• sam03

bli ihop med sitt ex

Det händer ju att folk blir ihop med sitt ex. Skulle vara spännande att höra hur det gick till, ni som varit med om det? Alltså, var ni från varandra helt ett tag eller träffades ni då och då, hur växte det fram igen... och så vidare.

Jag undrar förstås för att jag själv skulle vilja ha tillbaka en tjej som har lämnat mig. Men där är det lite krångligare för vi har varit "bara vänner" ett bra tag (men träffats jättemycket ändå men utan sex alltså) och nu har hon börjat dejta en annan kille (men vet inte hur seriöst det är) så det kändes som "halvslut" tidigare och "helslut" nu.

Glöm och gå vidare brukar folk säga. Ja kanske det men jag vill nog inte ge upp riktigt än, vill se om det går att göra något.

Har också hittat en amerikansk handbok i att få tillbaka sitt ex på nätet. Där säger de att man ska ignorera tjejen några veckor, låtsas som man inte bryr sig och uppträda självsäkert och lite nonchalant - och så sätta in en ny stöt så småningom när tjejen börjar sakna förhållandet. De lovar att det funkar i 80 % av fallen. Svårt att tro på 80 % för det finns förstås många som verkligen menar allvar med att göra slut men... det är ju ett hopp ändå. Någon som har testat den metoden?

• Svar på tråden bli ihop med sitt ex
  • Jag666

Pulmona; det är ju precis det som Sam03 och många andra har försökt göra, men av olika anledningar så finns det ingen mottagare eller så är linjen blockerad.....så har det varit för mig, tjejen skickar ett sms efter 4,5 år talar om att det är slut....ingenting om att sitta ner som vuxna och berätta vad problemet är. När man jag sedan börjar prata om det så är det bara; NEJ, det är slut och jag vill inte mer. Att då ta ut ett avstånd på några veckor är nog en bra grej för en själv så att man inte jagar livet ur den andra och på ett vis så visar man respekt för den andras känslor, just samma känslor som har gått upp i limningen.....

• Jag666

Sam03: det behöver inte ta flera år, det kan faktiskt handla om några veckor med....men jag vet hur du tänker är lika desperat/i panik som du.....och den där filmen som spelas upp i skallen verkar gå non-stop.....

• Neko

Du kan ju antyda till henne att du är intresserad av någon annan och se om hon blir svartsjuk... isf gillar hon nog dej lite fortfarande.

• lillalillalillamysan
    Neko skrev 2011-09-12 20:46:56 följande:
    Du kan ju antyda till henne att du är intresserad av någon annan och se om hon blir svartsjuk... isf gillar hon nog dej lite fortfarande.
    Behöver hon inte göra, kan upplevas jobbigt att ett ex träffar någon annan utan att man vill ha honom/henne tillbaka...
  • squeack

Jag ser att det är en gammal tråd... :(

Jag lever på randen till en separation och jag har en stor depression nu vardag har jag panikångest.
    Jag har trott att jag har varit starkare person än vad det visar sig att jag är...

Vart kan jag få tag i "Att få tillbaka mitt ex"

Efter 3 år och sju månader där jag har tagit allt för givet och inte sett min än nuvrande flickväns tecken på att hennes kärlek till mig har sakta börjat försvinna. Hon säger att hon inte älskar mig längre och inte vill ge mig en changs till att försöka göra henne lycklig igen.

Vi har en paus just nu och hon säger att hon är så himla lycklig utan mig...
    Men jag vill inte släppa henne, hon som har gjort mig så glad under denna tid vi har varit tillsammans.
    Jag älskar henne och vill leva resten av mitt liv med henne (visst har jag undrat "Varför hon och jag?" men sen har jag haft en värmande känsla inom mig och tänkt "Det är hon!") Jag vill inte att det ska ta slut och allas historier ger mig ett hopp och glädje (vilket jag tror att jag kan ha tagit segern i förskott).

