 3,7 miljoner människor – befinner sig i kris.

    Vilka hjälporganisationer kan man lita på? Kommer pengarna verkligen fram? Finns det någon organisation där man vet att en större % kommer fram i slutändan? Att inte 90% försvinner på vägen? Känns så surt när man skänker bort pengar för att hjälpa människor i nöd och sen läser man i tidningen att nån höjdare inom dessa organisationer har förskingrat en massa pengar...

    Någon som vet något om Röda korset, unicef, Rädda Barnen, Läkare utan gränser, Plan Sverige, SOS barnbyar?
  • Svar på tråden Vilka hjälporganisationer kan man lita på?
  • Äldre 22 Jul 00:20
    #1

    De du räknar upp är OK. Men vad någon enskild människa gör kan man aldrig gardera sig mot. Det är ju en brottslig handling av en person, som inte på något vis har med organisationen att göra.

  • Äldre 22 Jul 08:56
    #2

    Eftersom mer och mer forskning visar att bistånd och välgörenhet är kontraproduktivt för fattigare länder så hade jag inte skänkt några pengar till organisationer som sysslar med sånt.

    Jag hat valt att jobba som volontär för Hungerprojektet, de har en verksamhet som jag kan så bakom.

  • Äldre 22 Jul 15:29
    #3
    jådåsåatt skrev 2011-07-22 08:56:23 följande:
    Eftersom mer och mer forskning visar att bistånd och välgörenhet är kontraproduktivt för fattigare länder så hade jag inte skänkt några pengar till organisationer som sysslar med sånt.

    Jag hat valt att jobba som volontär för Hungerprojektet, de har en verksamhet som jag kan så bakom.
    Du pratar om långsiktighet, svältkrisen just nu kräver både långsiktighet och kortsiktig hjälp - att vänta på nya skördar hjälper inte nu då människor behöver mat etc just nu. Nu krävs nödjälp i form av mat, vatten och mediciner.

    Fast Röda Korset etc har haft personer som förskingrat etc, vilket de flesta stora organisationer verkar råka ut för förr eller senare, kommer ju mycket faktist fram.
  • thomas­55
    Äldre 6 Sep 10:02
    #4
    Tow2Mater skrev 2011-07-22 15:29:00 följande:
    Du pratar om långsiktighet, svältkrisen just nu kräver både långsiktighet och kortsiktig hjälp - att vänta på nya skördar hjälper inte nu då människor behöver mat etc just nu. Nu krävs nödjälp i form av mat, vatten och mediciner.

    Fast Röda Korset etc har haft personer som förskingrat etc, vilket de flesta stora organisationer verkar råka ut för förr eller senare, kommer ju mycket faktist fram.

    Ja här får man verkligen tänka långsidigt - dom har ännu inte blivit färdiga med sitt 25-åriga krig

    Eftersom ingen hjälporganisation kan jobba i Somalia så är väl frågan vilka krigsherrar som är pålitliga,
    säkert de som uppmuntrar till båtkapning och gisslantagning

    Tack vare att vi har genomfört så mycket hjälp till afrika så har befolkningen ökat som aldrig förr och nu är det fler människor som svälter - och vi räknar ju med att befolkningen kommer att öka ännu mer så här får vi kanske tänka väldigt långsiktigt
  • Mon 28 Feb 2022 03:18
    #5

    befolkningen i afrika har inte ökat på grund av välgörenhet. tvärtom har de extremt fattiga minskat, för övrigt i hela världen. det gör att människor inte skaffar lika mycket barn längre för att de behövs för försörjningen, eller för att gardera sig om några dör. läs gärna statistik om det t ex sammanställningar av hans rosling. välgörenhet  för katastrofhjälp och långsiktig hjälp med t ex skolor, olika jordbruksinsatser och brunnar behövs!  de största hjälporganisationerna redovisar årligen sina inkomster och utgifter och cirka 80 procent av pengarna kommer fram. den största posten av det som inte kommer fram är utgifter för åtgärder som befrämjar ökat givande. vi måste hjälpas åt här i världen. många som hävdar att pengarna inte kommer fram vill ha en ursäkt att inte ge.

Svar på tråden Vilka hjälporganisationer kan man lita på?