Tecken som hon ger på att hon fortfarande vill vara med mig är att:
    1. Hon har inte lämnat mig än.
    2. Hon vill inte såra mig.
    3. Hon ger mig en changs på en paus.
    4. Hon tog inte bort pussbilder när hon rensade lite bilder på sin dator då jag desperat kramade henne och frågade varför.
    5. När vi bestämde oss för paus så fick jag avskeds pussar och hon hade svårt att gå när hon såg mig depp.      

Tecken som hon ger med att det verkligen är slut:
    1. Hon var alvarlig och kall i blicken.
    2. Hon vill inte vara här med mig.
    3. Hon har tagit kontakt med en person som vad jag har hört velat att det ska ta slut mellan oss.
    4. Hon ville inte berätta för vår gemensamma kompis som vill att vi ska prata med honom då vi har problem som hon annars brukar göra.
    5. Hon blir arg och less på mig när vi messar med varandra.

Att prata ut sina känslor med sin partner som jag såg i ett inlägg hade skrivit funkar inte för jag har sagt vad jag tycker och det verkar bara bli värre.

Jag känner mig för tillfället som Alan Harper i "2 and a half men" som bara misslyckas med sitt försök att ta tillbaka sitt ex.

• Lbem
    squeack skrev 2012-04-17 20:23:46 följande:

Jag ser att det är en gammal tråd... :(

Jag lever på randen till en separation och jag har en stor depression nu vardag har jag panikångest.
    Jag har trott att jag har varit starkare person än vad det visar sig att jag är...

Vart kan jag få tag i "Att få tillbaka mitt ex"

Efter 3 år och sju månader där jag har tagit allt för givet och inte sett min än nuvrande flickväns tecken på att hennes kärlek till mig har sakta börjat försvinna. Hon säger att hon inte älskar mig längre och inte vill ge mig en changs till att försöka göra henne lycklig igen.

Vi har en paus just nu och hon säger att hon är så himla lycklig utan mig...
    Men jag vill inte släppa henne, hon som har gjort mig så glad under denna tid vi har varit tillsammans.
    Jag älskar henne och vill leva resten av mitt liv med henne (visst har jag undrat "Varför hon och jag?" men sen har jag haft en värmande känsla inom mig och tänkt "Det är hon!") Jag vill inte att det ska ta slut och allas historier ger mig ett hopp och glädje (vilket jag tror att jag kan ha tagit segern i förskott).

Tecken som hon ger på att hon fortfarande vill vara med mig är att:
    1. Hon har inte lämnat mig än.
    2. Hon vill inte såra mig.
    3. Hon ger mig en changs på en paus.
    4. Hon tog inte bort pussbilder när hon rensade lite bilder på sin dator då jag desperat kramade henne och frågade varför.
    5. När vi bestämde oss för paus så fick jag avskeds pussar och hon hade svårt att gå när hon såg mig depp.      

Tecken som hon ger med att det verkligen är slut:
    1. Hon var alvarlig och kall i blicken.
    2. Hon vill inte vara här med mig.
    3. Hon har tagit kontakt med en person som vad jag har hört velat att det ska ta slut mellan oss.
    4. Hon ville inte berätta för vår gemensamma kompis som vill att vi ska prata med honom då vi har problem som hon annars brukar göra.
    5. Hon blir arg och less på mig när vi messar med varandra.

Att prata ut sina känslor med sin partner som jag såg i ett inlägg hade skrivit funkar inte för jag har sagt vad jag tycker och det verkar bara bli värre.

Jag känner mig för tillfället som Alan Harper i "2 and a half men" som bara misslyckas med sitt försök att ta tillbaka sitt ex.

Jag vet precis exakt hur det känns, tro mig.

Men ja, sanningen svider, det vet väl alla som fått sitt hjärta krossat..
    Visst är det lätt att vara efterklok?
    Kan bara säga en sak, du kommer stå med en tjej vid din sida en
    dag och ni kommer inte lämna varandra för medgångar.
    Man kämpar i både med & motgångar, det handlar om den man vill
    vakna brevid varje morgon..

Ni kanske haft er tid tillsammans och fått ut vad ni ska av varandra
    just nu. Gå inte miste om något bra på vägen....
  • sam03

Hej squeack!
    Ja tråden är gammal men som tur är får jag som trådstartare meddelande när det händer något.

Vill du ha tag på de där handböckerna kan du googla på Matt Huston ex girlfriend. Den svenska sidan heter tillbakaex.com. Det finns en del gratismaterial på sidorna också så du kanske inte behöver betala alla pengar de kräver.

Jag kan ju berätta lite om metoden också, väldigt kort sammanfattning. Du ska inte göra något av det man brukar göra (jag med, ojojoj...), alltså inte ringa, skriva, tigga och be, förklara din kärlek, skicka blommor, ingenting sånt.  I stället ska du vara cool och oberörd, eller åtminstone låtsas. Väldigt gärna träffa andra, eller åtminstone dejta lite. Och se till att hon får reda på det. Inte så att du ringer och hotar: kom tillbaka annars börjar jag leta efter någon annan. Nej mera diskret, t ex skriva på din Facebookuppdatering att du är ute och träffar nån, eller kanske "råka" nämna det för någon gemensam bekant. Meningen är att hon ska börja undra varför du inte hör av dig och bli lite orolig, och så kollar hon din Facebookprofil i smyg, och så får hon veta att du träffar någon annan och blir svartsjuk, och då ska hon börja inse att hon saknar dig. Sen efter några veckor kan du höra av dig och bara snacka lite, fortfarande med attityden att du inte bryr dig så mycket, skulle bara kolla läget. Det kan leda till att ni börjar träffas igen "som vänner" och när läget är rätt kan du sätta in en stöt igen.

Om det funkar? Vet inte. Jag kunde inte tillämpa det konsekvent, vi är numera "bara vänner" och det verkar fortsätta så. Jag666 höll på att testa skrev han i somras, vet inte hur det har gått.

I varje fall tror jag på det där att inte tigga och be osv. Jag känner igen att när jag själv varit i den omvända situationen (nej nej, inte är det ofta inte...) kändes det mest jobbigt att ha en tjej som grät och tjatade, det fick mig inte alls att bli kär igen. Kanske om hon hade tillämpat den här taktiken mot mig... vem vet? Att "prata ut" med henne som många råder till... det tror jag funkar medan man ännu har ett förhållande och båda vill försöka rädda det. Inte efteråt.

Lycka till i alla fall. Jag vet verkligen hur det känns men för mig har det faktiskt gått över nu

• squeack

Det är nu över mellan oss men dock ser jag det positivt och känner mig någorlunda gladare än vad jag trott. Men ändå är det henne jag vill vara med så visst ska jag försöka!

Jag vet att matcho/cool stilen ska funka för ett annat ex har varit intresserad av mig när hon såg att jag inte längre var intresserad (vilket jag inte heller är längre).

Jag kommer att vara glad och spela ointresserad. Till och börja med så kommer jag att åka iväg på en båtresa i slutet av maj som en kompis drar med mig på när han fick reda på splittringen!

• Suzén

Var absolut inte klängig och tjatig. Ge henne tid och lev ditt liv. Är det menat så blir det ni två igen.

• Alexiandra
    Suzén skrev 2012-04-22 13:33:32 följande:
    Var absolut inte klängig och tjatig. Ge henne tid och lev ditt liv. Är det menat så blir det ni två igen.
    Bästa rådet hitills. Metoderna som beskrivs etc fungerar ENBART om den andra personen också vill ha tillbaka. Man kan INTE ändra någon till att vilja ha dig med dem. Tyvärr.

Så, lägg ingen tid på metoder eller spel, utan försök inse det är slut, håll vänskaplig kontakt om den andra också vill det. Och resten det sker om det är menat/den andra vill. Annars inte. Det kan inget ändra på.

Däremot är klänga, tjata osv sällan bra - men svårt låta bli!

Men inga metoder i världen hjälper som sagt när exet inte vill mer och valt att gå vidare!
  • squeack

Jag har sumpat changsen i alla fall... Jag fick misstankarna om att hon hade skaffat en ny (hon har alltid klagat på bekanta som skaffar nytt så tätt intill).

Mina misstankar kom upp när jag hittade bilder på henne i en killes bildgalleri. Så jag fick ångest och allt svartnade helt plötsligt hade jag varit påträngande och frågat ut henne och patetiskt avslöja min kärlek till henne... Jag är fortfarande skakis och ångerfull..

• sam03

Ja, det är ju så det är. Ibland tar känslorna överhanden trots alla goda råd. Inget att skämmas för, det kan bli så.

Ett av råden i tillbaka-ex-handboken är att om man träffar sin gamla kärlek med någon ny kille så ska man hälsa glatt och säga lite retsamt till killen: -Akta dig, hon bits. Och så gå vidare. Undrar just hur många som klarar av det. Man måste vara bra på att hålla masken. Eller ha kommit så långt att man inte bryr sig så mycket längre.

En sak som hjälpte mig när jag var i samma läge som du var att internetflirta lite. Det blev ingen ny relation av det men jag var ute och fikade med några. Och bara att titta runt på olika tjejers profiler och upptäcka att det faktiskt finns rätt många därute som vill träffa någon man, och att många av dem verkar intressanta och jag skulle nog kunna bli kär i dem... ja det kändes lättare då. Så testa gärna Spray eller Match eller någon av de andra.

Alexiandra - du har nog rätt i vad du säger. Men hur ofta är det som den andra är 100 % säker på att göra slut? Ofta tror jag det är blandade känslor, man funderar fram och tillbaka och har rätt mycket känslor kvar. Den här metoden handlar just om ett smart sätt att försöka spela på de känslorna som ännu kan finnas kvar.

• Alexiandra
    sam03 skrev 2012-05-06 12:11:33 följande:
    Alexiandra - du har nog rätt i vad du säger. Men hur ofta är det som den andra är 100 % säker på att göra slut? Ofta tror jag det är blandade känslor, man funderar fram och tillbaka och har rätt mycket känslor kvar. Den här metoden handlar just om ett smart sätt att försöka spela på de känslorna som ännu kan finnas kvar.
    Mja, men ska jag ta mitt ex t ex, så det såg ut att och verkade finnas känslor kvar. Det fanns det kanske eller kanske inte, men 2 v senare fanns det en ny kvinna i hans liv. Det verkar fortfarande finnas känslor.

Men han har från dag ett varit väldigt bestämd med att nej det blir INTE vi igen. Han var INTE säker på att det var rätt att göra slut, men när han väl gjort det så tittade han aldrig bakåt.

Så att t ex följa regelbok att inte höra av sig på X veckor vilket ju oftast rekommenderas, det hade bara lett till att när jag lite causual hört av mig om 3 v hade jag bara fått höra han hade en ny. Och mest troligt förbannat att jag inte hört av mig tidigare.

Om jag istället (vilket jag gjorde) hörde av mig, ville ha förklaringar, bönade och bad osv och insåg att nej det spelade ingen roll, han tänkte inte se tillbaka, så hade jag åtminstone känt att jag hade chansen och tog den, och slapp undra om det gjort skillnad om jag sagt ditt, han vetat att jag ville ha honom tillbaka etc.

Så, råden är kanonbra rent så, OM det finns BÅDE känslor kvar och en vilja/dörr på glänt för att försöka igen. Men finns inte det - då hjälper inga råd alls i hela världen. Men däremot risken känna att 'om jag bara..'. Därför tror jag mer på att följa hjärtat, även om det är dumt osv. Då kan man i alla fall inte ångra att man inte gjorde si eller talade om så.
  • fotbollen01

asså jag gjorde slut med min kille .(vet faktist inte varför)  han var den sötaste på hela jorden men när jag gjorde slut såg jag hur ledsen han blev Skäms så jag började gråta själv sen för att jag ville vara ihop för jag ville att vi skulle vara med varandra hela sommarn men dagen innan skolavslutningen pratade jag med han kompisar och han frågade chans på mig igen och jag sa ja. sen var vi mycket mera sociala mot varandra gick på bio och sånt i klass rummet gick jag till hans bänk hela tiden och han till min .så det gjorde bara gott /för mig

Svar på tråden bli ihop med sitt ex